AMSTERDAM - Konami heeft het niet makkelijk. EA wist vorig jaar met FIFA 09 de footie-troon overduidelijk over te nemen, mede doordat PES 2009 nogal tegenviel en FIFA 10 lijkt daar nog een schepje bovenop te gooien.

Konami weet dat ook en heeft het ontwikkelteam achter de Pro Evo-serie flink aan de bak gezet.

Dit ontwikkelteam heeft dat zeker ter harte genomen, want op elk vlak lijkt PES 2010 onder handen te zijn genomen. Dat zien we bijvoorbeeld al terug bij de kunstmatige intelligentie van de spelers.

Konami wil namelijk graag meer realisme in de game verwerken. Dat zagen we ook al bij het vorige deel, wat daardoor vooral een stapje trager was dan Pro Evolution Soccer 2008 en blijkbaar heeft de ontwikkelaar deze lijn doorgezet.

Konami kiest duidelijk voor een natuurgetrouwe spelervaring en lijkt dan ook afscheid te nemen van de meer arcade gameplay van bepaalde PES-delen.

Kleine ruimtes

Het genoemde realisme zien we onder andere terug bij de kunstmatige intelligentie van de spelers, die flink opgekrikt is. Voetballers houden de ruimtes nog kleiner dan in het vorige deel en je zult dan ook sneller moeten reageren, want anders ben je de bal gegarandeerd kwijt.

Ook keepers weten de bal beter vast te houden en reageren sneller op onverwachte schoten, waardoor het scoren in PES 2010 een stukje moeilijker lijkt te gaat worden.

Om de tactiek aan te passen van je team, wisten kenners van de serie precies wat je moest doen in de voorgaande delen. Konami wil dit element nu ook toegankelijk maken voor de wat minder gevorderde spelers.

Met behulp van sliders – die doen denken aan FIFA 09 - kun je eenvoudig aangeven of je team bijvoorbeeld aanvallender moet spelen of juist verdedigend. Op deze manier kun je bijvoorbeeld ook aangeven of je team via het centrum speelt, of juist via de flanken oprukt.

Kaartsysteem

Voor de gevorderde spelers is het overigens nog steeds mogelijk om dit per speler te regelen. Om ook daarbij de helpende hand te bieden, introduceert Konami een kaartsysteem. Deze zien er uit als speelkaarten en geven aan of een voetballer speciale skills heeft.

Bepaalde kaarten zullen vast staan, maar andere kun je aan- of uitzetten, om zo een speciale vaardigheid te activeren die bijvoorbeeld een sterspeler in je team heeft.

Zo zal Eto’o bijvoorbeeld de kaart ‘Dummy Runner’ hebben, wat betekent dat de speler naar voren kan sprinten om zo verdedigers af te leiden. Hierdoor kan een andere aanvallende speler makkelijker aangespeeld worden.

Een andere kaart ‘Incisive Run’ zul je bijvoorbeeld bij Messi tegenkomen en komt er op neer dat hij vanaf de zijkant naar binnen dribbelt om ze het strafschopgebied binnen te dringen.

Verbeterde graphics

Op grafisch gebied kan in ieder geval gezegd worden dat Konami flink aan de slag is geweest. Vooral de spelers zijn onder handen genomen, waardoor deze veel meer lijken op de echte voetballers.

Ook de belichting is verbeterd, waardoor alles er net wat natuurgetrouwer uitziet. Het verschil met PES 2009 is nu al behoorlijk en dan hebben we het niet enkel over de replays. Ook op het veld ziet PES 2010 er een stuk beter uit dan zijn voorganger.

Daarbij heeft Konami eindelijk een keer wat gedaan aan het publiek, dat in PES 2009 er nog uitzag als een verzameling kartonnen platen. Dit keer zal het publiek volledig 3D zijn en daadwerkelijk reageren op wat er op het veld gebeurt.

Op dat gebied heeft de Pro Evo-serie nog steeds een fikse achterstand op de concurrent, maar Konami laat in ieder geval zien dat ze hieraan werken.

Master League

Konami liet al weten dat de Master League verbeterd zou worden. Zo zal je nu ook kunnen deelnemen aan zowel de Champions League als de Europa League, mits je team goed presteert.

Voetballers zullen hier ook gevoelig voor zijn en zodoende kun je spelers wegkapen bij andere clubs, als je hen Europees voetbal belooft.

In het vorige deel wilden bepaalde spelers simpelweg nooit overstappen naar jouw team, ondanks je goede prestaties en een belachelijke vergoeding die je zou bieden. In PES 2010 moet dit realistischer gaan verlopen.

Naast de Master League keert een uitgebreide Become A Legend-mode terug, waarbij je in de huid kruipt van een enkele voetballer.

Online

Eén van de grote kritiekpunten van de voorgaande twee PES-delen was het online element. Konami heeft dan ook afscheid genomen van het omslachtige Konami ID-systeem en daarbij geven ze aan dat ze er hard aan werken om een lag-vrije spelervaring neer te zetten.

Op dat gebied heeft de serie een flinke deuk opgelopen en wij zijn dan ook benieuwd of PES 2010 online wel in orde zal zijn.

Er is nog veel werk aan de winkel voor Konami om van PES 2010 een geduchte concurrent van FIFA 10 te maken, maar het is duidelijk dat de ontwikkelaar een visie voor ogen heeft. Het nieuwste deel moet vooral meer realisme kennen en daarbij moet het makkelijker zijn voor spelers om met het tactische aspect om te gaan. Ook grafisch lijkt PES 2010 grote stappen te gaan maken. Wij zijn dan ook benieuwd of dit deel de serie weer op de kaart gaat zetten.

Platform: PS3, Xbox 360, pc, PS2, DS, PSP, Wii | Release: 23/10/2009