AMSTERDAM - Borderlands is het ultieme bewijs dat een grafische stijl het verschil tussen een aardige game en een (potentiële) topper kan betekenen. Wij waren vanaf dag 1 al overtuigd van de gameplay van deze ‘Role Playing Shooter’, maar hadden sterke twijfels over de graphics.

Nog niet zo lang geleden lekten er enkele afbeeldingen uit van Borderlands. Dat is niet zo bijzonder, maar wel opmerkelijk was dat de game er opeens heel anders uitzag.

De realistische look had plaats gemaakt voor een uiterlijk dat sterk doet denken aan cel-shading (zelf noemt de ontwikkelaar het echter concept art-stijl), terwijl de setting onveranderd bleek.

Heel even leek het om een flauwe grap te gaan van een Photoshopper die te veel tijd over had, maar al snel wist ontwikkelaar Gearbox te bevestigen dat Borderlands daadwerkelijk een ware make-over heeft ondergaan.

De verdere game is echter ongewijzigd gebleven, maar het geeft de shooter wel meteen een eigen smoel. Daarbij past het nieuwe stijltje prima bij de setting en wij denken dan ook dat het een slimme zet is geweest van de ontwikkelaar.

Bikkels

Ook het oorspronkelijke verhaal is behouden en je behoort dan ook tot een groepje avonturiers dat de planeet Pandora een bezoekje brengt. Deze planeet werd tijden terug door de mensheid gekoloniseerd, maar bleek niet ideaal voor bewoning vanwege de kou.

Toen deze kou afnam, bleken daarbij gevaarlijke monsters uit hun winterslaap te ontwaken, waardoor de bikkels die stug op de planeet bleven met een heel ander probleem werden opgezadeld.

Je zou dan denken dat de populariteit van Pandora drastisch zou afnemen, maar een mythe over een extreem waardevolle alien-schat brengt mensen op andere gedachten.

Waar deze schat ligt, is niet bekend en aangezien de planeet vol gevaren zit, is de zoektocht behoorlijk pittig. Zoals je vast al had gegokt, ben jij één van deze schatzoekers.

Vier personages

Je kunt daarvoor kiezen uit één van de vier personages, te weten Mordecai, Roland, Lilith of Brick. Ze hebben elk een andere achtergrond, hun eigen motieven en unieke skills.

Zo gebruikt Mordecai bijvoorbeeld graag een sniper-wapen, terwijl Brick (zoals de naam al doet vermoeden) de berserker van het stelletje is en hand-to-hand vooral uit de voeten kan.

Lilith is snel, wendbaar en kan met haar magische krachten andere teamleden ondersteunen. Roland blijkt de standaard militair van het viertal en is daardoor vooral geschikt voor de spelers die gewoon lekker willen knallen, zonder daar te veel bij na te hoeven denken.

Tutorial

Je zult echter voordat je aan het echte avontuur begint, eerst ingame uitleg krijgen over het spelprincipe. Tijdens onze speelsessie maakten we kennis met Claptrap, een robot die je wegwijs maakt en tevens de humoristische noot moet gaan worden in de game.

De tutorial laat de gamer zo spelenderwijs kennis maken met de gameplay-elementen van Borderlands, maar een beetje gamer zal dat waarschijnlijk niet eens nodig hebben.

De gameplay is namelijk behoorlijk rechttoe rechtaan en je kunt de game spelen als een shooter. Borderlands bevat daarbij een eenvoudige radar, die alle belangrijke informatie toont en je zo niet snel de weg kwijt zal zijn. De diepgang lijkt vooral te zitten in het teamwork (waar we later op terugkomen) en het verzamelen van het beste wapentuig.

Wapentuig

Als er namelijk één ding is waarin Borderlands lastig overtroffen zal worden, dan is het wel de extreme hoeveelheid wapentuig.

Elke keer wanneer we de ontwikkelaar spreken, zijn er weer flink wat wapens bijgekomen en inmiddels praat de Gearbox over miljoenen en miljoenen mogelijke wapens.

Ze hebben namelijk een builder ontwikkeld die bepaalde eigenschappen en onderdelen met elkaar combineert, waardoor je telkens net even andere wapens krijgt.

Dat klinkt leuk, maar het moet dan natuurlijk ook een functie hebben. Alhoewel één speler nooit alle mogelijke wapens tegen zal komen, is het natuurlijk erg tof dat je niet met precies dezelfde wapens rondloopt als iedere andere speler.

Daarbij voelen de verschillende wapens daadwerkelijk anders aan en gedragen deze zich anders.

Topje van de ijsberg

Dat een wapen met een zoomlens handig is als je vijanden op een afstand moet raken, spreekt voor zich, maar er zijn meer eigenschappen. Heb je bijvoorbeeld een wapen gevonden met een langere loop, dan is deze meer accuraat.

Daarbij heb je bepaalde wapens die je met twee handen vasthoudt – met behulp van een extra handvat – waardoor deze een stuk stabieler is.

