AMSTERDAM - Toen de eerste beelden verschenen van Heavy Rain was vrijwel iedereen lyrisch over de game. Langzamerhand begonnen velen echter in te zien dat het gaat om een game die wellicht niet voor iedereen is weggelegd.

Het enthousiasme lijkt dan ook een beetje omgeslagen te zijn. Velen hebben het inmiddels niet eens meer over een game, maar over een interactieve film.

Het is dan ook duidelijk dat ontwikkelaar Quantic Dream verkeerde verwachtingen heeft geschept, maar dat betekent zeker niet dat Heavy Rain geen interessante titel meer is.

Als we het namelijk heel simpel bekijken, dan gaat het om een flink geëvolueerde variant op het spelprincipe van Fahrenheit.

Deze originele adventure-titel wist het genre nieuw leven in te blazen en blonk vooral uit doordat je als speler écht het gevoel had dat jouw keuzes invloed hadden op het spelverloop.

Ook het volgen van twee personages en de niet directe interactie tussen deze twee, zorgde ervoor dat je ging meeleven met de personages.

Vier hoofdpersonages

Heavy Rain blijkt uit te gaan van ongeveer hetzelfde principe, maar dit keer spelen vier personages de hoofdrol in deze psychologische thriller. Daarbij lijken ze verder van elkaar te staan.

Het verband tussen de vier is dat ze allen ‘iets’ te maken hebben met de Origami Killer, een seriemoordenaar die centraal staat in het verhaal van Heavy Rain. Vooralsnog is Quantic Dream nogal geheimzinnig over de personages en heeft de ontwikkelaar enkel Madison Paige en Norman Jayden uit de doeken gedaan.

Madison Paige zal voor degene die de game een beetje gevolgd hebben al langer bekend zijn. Zij is de journaliste die tijdens de eerste daadwerkelijke demonstratie het huis bezocht van een seriemoordenaar die de lugubere hobby er op nahield om zijn vrouwelijke slachtoffers op te zetten nadat hij ze had afgeslacht.

Deze keer was Madison echter op een prettigere plek aanwezig, alhoewel dat ook niet al te lang zo zou blijven.

Sleazy clubeigenaar

De locatie is een nachtclub, waar ze de eigenaar van de club Blue Lagoon wil spreken, aangezien deze meer zou weten over de Origami Killer. Het scheelt een hoop dat Madison een bijzonder aantrekkelijke vrouw is en dat ze weet dat ze haar charmes kan gebruiken om de ‘sleazy’ clubeigenaar te laten praten.

Als ze de club binnenstapt, kan ze een verleidelijk dansje uitvoeren, maar dat blijkt niet genoeg om de eigenaar te verleiden. Madison zal in dat geval de toiletten opzoeken, om zo een manier te vinden om wat meer op te vallen. Daar zien we dan ook meer terug van het spelmechaniek achter Heavy Rain.

Als je voor de spiegel gaat staan, dan zullen er icoontjes verschijnen op het scherm die aangeven dat je bepaalde handelingen kan uitvoeren. Wat mascara en lippenstift gebruik je bijvoorbeeld door de analoge stick subtiel een bepaalde kant op te bewegen.

Het helpt daarbij om de bovenste knoop van je shirtje los te maken en als je toch bezig bent, het onderste gedeelte van je rokje los te scheuren. Dit laatste voer je uit door de PS3-controller een paar keer heen en weer te bewegen.

Nadat je in de spiegel hebt bekeken of je zo verleidelijk genoeg bent om de clubeigenaar tot praten te krijgen, besluit je nog even met je vingers door je haren te gaan. Vervolgens blijkt Madison als ze terugkeert naar de dansvloer sexy genoeg om de eigenaar te verleiden , die haar naar een privéruimte begeleidt.

Jouw keuzes

We gaan niet te veel verklappen over het verdere verloop van deze scène, maar we kunnen wel zeggen dat Madison niet bepaald voorzichtig is als het gaat om het ondervragen van een dergelijk sleutelfiguur.

Daarbij is het duidelijk dat het in Heavy Rain niet zozeer gaat om snelle actie, maar meer om de keuzes die de speler maakt. Elke scène kan op ontzettend veel verschillende manieren verlopen en dat is geheel afhankelijk van jouw keuzes.

Dat werd ook duidelijk in een andere scène die de ontwikkelaar heeft laten zien en ons het personage Norman Jayden voorschotelt. Deze FBI-agent bezoekt een autokerkhof, waarvan ene ‘Mad Jack’ de eigenaar is.

