Enkele weken geleden werd duidelijk dat Mass Effect 2 gebruik zal gaan maken van de savegame uit Mass Effect 1. Afgelopen weekend gaf ontwikkelaar BioWare uitleg over hoe dit precies zal werken en wat het effect hiervan is op het avontuur in het tweede deel.

“Als je de eerste game speelt wordt alles wat je doet als een variabele opgeslagen, en terwijl je verder komt in het verhaal weten wij dus altijd dat je bijvoorbeeld iets op een bepaalde planeet hebt gedaan", vertelt project director Casey Hudson. "In de game konden wij dan altijd weer refereren naar deze zaken. Als je die informatie straks in Mass Effect 2 zet kunnen we die data dus ook verder blijven gebruiken.”

Honderden dingen

Volgens Hudson staat in deze data niet alleen vermeld hoe het einde van Mass Effect 1 er voor de speler uitzag, maar zijn er honderden unieke dingen opgeslagen die gebruikt kunnen worden voor het verhaal. “Iedere keer dat je een bepaald plot, personage of situatie tegenkomt in Mass Effect 2, denken wij aan wat jij in de eerste game hebt gedaan en hoe dit het plot, personage of de situatie zou kunnen beïnvloeden”, aldus Hudson.

Als voorbeeld geeft Hudson de ontmoeting van de speler met Conrad Verner in het begin van Mass Effect 1. “Conrad Verner was een fan van Commander Shepard, en deze had je ergens in een steegje tegen kunnen komen. Je had de keuze om aardig tegen hem te zijn of juist een eikel, en destijds dacht je vast alleen maar aan een rollenspelletje en of je de good-guy of de bad-guy wilde gaan uithangen. En dat was het dan.”

Twee jaar later

“Maar spring nu eens twee jaar vooruit. Nu speel je Mass Effect 2 en, oh mijn god! Wie is dat? Het is Conrad Verner! En gebaseerd op wat jij hebt gedaan – je zal je dan ook realiseren dat je de ontmoeting in het eerste deel aanvankelijk niet zo serieus nam – is Conrad nu terug en betrokken bij een ander plot van een game die je twee jaar later speelt. En wat jij twee jaar geleden tegen hem hebt gezegd zal effect hebben op wat hier gaat gebeuren. Een klein voorbeeldje.”

Mass Effect 2 staat gepland voor een release in het eerste kwartaal van 2010 voor de Xbox 360 en de pc. Voor die tijd zal er echter eerst nog downloadbare content verschijnen voor het eerste deel om zo het gat tussen beide delen op te vullen. “We zijn zeker bezig met grote nieuwe content”, vertelde de ontwikkelaar onlangs. “We ronden het op dit moment af en zorgen ervoor dat het zeer goed gaat worden. Dit zal ook meteen het laatste zijn tussen Mass Effect 1 en 2 in de vorm van content.”