AMSTERDAM - Square Enix komt vandaag met nieuwe informatie over Final Fantasy XIV. Zo maken ze in het Japanse tijdschrift Famitsu bekend dat de game zich zal afspelen in de regio Eorza en dat Vana’diel uit Final Fantasy XI als setting op een geheel nieuwe wijze zal terugkeren.

Hoewel de speler dus weer in aanraking zal komen met het oude bekende Vana’diel laat Square Enix weten dat ze ditmaal toch een “hoger fantasie-gehalte” in deze setting willen integreren.

Verder moet de wereld een stuk moderner aandoen dan het Middeleeuwse uit Final Fantasy XI. Geavanceerde technologie zal volgens de uitgever en ontwikkelaar dan ook een groot onderdeel zijn van de game.

Hoewel de rassen in Final Fantasy XIV er dan misschien bekend uitzien, zullen ze volgens Nobusaki Komoto, director van Final Fantasy XIV, toch echt een andere invulling gaan krijgen in de game.

Zo zullen de personages die gelijkenissen vertonen met het oude Galka-ras niet onder deze naam in het nieuwe deel verschijnen. Daarnaast belooft Square Enix dat er nog meer van deze verrassende elementen in de game zullen zitten. Wat de reden hiervan is wordt overigens nog niet duidelijk.

Nieuw systeem

Ook over de gameplay werd het een en ander gezegd. Zo liet Square Enix weten dat de speler in Final Fantasy XIV vooral bezig zal zijn met het laten groeien van het personage. Er zal dan ook geen XP te verdienen zijn en ook een leveling-systeem hoeven we niet te verwachten.

Square Enix wil met de introductie van een nieuw systeem ervoor zorgen dat nieuwe Final Fantasy-spelers bekend kunnen raken met de franchise door ze vrijheid te geven en ze in FFIV zoveel mogelijk verschillende quests te laten uitvoeren. “Hierdoor laten we ze zo natuurlijk mogelijk in de game groeien”, aldus Komoto.

Omdat de groei van het personage in de game centraal staat zorgt Square Enix ervoor dat er een groot aantal verschillende verhaallijnen en quests in de game zullen zitten. “We willen dat spelers het groeiproces van hun personage bewust meemaken en ook leuk gaan vinden”, aldus de ontwikkelaar in het tijdschrift.

Groot pluspunt

De zogenaamde ‘Jobs’ waren volgens Square Enix het grootste pluspunt van Final Fantasy XI, en dit concept willen ze dan ook uitbouwen voor XIV. Hierbij zal vooral de focus worden gelegd op wapens, afhankelijk van hoe de speler de game speelt en hoe hij de gevechten aan gaat.

“Dit zie je trouwens ook terug in het logo van de game waar aan alle kanten wapens uitsteken”, aldus Komoto van Square Enix.

Tot slot werd nog bekend dat spelers zowel alleen als samen met vrienden op avontuur kunnen gaan in de game, en dat de muziek geheel gecomponeerd wordt door Uematsu.

“Dit wordt een Final Fantasy die de bekende setting naar een geheel nieuwe wereld verplaatst, en die je samen met je vrienden zal beleven”, zegt Nobusaki Komoto. “Je kunt er op vertrouwen dat we een wereld zullen creëren vol met nieuwe mogelijkheden. We zetten dan ook een game neer die MMO’s een geheel andere betekenis zullen geven.”

Final Fantasy XIV staat gepland voor een release in 2010 en komt naar de PlayStation 3 en pc.