AMSTERDAM - Het schrijven of lezen van een preview over de aankomende DS-titel Scribblenauts is eigenlijk op voorhand al zinloos. Het spel van ontwikkelaar 5th Cell is namelijk één van die zeldzame games waarvan je de waarde pas inziet zodra je deze in handen hebt gehad.

Puzzelgames waarbij door middel van verschillende items een bepaald doel in de vorm van een ster behaald moet worden, bestaan er natuurlijk al in overvloed en ook op de handheld van Nintendo is dit zeker geen vreemde verschijning.

Het is dan ook niet zozeer het puzzel-element dat deze game zijn charme mee geeft, maar met name door de ziekelijke hoeveelheid items die je ter beschikking hebt, zal deze game ongetwijfeld uitgroeien tot een van de meest verfrissende DS-titels die we in tijden in onze handheld hebben gedrukt.

Stralende ster

Voorbeeld: In het volledig 2D weergegeven level staat het simplistisch weergegeven hoofdpersonage Maxwell enigszins suffig om zich heen te kijken, terwijl er in de enige boom die er te zien is een stralende ster hangt, de Starite.

Aan jou dus de taak deze te pakken te krijgen en Maxwell staat dan ook vol smacht te wachten tot jij hem met de stylus een richting op duwt of een van de vele tienduizenden items tevoorschijn tovert waarover de game beschikt.

Inderdaad, ‘tienduizenden items’. En hierbij wordt meteen duidelijk dat de keuzevrijheid in deze game letterlijk oneindig is, want het enige dat jij als speler hoeft te doen is het gewenste item opschrijven in het tekstvakje en dit valt direct in het level om Maxwell te helpen bij zijn missie.

Aanvankelijk ben je natuurlijk nog een beetje terughoudend en typ je veilig het woord ‘LADDER’ in het tekstvakje. En jawel, Maxwell krijgt een ladder in handen en je wijst hem met de stylus zonder probleem naar de blinkende Starite.

Extreme items

Na de ladder zal je echter al snel op zoek gaan naar meer extreme items om je doel mee te behalen en de enige vraag die jou op dat moment eigenlijk nog bezig houdt is: ‘Kan ik een item bedenken dat de heren van 5th Cell niet in hun spelletje hebben gestopt?’ Tijdens onze speelsessie hebben wij in ieder geval alle creativiteit uit de kast getrokken om de game op zijn breekpunt te brengen. Zonder succes…

‘PANDA’... check. ‘ESCALATOR’… check. ‘SEA COW’… check. ‘HEAVEN’… check… ‘FLAMETHROWER’… check. ‘BEER’... check. ‘TANK’… check. ‘ATOMIC BOMB’… check. ‘SATAN’… check. ‘VOMIT’… check. Niet alleen bleek al snel dat werkelijk ieder denkbaar item oproepbaar is in deze game, ook reageert ieder item nog eens zoals je dat zou mogen verwachten.

Zo heeft staal ook de kracht van staal, zijn politieagenten ergens heen te lokken door een donut op te roepen en kun je een zojuist opgeroepen biefstukje gaar bakken door deze op een barbecue te leggen. Iets waar politieagenten trouwens ook niet vies van bleken te zijn. Is je Engelse vocabulaire trouwens niet zo rijk? Geen nood, de game zal namelijk geheel in het Nederlands te spelen zijn als deze later dit jaar in de winkels verschijnt.

Chaos

Doordat de items en personages zich gedragen zoals het hoort, zaten wij al snel opgescheept met een scherm vol chaos waarbij Satan en God (deze laatste stapte logischerwijs uit de eerder genoemde Hemel) elkaar in de haren vlogen.

Wie dit geinige onderonsje wint, moet je zelf maar eens gaan bekijken als de game uitkomt. Eén ding is in ieder geval zeker, het ouwehoeren met idiote items, personen en dieren zal werkelijk uren leuk blijven zonder je ook maar om enige puzzel te hoeven bekommeren.

Ga je straks toch aan de slag met het binnenhalen van de Starites dan zullen er 220 levels zijn waar je met de tienduizenden items een weg naar de ster moet zien vrij te maken. Hierbij mag je zoveel items gebruiken als je wilt, maar er is wel een maximum aantal dat gelijktijdig in het scherm kan worden weergegeven.

Ook wordt er bij ieder level een PAR gegeven (en de golfers onder ons weten dan natuurlijk meteen waar we op doelen) dus is het de uitdaging om met zo min mogelijk items de puzzel op te lossen. Of niet natuurlijk en je gaat net als ons helemaal los met hijskranen, TNT, straaljagers en dinosaurussen.

De tweede ronde

Het zal volgens ontwikkelaar 5th Cell een extra uitdaging worden om de puzzels voor een tweede keer op te lossen omdat het niet toegestaan zal zijn dezelfde items tijdens de tweede of derde of vierde ronde nogmaals te gebruiken. Er wordt dus steeds meer van je eigen inventiviteit verwacht en aangezien het aantal oproepbare items vrijwel onbeperkt is, zal je eigen creativiteit de enige belemmering zijn bij het oplossen van de puzzels. Tel daar ook nog eens bij op dat het mogelijk zal zijn om eigen levels in elkaar te flansen en deze online met anderen te delen, en Scribblenauts is een titel waar puzzelaars met een DS later dit jaar onmogelijk omheen kunnen.

Na onze speelsessie met Scribblenauts waren we zeer blij verrast, want de game die op voorhand best een aardige puzzelgame leek te worden, pakte voor ons uit als een van de meest verfrissende ervaringen die we in jaren op de DS hebben gehad.

Het is zeer indrukwekkend om eigenhandig te ervaren hoe rijk de catalogus met bruikbare items is en ook de manier waarop de personages, dieren en objecten op elkaar reageren, is zeer tof om te zien en mee te spelen. Tijdens de E3 bleek Scribblenauts al een titel te zijn om in de gaten te houden, maar na onze speelsessie bij uitgever Warner Bros. is er voor ons geen enkele twijfel meer over mogelijk: Scribblenauts wordt een game waar je dit jaar onmogelijk nog omheen kunt.

Platform: DS | Release: herfst 2009