De Origami Killer schijnt namelijk een auto te hebben gebruikt die wel eens door Jack zou kunnen zijn gestolen. Norman lijkt de ideale man voor deze zaak, aangezien hij jarenlang met seriemoordenaars heeft gesproken in de gevangenis en tevens wel een stootje kan hebben.

Even wennen

Als Norman uit de auto stapt waarmee hij is aangekomen, zien we dat de ontwikkelaar nog steeds dezelfde besturing hanteert als in een eerdere demonstratie van Heavy Rain. Deze is nogal apart en het zal dan ook even wennen zijn.

Zo loop je door de R2-knop in te drukken en draai je jouw hoofd met de linker analoge stick. Kijk je een richting in en druk je vervolgens de R2-knop in, dan zul je dan ook die richting inlopen.

Op elk moment in de game kun je de L2-knop indrukken, waarna de ‘gedachten’ van het personage dat je bestuurt letterlijk rond zijn hoofd zullen cirkelen. Met de actieknoppen kun je er eentje selecteren, waarna het personage zijn gedachte geeft over het geselecteerde onderwerp.

Zo kan het personage aangeven dat hij het koud heeft, maar ook een tip geven wat de speler het beste kan doen.

Handige zonnebril

Nadat Nathan op het autokerkhof een vrij kort praatje heeft met Jack besluit hij een van de loodsen te onderzoeken. Hij pakt daarvoor zijn zonnebril uit zijn jaszak, die tevens als onderzoeksinstrument dient.

Deze ARI (Added Reality Interface) scant je omgeving direct en zal interessante items doen oplichten, zodat je weet waar je moet zoeken. Je kunt objecten selecteren en direct informatie inwinnen (en hoeft dus niet terug naar een lab), wat het onderzoek een stuk makkelijker maakt.

In dit geval vindt Norman al snel een bloedspoor dat leidt tot een bad met zuur, waar je opeens een schedel in ziet drijven. Je voelt vervolgens de loop van een geweer op je achterhoofd en komt er dan achter dat Jack achter je staat.

Als hij je begeleidt naar een ander gedeelte van de loods, gaat er een quick time event van start. Als je de juiste knoppen raakt binnen een bepaalde tijd, dan zal het gevecht dat volgt op een bepaalde manier verlopen.

Een potje van maken

Ja mag tijdens dit soort quick time events overigens knoppen missen. De actie zal dan gewoon doorlopen, maar je moet in dat geval bijvoorbeeld verder met een verwonding.

Maak je er helemaal een potje van, dan zal je personage sterven. De game gaat dan overigens gewoon door, aangezien er nog drie personages over zijn. Het verhaal past zich hier natuurlijk wel op aan.

Tijdens de demonstratie wist Norman het geweer van Jack te pakken te krijgen, waarna hij de flinke gast onder schot nam. Wederom zullen de gedachten van Norman verschijnen en kun je met de actieknoppen bepalen wat je tegen Jack zegt.

Zo kun je hem intimideren door hem te slaan of hem juist een tweede kans geven, in de hoop dat hij opeens handige informatie prijsgeeft.

Drugsverslaafde

Dat laatste blijkt geen goed idee, maar als je Jack onder druk blijft zetten, dan zal hij toch gaan praten en kun je hem vervolgens arresteren. Dan slaat echter het noodlot toe. Norman is namelijk verslaafd aan een bepaalde drug en opeens wordt het wazig voor zijn ogen.

Je moet op tijd je ‘medicijnen’ te pakken zien te krijgen door op de juiste knoppen te drukken en als dit niet lukt, zijn de rollen weer omgedraaid.

Wat er vervolgens gebeurt, houden we liever voor ons. Wat we wel kunnen zeggen, is dat we de bekende splitscreen-momenten terug zullen zien, zoals we die ook zagen in Fahrenheit. Het lijkt er dan ook op dat Quantic Dream dezelfde trucjes toepast als in hun vorige titel en dat is helemaal geen probleem.

Aan die game viel nog meer dan genoeg te perfectioneren en als de ontwikkelaar de hoge kwaliteit van de scènes die we tot nu toe hebben gezien van Heavy Rain weet door te trekken naar de gehele game, dan mogen we ons gaan verheugen op een geweldige ervaring.

Het is duidelijk dat Quantic Dream het verhaal en de keuzes van de speler centraal zet in Heavy Rain, waardoor deze psychologische thriller waarschijnlijk te weinig actie zal kennen voor bepaalde gamers. Zoals het er nu naar uitziet, zal de game vooral veel kleine handelingen, quick time events en dialoogopties kennen. De game moet het dan ook vooral hebben van de geweldige sfeer, het sterke verhaal, de prachtige graphics en de vele manieren hoe de verschillende scènes kunnen verlopen.


Platform: PS3 | Release: 2010