Het is dan ook zaak om gevallen tegenstanders en de welbekende kisten goed af te speuren in de hoop zo dat ene persoonlijke wapen te vinden waar je niet meer afstand van wilt nemen.

Cosmetische verschillen

Tijdens onze speelsessie werd duidelijk dat het overigens echt niet gaat om cosmetische verschillen tussen de wapens, je krijgt namelijk echt het gevoel dat je een andere gun in handen hebt.

Het schieten zit dus wel goed, maar Borderlands bevat ook de nodige RPG-elementen. Je zult in de game echter niet doodgegooid worden met allerlei tabellen waarmee je jouw personage kunt opkrikken.

Je ontvangt ervaringspunten als je tegenstanders uitschakelt of missies voltooit en kunt vervolgens een aantal punten verdelen over je skills. Je kunt bij elk personage verschillende skill trees volgen om zo je personage sterker te maken of nieuwe skills te leren.

Je pad bepalen

Alhoewel Borderlands voldoende RPG-elementen bevat, laat de ontwikkelaar weten dat ze op bepaalde gebieden bewust hebben gekozen om de speler niet te veel keuzes te geven.

Zo zul je niet kunnen kiezen wat je zegt tijdens de dialogen en zul je dus jouw pad vooral bepalen door bepaalde subquests wel of niet aan te gaan.

Naast de mainquest die bestaat uit zo'n 30 losse quests, zal de game ongeveer 120 subquests kennen, waardoor je wel even zoet bent met de game.

Grafische stijl

Daarbij zul je niet snel uitgekeken raken op de spelwereld van Borderlands, aangezien deze bijzonder sfeervol is. Ook met de nieuwe grafische stijl heeft de game een Mad Max-achtige setting en zul je de nodige monsters tegenkomen en een hoop bandieten.

Alhoewel deze vijanden er niet lang over zullen twijfelen om jou aan te vallen, blijken ze ook behoorlijk agressief tegenover elkaar. Stiekem achter een rotsblok wachten totdat de twee partijen elkaar hebben uitgedund, kan dan ook wel eens een slimme strategie zijn.

De open vlaktes worden afgewisseld met grotten, waar de paden beduidend nauwer zijn. Dit zorgt dan ook voor een welkome afwisseling in Borderlands.

Co-op

Ben je eenmaal klaar met de singleplayer, dan kun je de game ook in co-op spelen. Dit kan gezien worden als één van de belangrijke elementen in de game en tijdens onze speelsessie met drie andere gamers bleek dit onderdeel behoorlijk goed te werken.

Vooralsnog kwam er weinig beleid bij ons teamwork kijken, maar het werd al wel duidelijk dat de verschillende personages elkaar kunnen aanvullen.

Het is bijvoorbeeld erg handig als één van de personages Lilith is, aangezien zij teamleden kan beschermen en tegenstanders kan verzwakken.

Mordecai kan dan bijvoorbeeld proberen van een afstandje wat head shots uit te voeren op een sterkere tegenstander, terwijl Brick zich in het centrum van de strijd stort, om daar flink wat chaos te stichten.

Bij elkaar sprokkelen

Ook online kan de game co-op worden gespeeld en het is zo dat je midden in het avontuur van een andere speler kan storten om wat hulp te bieden of zelf juist wat ervaringspunten bij elkaar te sprokkelen.

Gearbox wil dit zo open mogelijk houden, wat betekent dat je in principe met een personage die nog maar een laag level heeft bereikt bij iemand mee kan spelen die al veel verder is in de game.

Dat betekent echter ook dat je wellicht al een gedeelte van het verhaal meekrijgt en het lijkt dan ook een beter plan om teamgenoten te vinden die ongeveer hetzelfde level hebben behaald.

Uitwisselen

De ontwikkelaar geeft aan dat ze voor het online element goed hebben gekeken naar Diablo en World of Warcraft.

Dat zien we bijvoorbeeld terug bij de arena’s waarin spelers het tegen elkaar kunnen opnemen, maar ook het uitwisselen van de vele wapens die je tijdens je avontuur weet te vinden.

Je kunt wapens gewoon op de grond gooien, zodat andere spelers deze kunnen oppakken, maar je kunt ze ook via een winkel verkopen, waarna een andere speler deze kan aanschaffen.

Gearbox heeft er goed aan gedaan de grafische stijl van Borderlands volledig om te gooien, aangezien de game zo een eigen smoel krijgt en veel sfeer ademt. Ook op gameplay-gebied blijkt het wel goed te zitten. De game speelt lekker en het is vooral tof dat de vele verschillende wapens allemaal daadwerkelijk anders aanvoelen. Borderlands speelt als een shooter, maar de RPG-elementen zorgen ervoor dat de game veel meer diepgang krijgt. Daarbij kunnen we de game zo meteen tot vier spelers in co-op spelen, wat deze Role Playing Shooter zeker de nodige meerwaarde geeft.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 23/10/2009