'Game-industrie moet zich niet alleen op 12-jarige jongetjes richten'

AMSTERDAM - Game designer Will Wright heeft in een interview met The Chronicle of Higher Education gezegd dat de game-industrie zich niet enkel moet richten op een doelgroep van 12-jarige jongens. Daarnaast wordt de educatieve waarde van games in zijn ogen zwaar onderschat.

“Er is de laatste twintig jaar een culturele strijd gevoerd tegen games, en volgens mij hebben we veel daarvan aan onszelf te danken", vertelt de man die verantwoordelijk is voor onder meer de Sims-serie. 

"Want als je kijkt naar wat mensen met videogame-technologie doen dan is dat voor het grootste deel gericht op twaalf jaar oude jongens. Maar dat betekent niet dat het format niet de potentie heeft om veel meer te doen.”

Schaken

“Spellen zijn al honderdduizenden jaren bij ons met spellen als bijvoorbeeld schaken", vervolgt Will Wright. "Mensen keken hier altijd naar om manieren te leren waarop ze strategischer konden gaan denken. Om hun gedachten op een soort abstracte manier te kunnen uitbreiden.”

“Ik denk dus dat ouders die niet met spellen zijn opgegroeid ook geen games zullen spelen, en helemaal zijn afgesloten van het idee om überhaupt te spelen."

"We denken nu aan spelen als een verwerpelijke en zinloze verspilling van tijd, terwijl het eigenlijk een zeer fundamentele technologie is om te leren. Dat zijn we in onze cultuur een beetje vergeten.”

Tip de redactie