Ontwikkelaar Platinum Games heeft zeker geen domme jongens in dienst. Met Bayonetta hebben ze goed gekeken naar de bestaande actietitels en hebben als unieke feature een sexy heks toegevoegd. Meer heeft een gamer niet nodig.

De vergelijking met de Devil May Cry-serie is al veel gelegd en dat is niet zo vreemd, aangezien de director van het eerste deel in die serie ook verantwoordelijk is voor Bayonetta. Qua gameplay zien we dan ook veel elementen terug uit Dante’s avonturen, maar Bayonetta lijkt er vooral nog een schepje bovenop te gooien en kent vooral grafisch een afwijkend stijltje.

Harige outfit

Daarbij zijn de manieren om tegenstanders om zeep te helpen toch net even van een ander niveau. De hoofdrolspeelster Bayonetta is flink bepakt en heeft niet alleen twee guns in haar handen, maar ook nog eens twee aan haar hielen bevestigd. Daarbij zal het haar van Bayonetta een grote rol spelen. Het is zelfs zo dat haar outfit uit haar bestaat, waarmee ze wel heel bijzondere aanvallen kan uitvoeren, maar daarover later meer.

De snelle actie lijkt centraal te staan in Bayonetta en gelukkig is de sexy heks behoorlijk rap en flexibel. Naast de genoemde schietijzers is ze zeer behendig als het aankomt op close combat en kan ze bijvoorbeeld haar katana gebruiken wanneer tegenstanders toch net even te dichtbij komen. Behalve het snelle hack ’n slash-werk, kan ze tevens flinke sprongen maken en al naar beneden zwevend haar tegenstanders onder vuur nemen.

Witch time

Offensief staat Bayonetta haar mannetje, maar ze kan ook defensief te werk gaan. Door een aanval met een acrobatische rol te ontwijken, activeert ze namelijk ‘witch time’. Hiermee zal ze tijdelijk de tijd om haar heen vertragen, waardoor het opeens een stukje eenvoudiger is om de vijanden af te slachten. Dat zul je overigens ook wel nodig hebben, aangezien er op bepaalde momenten behoorlijk veel tegenstanders op het scherm verschijnen.

Gelukkig kent Bayonetta een hoop speciale moves, waarvan de torture attacks toch wel het meest opmerkelijk zijn. Als een bepaalde meter gevuld is, dan kan ze bijvoorbeeld midden in het strijdveld een ‘iron maiden’ of een guillotine oproepen en we hoeven dan vast niet uit te leggen wat Bayonetta daarmee doet.

Gemuteerd haar

Daar houdt het echter niet op qua aanvalsmogelijkheden. Zoals gezegd is de outfit van Bayonetta van haar eigen haar gemaakt en daarmee kan ze tevens nogal aparte aanvallen uitvoeren. Tijdens een gevecht met een enorme eindbaas liet de sexy heks zelfs d’r haar muteren in een duister monster, om zo deze vijand voorgoed uit te schakelen.

Bepaalde gamers zullen dan al bedacht hebben dat als de outfit van haar is gemaakt en ze ditzelfde haar gebruikt bij de genoemde aanvallen, dat dit wel eens ten koste zou kunnen gaan van de bekleding van de heks. Inderdaad, tijdens deze aanvallen zal Bayonetta bijna geheel ontkleed zijn, maar de ontwikkelaar laat nog wel iets aan de verbeelding over. Het lijkt vooral een leuk extraatje voor diegene die over de schouder meekijkt van de speler, aangezien de speler zelf het druk genoeg zal hebben met alle actie.

Upgraden

Overigens blijkt Bayonetta over een upgrade-systeem te beschikken, alhoewel de ontwikkelaar daar nog niet al te veel over kwijt wil. Het komt er op neer dat de vijanden aureolen boven hun hoofd hebben, die loslaten als je ze verslaat. Als je deze verzamelt, dan kun je hiermee je wapens en aanvallen upgraden of nieuwe wapens aanschaffen. Daarbij kun je wapens van gevallen tegenstanders oppakken om deze vervolgens tijdelijk in te zetten tijdens de gevechten.

Het duurt nog even voordat Bayonetta in de winkels ligt, maar de game loopt nu al behoorlijk vloeiend. Dat is zeker knap te noemen, aangezien de actietitel grafisch behoorlijk sterk is te noemen. De omgevingen kennen niet alleen veel detail, maar zijn ook lekker gevarieerd. De animaties van de monsterlijke tegenstanders en Bayonetta zelf zijn tevens prima verzorgd, waardoor de gevechten een waar spektakel voor het oog zijn. Zelfs als er ontzettend veel op het scherm gebeurt, blijft de snelle actie overeind en dat is natuurlijk van uiterst belang bij een dergelijke titel.

We hebben Bayonetta nu al in verschillende stadia gezien en telkens maakte de game een diepe indruk. Platinum Games zet een snelle actiegame neer die grafisch behoorlijk sterk is en – nog belangrijker – nu al behoorlijk vloeiend loopt. Daarbij zijn de mogelijkheden die je hebt tijdens de vele gevechten breed en is Bayonetta simpelweg een zeer smakelijk hoofdpersonage. Als Platinum Games nog even de puntjes op de i zet, dan is Bayonetta absoluut een topper binnen het genre.

Platform: Xbox 360, PS3 | Release: eind 2009