Review: ArmA II (pc)

AMSTERDAM - Er zijn drie dingen die je nodig hebt om optimaal van ArmA II te genieten: een goede pc, flink wat geduld en evenveel uithoudingsvermogen.

Waarom? Om volledig te genieten van de grafische vormgeving en deze realistische shooter goed onder de knie te krijgen. Als je aan deze voorwaarden voldoet, mag jij je verheugen op vele uren spelplezier, zowel off- als online.

ArmA II is simpelweg een ultra-uitgebreide militaire simulatie waarin je zowel vanuit eerste persoons als derde persoons perspectief zo ongeveer alles kunt besturen wat je in een oorlog kunt tegenkomen, van een tank tot een straaljager.

Uiteraard heb je ook de beschikking over sluipschuttersgeweren, kun je doelen markeren met behulp van laser designators en mag je desgewenst ook Stinger-raketten afvuren.

Uren

Er zitten zelfs fietsen in het spel voor de liefhebber. Je beschikt kortom over honderden mogelijkheden en een keuze hieruit maken is dan het grootste ‘probleem’. Er valt zoveel te kiezen en alle wapens en voertuigen zijn zo mooi en realistisch uitgevoerd qua uiterlijk en gedrag dat je alleen hier al uren zoet mee kan zijn.

Al dat speelgoed kun je inzetten in de campaign modus, maar je kunt er ook voor kiezen eerst het Boot Camp te volgen om de besturing onder controle te krijgen. Verder kun je kiezen voor één van de zeven individuele missies, los van de campaign.

De Armory biedt inzicht in alle beschikbare wapens in het spel via een interactieve bibliotheek. Hier kun je video’s van het wapen bekijken, maar een leukere optie is natuurlijk het wapen zelf te testen. Het mooie daarvan is dat jij je geen zorgen hoeft te maken om vijanden, maar wel regelmatig mini-challenges voorgeschoteld krijgt in de vorm van bijvoorbeeld een race of een schietoefening waarmee je nieuwe modellen kunt verdienen.

Nieuwe uitdagingen

Allemaal leuk en aardig, maar de campaign modus en de online modus vormen natuurlijk de belangrijkste onderdelen van het spel. De campaign is dusdanig goed en moeilijk dat je - als je deze hebt afgerond - uitstekend bent voorbereid voor de online slagvelden. Zoals ook al bij de vorige ArmA het geval was hebben de ontwerpers nadrukkelijk rekening gehouden met de online mogelijkheden.

Zo kun je met drie vrienden de hele campaign spelen, maar ook een strijd starten met maximaal vijftig deelnemers, die ieder de beschikking hebben over hun eigen gevechtsbataljons van zowel troepen als voertuigen.

Levensduur

Voeg daarbij de indrukwekkende editor waarmee gamers hun eigen missies kunnen bouwen en je begrijpt dat ArmA II een behoorlijke levensduur kan hebben met steeds nieuwe uitdagingen.

Klein voorbeeld: voor Operation Flashpoint, dat acht jaar geleden door ontwikkelaar Bohemia Interactive Studios op de markt werd gezet, worden nog steeds uitbreidingen gemaakt.

De campaign modus werd in de eerste editie van ArmA enigzins verwaarloosd, maar is in dit deel flink onder handen genomen. Red Harvest, zoals de modus is gedoopt, bevat twaalf missies. Dat lijkt misschien niet veel, maar je zult voor elke missie zeker meerdere uren nodig hebben.

Team

De eerste twee tot drie missies zul je misschien nog vrij soepel afronden, wat je de kans geeft te wennen aan je Razor team. Je maakt deel uit van een team dat zich vooral met verkenning bezighoudt.

Dit team bestaat uit een explosievenexpert/vertaler, een medisch specialist, een sluipschutter en een expert in het zwaardere wapentuig. Je kunt met elk personage spelen, maar explosievenexpert Cooper (de hoofdpersoon in het verhaal) is de enige die orders kan geven aan de andere teamleden.

Als je al bekend bent met Operation Flashpoint of de eerste ArmA, dan zul jij je direct thuis voelen in ArmA II. Als je niet over die ervaring beschikt, is de drempel wat hoger en kun je wat moeite hebben met het realisme van dit spel.

