Preview: Batman: Arkham Asylum

AMSTERDAM - Batman is na de Hollywood-blockbuster The Dark Knight weer helemaal in. Qua games heeft de superheld echter nog nooit écht weten te overtuigen. Eidos denkt daar verandering in te brengen met Batman: Arkham Asylum.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst en dat is in het geval van Batman: Arkham Asylum maar goed ook. Van alle 23 games met Batman in de hoofdrol zijn er tot nu toe maar twee de moeite waard. De filmgame Batman Begins was verrassend leuk en het recente LEGO Batman scoorde goed. De rest is het vermelden niet eens waard.

Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Het doel van ontwikkelaar Rocksteady en uitgever Eidos is ambitieus. Zoals The Dark Knight qua films Batman weer op de kaart heeft gezet, moet Batman: Arkham Asylum hetzelfde gaan betekenen qua games.

Eigen achtergrondverhaal

Eén van de valkuilen omzeilt de ontwikkelaar in ieder geval in Batman: Arkham Asylum. De game kent namelijk een eigen achtergrondverhaal en heeft geen lineair filmscript of absurd plot uit de comics. Zoals de titel al doet vermoeden, speelt de game zich af in het Arkham Asylum. Deze beruchte instelling is meestal de eindbestemming in de verhalen over Batman.

Na veel pijn en moeite is de betreffende slechterik gevangen en wordt deze opgesloten. Ditmaal begeleid je The Joker terug naar waar hij hoort. The Joker slaagt er echter in te ontsnappen. Het wordt al gauw duidelijk dat de maniak zich bewust heeft laten oppakken, zodat hij terug kon keren naar Arkham Asylum. Het waarom blijft nog een mysterie en het is aan Batman om te voorkomen dat The Joker zijn sluwe plannen kan uitvoeren.

Makkelijker gezegd dan gedaan

Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Met een groot deel van de veiligheidsystemen onder de controle van The Joker, een leger van criminelen en een aantal aartsvijanden van Batman die vrij rondlopen, is Arkham Asylum een levensgevaarlijke plek voor The Dark Knight.

Arkham Asylum staat op een eiland en bestaat uit meerdere gebouwen. Er is duidelijk veel moeite gestoken in Arkham Asylum. Het geheel is een mengeling van oude gotische gebouwen, gecombineerd met de faciliteiten die je in een moderne gevangenis zou verwachten. De strakke orde heeft echter plaats gemaakt voor anarchie, door de plannen van The Joker.

De overgebleven bewakers proberen wanhopig de orde te herstellen, maar worden steeds verder teruggedrongen door de boevenbende van The Joker. Met de grote hoeveelheid gevangenen die rondloopt, zal het je niet verbazen dat er stevig geknokt moet worden in Batman: Arkham Asylum.

Stijlvolle actie

Het is indrukwekkend op hoeveel manieren je dit soort situaties kunt aanpakken. Een paar ongewapende criminelen vormen natuurlijk geen probleem voor The Dark Knight. Met een aantal gerichte klappen en vernietigende trappen schop je die lui zo knock out, waarbij de actie zeer stijlvol wordt weergegeven.

De hand-to-hand-gevechten zijn snel, waarbij Batman vloeiend wisselt tussen aanvallen en counteren. Het ene moment geef je iemand een uppercut, een seconde later duik je onder een ijzeren staaf door en geeft de betreffende crimineel een flinke elleboog.

Ongezien blijven

Batman staat dus zeker zijn mannetje, maar blind aanvallen gaat niet altijd op. Kleine groepen onbewapende gevangenen uitschakelen is relatief eenvoudig, maar het wordt een stuk lastiger als ze bewapend zijn met machinegeweren, shotguns of andere zware wapens. Een frontale confrontatie is dan niet aan de orde.

Batman heeft echter genoeg andere accessoires tot zijn beschikking om criminelen direct of indirect aan te vallen. Het belangrijkste is wel om ongezien te blijven en het element van verrassing optimaal te gebruiken. Een handig hulpmiddel hierbij is de speciale ‘detective mode’.

Blinde vlekken in de verdediging

Met deze speciale mode kun je door muren kijken. Zo kun je in één blik zien waar vijanden zich bevinden en of ze bewapend zijn. Op deze manier kun je makkelijk de blinde vlekken in de verdediging signaleren. Zo schop je iemand vanuit de lucht omver, terwijl de anderen niet opletten.

Hoe meer criminelen je uitschakelt, des te banger en wanhopiger de rest wordt. De gesprekken die je hoort tussen criminelen geven goed de harde, desperate sfeer weer. Sommige zijn net zo bang voor Batman als The Joker. Dat is niet zo gek, want het Arkham Asylum zit boordevol met gevaarlijke vallen.

Potentieel dodelijke valstrik

Je komt regelmatig in een situatie terecht, waarbij je snel door een potentieel dodelijke valstrik moet navigeren. De mensen die je kunnen helpen, zijn meestal in gevaar. Bij dit soort uitdagingen is de genoemde detective mode handig. Je ziet namelijk meteen met welke voorwerpen interactie mogelijk is. Zo hebben bepaalde muren zwakke plekken, die je met de juiste explosieven kunt slopen.

Qua superschurken speelt The Joker natuurlijk de hoofdrol. Hij kan het niet laten om je via videobeelden en de intercom te stangen. Naast The Joker komen er nog heel wat meer bekende schurken voorbij, waarbij je onder andere moet denken aan Bane, Scarecrow, Killer Croc en Poison Ivy. Batman heeft dan ook genoeg werk om handen.

Batman: Arkham Asylum heeft alles in zich om Batman op de kaart te zetten als een ijzersterk personage in een game. Er is gekozen voor een mengeling van actie en stealth, die door de slimme besturing, krachten en gadgets heerlijk wegspeelt. De game ziet er ook nog eens erg goed uit en straalt daarbij veel sfeer uit. Wij durven de voorspelling wel aan dat Batman: Arkham Asylum de verrassing van het najaar zal zijn.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 28/08/2009

Tip de redactie