Review: Tales of Monkey Island – Chapter 1

AMSTERDAM - Na negen lange jaren wachten is de game er dan eindelijk, de nieuwe Monkey Island. De fans kunnen tevreden zijn, want Telltale heeft zijn uiterste best gedaan om de charme van het originele spel te behouden.

De eerste Monkey Island is in 1990 uitgekomen en was toentertijd een toonaangevende titel binnen het point-and-click-genre. Vandaar dat de serie al snel een flinke schare fans voor zich heeft gewonnen.

De games werden geprezen om de ontzettend droge humor en menig persoon vond het dan ook erg jammer dat er aan de serie in 2000 een enigszins teleurstellend einde kwam met het vierde deel.

Het bleek echter dat ook de makers van Monkey Island nog niet genoeg hadden van de serie. Een aantal van hen hebben zich namelijk verzameld onder de warme vleugels van Telltale en komen nu negen jaar later met een nieuw deel. Haal dus je ooglapjes en houten poten uit de kast, want hier is hij weer, Guybrush Threepwood: Mighty Pirate.

Vertrouwd spelprincipe

Mensen die eerdere delen binnen de Monkey Island-serie hebben gespeeld, zullen zich meteen thuis voelen in de game. Al gelijk wordt je geconfronteerd met dezelfde melige humor uit de eerdere delen en ook aan het spelprincipe is weinig veranderd.

Wel is de besturing soms wat lastig, aangezien je moet lopen door met je muis op Guybrush te klikken en vervolgens te slepen naar de kant waar je naar toe wilt. Je kan weliswaar ook met de pijltjestoetsen lopen, maar het is de vraag waarom de maker er niet voor heeft gekozen om je gewoon te laten klikken op de plek waar je naartoe wilt lopen. Dit werkte namelijk ook perfect bij eerdere games van Telltale. Voorwerpen kan je overigens wel gewoon klikken en slepen zoals je gewend bent.

Ouderwets briljant

Gelukkig draait het in Monkey Island niet om het snelle bewegen, dus ook al loop je soms wat te klooien, je zal er nooit dood aan gaan. En uiteindelijk draait het in dit spel toch om het verhaal en de puzzels. Deze zijn nog ouderwets briljant gebleven.

De vorige delen hadden nog wel eens last van onlogische raadsels. Ondanks dat deze soms de meest grappige situaties opleverden, konden ze ook behoorlijk frustrerend zijn. Telltale heeft er voor gekozen om de puzzels in dit deel een stuk logischer te maken. Hierdoor is de game wel iets makkelijker geworden. Dit wordt nog eens versterkt door een ingebouwd hintsysteem (echte hardcore spelers zetten deze natuurlijk uit).

Verwijzingen

Eén van de dingen die de Monkey Island-serie zo sterk maakte, waren alle verwijzingen die erin zaten. Natuurlijk kunnen we dit ook terugvinden in dit deel. De hele game is doorspekt met allerlei personages en voorwerpen die je zeker nog wel kent als je de vorige delen hebt gespeeld. Verder heeft het nieuwe team niet stil gezeten, want ook de verwijzingen naar moderne personen en fenomenen worden niet achterwege gelaten.

Grafisch gezien is het spel vrij simpel gehouden. De cartoon-uitstraling doet erg denken aan die uit deel drie en ondanks dat Guybrush inmiddels baardgroei heeft gekregen, is hij goed herkenbaar. Verwacht echter geen grafische hoogstandjes. Bijkomend voordeel is dan wel weer dat de systeemeisen voor het spel laag zijn, zodat de meeste mensen het wel kunnen draaien op hun pc.

Als vanouds
Mensen die de game een beetje gevolgd hebben, wisten natuurlijk allang dat Dominic Armato, de voice actor die ook in de vorige delen van Monkey Island de stem van Guybrush heeft ingesproken, wederom van de partij is. Niet alle personages zijn echter door dezelfde personen ingesproken, maar ook de nieuwe stemmen zijn erg goed. De begeleidende muziek is weer als vanouds en alle bekende deuntjes zijn terug te vinden.

Tales of Monkey Island wordt - net als alle andere adventures van Telltale - episodisch uitgebracht. Dat wil zeggen dat op dit moment deze eerste chapter uit is en dat de overige vier delen maandelijks zullen worden uitgebracht.

Lang bezig

Het eerste chapter speel je in een kleine vier uur door. Dit lijkt niet zo lang, maar als je hem hebt uitgespeeld zal je het zeker nog wel eens willen doorlopen om de dialogen die je gemist hebt te beluisteren. Verder komen er natuurlijk nog vier delen aan en al met al ben je er toch best lang mee bezig.

Wel moet je in één keer alle vijf de chapters afrekenen. Dit is jammer voor de mensen die de eerste chapter eens willen uitproberen. Daarbij weten we natuurlijk nog niet of de overige chapters van hetzelfde hoge niveau zijn. Dit deel geeft echter goede hoop en de serie is mooi geprijsd.

Als fan van de serie ben je het eigenlijk aan jezelf verplicht om Tales of Monkey Island aan te schaffen. De sfeer is perfect bewaard gebleven en de humor is nog steeds even scherp en gevat. Wel is het jammer dat de besturing wat knullig overkomt, maar daar wen je wel aan. Nieuwe spelers zullen een gedeelte van het spel missen, doordat ze eerdere delen niet gespeeld hebben. Deze gamers willen wij dan ook aanraden om eerst de remake van deel één te spelen die reeds is verschenen voor de pc en de Xbox 360. (87%)

Platform: pc | Release: 07/07/2009