AMSTERDAM - Michael de Plater, hoofd ontwikkeling bij Ubisoft, stelt in een interview dat het succes van games voor de pc en de consoles minder te maken heeft met design en meer met "de markt".

Volgens hem worden de verschillen tussen games voor de consoles en de pc niet veroorzaakt door het soort spelers of door game-design, maar doordat de markt vooral is gericht op blockbusters en hits.

Er zou met name in de markt voor consolegames een bijzonder grote druk zijn om bij de top tien te horen. Hier kwam de ontwikkelaar achter dankzij het succes van Ubisofts RTS EndWar.

De game die kan worden bestuurd door het gebruiken van je stem, kwam zowel uit voor de Xbox 360, de PlayStation 3 als voor de pc en is meer dan een miljoen keer verkocht.

De game was volgens De Plater zelfs groter dan "Command & Conquer en Total War" en Ubisoft werkt daarom momenteel aan deel twee.

Kerstmis

De concurrentiestrijd om het behalen van een groot marktaandeel is vooral rond de kerst moordend, aldus De Plater. De hoeveelheid grote titels die pas begin 2010 uitkomen, bewijzen dit volgens hem.

Games als Heavy Rain, R.U.S.E. en zelfs God of War III zullen pas na de feestdagen verschijnen, omdat verwacht wordt dat de  competitie op de markt in december te "bruut" is.

Blockbuster-videogames worden steeds groter en zouden de filmmarkt inmiddels hebben overstegen als belangrijkste entertainmentvorm, stelt De Plater verder. Hij vergelijkt het belang van titels als Assassin’s Creed en Call of Duty: Modern Warfare met films als Transformers en Terminator.

Deze succesvolle games krijgen in november beide een vervolg en De Plater denkt dat andere games daarom uitgesteld worden.