Preview: Colin McRae: DiRT 2

AMSTERDAM - Hoewel de race-legende zelf in 2007 tragisch om het leven kwam tijdens een helikopterongeluk, leven zijn games gelukkig gewoon voort.

Colin McRae: DiRT 2 is de nieuwste titel onder zijn naam en wij kregen tijdens de E3 in Los Angeles de kans om alvast een paar rondes door de blubber te raggen.

Net zoals de eerste DiRT kunnen we ook van dit tweede deel verwachten dat het ons zal voorzien van meer dan genoeg off-road race-events, flinke bakken blubber om doorheen te jagen en hopelijk een multiplayer die ditmaal wél goed weet uit te pakken.

Volgens uitgever en ontwikkelaar Codemasters is het echter vooral de afwisseling in de game die spelers zal doen verrassen.

Glansrijke carrière

Bij de singleplayer in DiRT 2 zal het voornamelijk om de World Tour-modus gaan draaien en dit mag dan ook gezien worden als de kern van de game. Hierbij zal je als speler in de huid kruipen van een beginnende rallycoureur die natuurlijk niets liever wil dan een glansrijke carrière binnen de rally-wereld. Dit betekent voor jou echter niets meer dan gewoon flink wat races winnen op tal van prachtige locaties.

Op dit punt natuurlijk niet veel nieuws onder de zon, maar voor het verfrissende element heeft Codemasters gelukkig de nieuwe ‘stadium events’ in het leven geroepen. Deze nieuwe races bevatten niet alleen zeer originele locaties in de binnenstad van bijvoorbeeld Londen of Los Angeles, ook is hier een geheel andere racetactiek vereist. Zo kun je op één enkele track namelijk zeer veel verschillende oppervlaktes aantreffen (grind, zand, modder, water, et cetera) waardoor je werkelijk constant alert moet blijven op de manier waarop je instuurt en op welk punt het verstandig zou kunnen zijn om iemand in te halen.

Krachtige engine

Tijdens onze speelsessie hebben wij onze tanden echter nog niet in deze ‘stadium events’ kunnen zetten en dus moeten we nog even geduld hebben voordat we precies weten hoe deze nieuwe spelmodus gaat uitpakken. Waar we wel meer dan genoeg van te zien en te spelen kregen, was de rest van de singleplayer. En hierbij werd al snel duidelijk dat de krachtige EGO Engine (inmiddels alweer de derde generatie) een puik staaltje werk gaat afleveren in deze game.

Zo zagen (en voelden) we niet alleen direct dat de wagens extreem realistisch reageren op het terrein waar ze overeen glibberen, ook het schademodel en de grafische kwaliteit van de tracks zijn duidelijk van een hoger niveau dan wat we van de eerste DiRT gewend zijn.

Het is ook erg tof om te zien hoe de wagens langzaam steeds smeriger worden van het raggen door de blubber en hoe de krasjes en deukjes steeds meer toenemen door kleine stuurfoutjes of 'touches' met andere coureurs. Ook zit er een prachtige diepte in de omgeving en zorgen de lichteffecten voor een zeer realistische race-ervaring.

Dat Codemasters de grafische pracht en praal hoog in het vaandel heeft staan bij deze game blijkt echter ook wel uit het feit dat ze onlangs nog lieten weten dat ze de pc-versie van de game hebben uitgesteld tot december 2009 om deze zo speelbaar te kunnen maken met het aankomende DirectX 11.

Volle verstand

Tijdens het racen over de tracks is het van groot belang dat je constant je volle verstand bij het rijden houdt, omdat werkelijk iedere bak een andere aanpak vereist en ze ziekelijk realistisch reageren als je bijvoorbeeld met één van je wielen lichtjes door een waterplas rijdt.

Voor je het weet, duik je namelijk met honderd kilometer per uur een stinkende sloot in. Kennis van de wagens en de verschillende oppervlaktes zal dan ook een van de belangrijkste zaken worden bij het spelen van deze game.

Colin McRae: DiRT 2 belooft ons verder een groot aanbod aan gelicenseerde rallywagens om straks mee rond te scheuren, welke volgens Codemasters allemaal geselecteerd zijn op hun agressieve en snelle rijgedrag. Om spelers niet het frustrerende proces te laten doorlopen waarbij je in het begin alleen toegang hebt tot de langzaamste voertuigen krijg je vanaf de start al toegang tot alle zeven klassen.

Replay-optie

De ontwikkelaar wist ons ook te vertellen dat DiRT 2 over dezelfde replay-optie zal beschikken die ze introduceerde in Racedriver: GRID. Dit houdt dus in dat je na het maken van een cruciale fout gewoon de replay-knop kunt indrukken om de tijd terug te spoelen tot vlak voor het moment dat je in de fout ging.

Een functie die misschien niet bij iedereen in de smaak zal vallen, maar met name voor de gamers die het zat zijn om na één enkele stuurfout een race weer helemaal opnieuw te moeten starten, is het natuurlijk een prima uitkomst.

Naast de zeer uitgebreide mogelijkheden van zowel de World Tour-modus als de nieuwe ‘stadium events’ belooft de game ons ook nog eens een zeer complete multiplayer-modus te gaan brengen. Head-to-head races, een complete race-community en tal van online mogelijkheden zullen allemaal aanwezig zijn in DiRT 2.

Er zal zelfs een functie worden toegevoegd die je ervan op de hoogte stelt als een vriend jouw record op een bepaalde track heeft verbroken. En laten we eerlijk zijn, aan dergelijke toffe online functies ontbrak het toch zeker in het eerste deel.

Na een hands-on sessie met de demo van de game kunnen we vol overtuiging stellen dat Colin McRae: DiRT 2 de natte droom zal waarmaken van iedere rally-fan. De game wordt volgestopt met flink wat off- en online race-modi en zal ook op grafisch gebied zeer overtuigend worden.

Vooral pc-gamers kunnen zich opmaken voor een grafisch schouwspel, want de pc-versie van DiRT 2 wordt uitgesteld tot december om zo gebruik te kunnen maken van alle voordelen die DirectX 11 later dit jaar met zich mee zal brengen. Geen zin om te wachten en gaat het je enkel om de realistische gameplay waar Colin McRae om bekend staat? Dan ligt de console-versie vanaf eind september op je te wachten.

Platform

: Xbox 360, PS3, Wii, PSP, DS, pc |

Release

: 25/09/2009 (Xbox 360, PS3, Wii, PSP, DS), 04/12/2009 (pc)

Tip de redactie