Het zal je zeker gebeuren dat je net het gevoel hebt dat je behoorlijke vooruitgang boekt, bijvoorbeeld in het verkennen van een dorp, en het volgende moment ziet dat je scherm draait en je er achter komt dat je neergeschoten bent.

Soms heb je het geluk dat je teamgenoten je in veiligheid kunnen brengen en eerste hulp kunnen geven. Andersom zul je ook meerdere keren hun reddende engel moeten zijn. Gelukkig beschikt ArmA II over verschillende helpfuncties, die je bijvoorbeeld helpen met het herkennen van vijandelijke troepen. Je kunt deze ook allemaal uitzetten, waarmee dit echt een spel voor die hards wordt.

Vrijheid

In de eerste missies heb je duidelijke doelen en zul je dus nog worden gestuurd, maar daarna wordt het pas echt interessant. Je krijgt dan de vrije hand om je eigen beslissingen te nemen. Er is wel een heel breed gemeenschappelijk doel, maar dat geeft je zoveel ruimte dat het bijna eng wordt. Zo moet je bijvoorbeeld een aantal sleutelfiguren van de vijandelijke krijgsmacht opsporen, maar laat het spel je volledig vrij om te beslissen hoe je dat gaat doen.

Daarbij krijg je ook erg weinig aanwijzingen waardoor je in theorie de hele kaart af moet zoeken. Dat vergt creativiteit, geduld en toewijding om deze missie succesvol af te ronden. Voor de één zal dit een verademing zijn na alle lineaire shooters die beweren ‘open’ te zijn, de ander zal snel terug verlangen naar missies met een duidelijk doel en dito aanwijzingen.

Valkuil

Hoe verder je komt hoe complexer dit wordt, aangezien je dan ook bezig moet zijn met zaken als het rekruteren van nieuwe troepen en het bouwen van een basis. Strategy-fans kunnen hier hun hart ophalen. Al die mogelijkheden hebben ook een valkuil waar Bohemia Interactive bij de eerste ArmA al diep in donderde. De bugs in de release-versie waren talrijk en hadden vele patches nodig.

Zo erg is het in ArmA II zeker niet, maar toch zijn er al de nodige problemen bekend met de eerste versie die al in Duitsland op de markt kwam. Die variëren van volledige systeemcrashes tot missies die om de één of andere reden vastliepen omdat doelen niet bereikt konden worden.

Verpest

De versie voor de Nederlandse markt lijkt gelukkig een stuk stabieler, maar als er problemen optreden is het wel jammer dat je als speler maar één save-locatie hebt. Dat kun je spannend noemen, maar een bug kan daardoor ook een hele missie en uren ‘werk’ verpesten.

Verder laat de kunstmatige intelligentie nog wel wat te wensen over. Te voet is alles uitstekend in orde, je teamgenoten zorgen verrassend goed voor zichzelf en maken omtrekkende bewegingen, zoeken goed dekking en maken echt gebruik van hun omgeving.

Jammer genoeg lijkt hun IQ drastisch te verminderen zodra ze in een voertuig stappen. Helikopters, jeeps en vliegtuigen lijken volledig vreemde begrippen voor hen en het besturen hiervan leidt regelmatig tot problemen, wanneer je team bijvoorbeeld 10 meter boven de grond uit moet stappen, omdat de piloot van je helikopter weigert verder te dalen.

Het verhaal van de Red Harvest-campagne is dik in orde en zal je zeker blijven boeien. Hier en daar zijn de stemmen van de acteurs wat minder, maar dat is deels een kwestie van smaak. Het geluid is verder ook van uitstekend niveau, vooral voertuigen en wapens klinken zeer indrukwekkend.

ArmA II richt zich overtuigend op het simulatie-genre en dat kun je zowel positief als negatief opvatten. De moeilijkheidsgraad en uitgebreide mogelijkheden kunnen afschrikwekkend werken voor bepaalde gamers, maar andere zullen de diepgang juist kunnen waarderen. Arma II biedt pc-gamers een spelervaring waardoor ze weer eens trots kunnen zijn op hun systeem. Het is een ambitieuze titel die niet voor iedereen is weggelegd en ook nog de nodige foutjes bevat. Als je echter bereid bent tijd te investeren en het geduld hebt voor de leercurve en de patches voor de technische problemen, dan zal je beloond worden met jaren spelplezier. (86%)

Platform: pc | Release: 03/07/2009

Tip de redactie