AMSTERDAM - Moord, vermissingen, complotten, verdachte types met zonnebrillen en een mysterieuze klokkentoren. Another Code: R - A Journey Into Lost Memories biedt het allemaal.

Another Code: R is een vervolg op Another Code: Two Memories uit 2005, die uitkwam voor de DS.

In dat deel kwam je er achter dat jouw verloren gewaande vader nog leeft, maar daardoor zijn de onderlinge verhoudingen tussen vader en dochter niet verbeterd.

In deze ongeveer vijftien uur durende opvolger speel je wederom als Ashley Mizuki Robbins, een naïef zestienjarig meisje dat niets liever doet dan gitaar spelen en iedereen om haar heen helpen.

Familiedrama’s

Ook dit keer vieren de grote familiedrama’s de boventoon. Om de banden wat aan te trekken, nodigt je altijd drukke vader je uit om een weekendje naar zijn werkplek te komen, gelegen aan een vakantiepark met het prachtige meer Lake Juliet.

Zodra je echter in het park aankomt, krijg je flashbacks over je moeder die gehuld zijn in mysterie.

Waarom nam zij Ashley mee naar het onderzoekscentrum toen zij drie jaar oud was? Waarom is zij vermoord? Wat is er toch aan de hand met de mysterieuze klokkentoren?

En hoe zit het met de vermiste vader van de dertienjarige Matthew, die hij koste wat het kost wil vinden? Samen met Matt ga je op een sentimenteel avontuur om de raadselen rondom het meer op te lossen.

Point-and-click adventure

Another Code: R is een typische point-and-click adventure, op een af en toe pijnlijk ouderwetse manier. Een echt spannend avontuur kan je de game dan ook niet echt noemen.

Denk vooral niet dat dit een zenuwslopende game is die draait om spanning, sensatie, en een beetje actie op zijn tijd. Het tegendeel is waar.

Dit is een zeer trage game met extreem veel lange dialogen en puzzels waar je alle tijd van de wereld voor mag nemen. Zodoende zal de game je geduld vaak danig op de proef stellen, vooral wanneer de dialogen af en toe onnodig lang worden gemaakt.

Melancholische sfeer

Het is verbazend dat deze trage gameplay, met een grote nadruk op het redelijk interessante verhaal zowel het sterkste als het zwakste punt is van deze game. Aan de ene kant gaat alles wel héél langzaam en zijn er relatief weinig momenten waarop je écht zelf puzzels mag oplossen of iets kan ondernemen.

Aan de andere kant zorgt deze traagheid voor een grote sfeer en een grote betrokkenheid van de speler, omdat elk personage in de game een eigen verhaal uitdraagt en het verhaal (heel) langzaam maar zeker steeds verder uit de doeken wordt gedaan.

De sfeer is nooit echt spannend, maar wel licht melancholisch, een beetje triest en af en toe zelfs ontroerend. Op sommige momenten balanceert het echter ook op het randje van overdramatisch sentiment, met weeklagen over dode moeders en vermiste vaders.

Rechtlijnige paden

Zoals je wel zou vermoeden, bestuur je Ashley door te naar links of rechts te richten en te klikken. Daarbij loop je op rechtlijnige paden, waar je niet van af kan wijken.

Geen open velden dus, maar smalle kiezelstenen paadjes die leiden naar vervallen houten hutjes. De camera centreert jou altijd in het midden, zodat je goed kan zien wat er links en rechts van jou bevindt.

Tijdens de relatief vrij schaarse puzzels heb je twee belangrijke items die je gebruikt. Zo heb je de DAS, een apparaat dat er uitziet als een DS, waarmee je foto’s kan maken, verbinding met het internet hebt en berichtjes binnen krijgt.

Daarnaast heb je de TAS, een WiiMote waarmee je beveiligingscodes kan kraken.

Leuk uitgewerkte items

Beide items zijn leuk uitgewerkt en laten je sommige functies van deze items op een verrassende manier gebruiken.

Zo moet je bijvoorbeeld twee foto’s over elkaar heen plakken met behulp van je DAS om een puzzel op te lossen, of een 3 intoetsen op de TAS (WiiMote) door 1 + 2 in te toetsen.

Als je objecten moet draaien, tillen of duwen, zijn de controls vaak veel te gevoelig, waardoor alleen hele kleine bewegingen worden geregistreerd, maar die worden vaak weer niet goed opgepikt door de Wii zelf, waardoor de game ontzettend frustrerend kan worden.

Kinderlijk eenvoudig

Uiteraard moet je ook items vinden om verder te komen. Als je een puzzel moet oplossen door middel van items, dan zullen deze zich in een kleine cirkel om je heen bevinden.

Dit is fijn, want van eeuwig back tracken houdt niemand, maar het maakt de meeste puzzels wel kinderlijk eenvoudig. Pas een flink stuk later in de game zal je op uitdagende puzzels stuiten, die je ingedutte grijze massa eindelijk iets substantieels te doen geven.

Items kunnen ook pas worden opgepakt op het moment dat je ze echt nodig hebt. Je kent ze wel, voorwerpen waarvan je meteen weet: ‘die moet ik hebben’, zoals lucifers.

Na vier keer klikken is het duidelijk dat je ze niet mag oppakken. Klik je echter daarna op de barbecue, dan vertelt iemand je vrolijk dat je die wel even mag aansteken.

Waarmee? Inderdaad, de lucifers die je net nog absoluut niet mocht meenemen. Dit systeem is ontzettend verouderd en haalt onnodig veel vaart uit de game. Daarbij beperkt dit het gebruik van items, want puzzels oplossen met ‘oude’ items zal niet gaan. Kijk liever nog maar een keer in elk hoekje van het schuurtje of daar toch geen stuk tape ligt.

Statisch

De graphics van deze game hebben een geheel eigen getekende stijl die erg goed uitpakt. De omgevingen en personages zijn allemaal heel mooi getekend en personen kennen gelukkig ook allerlei verschillende emoties die tijdens gesprekken van hun gezicht zijn af te lezen.

Een nadeel van deze stijl is dat er erg weinig animaties zijn. Zijn deze er wel, dan zijn ze niet vloeiend. Hierdoor doet de game vaak erg statisch aan.

Een groot minpunt van de game is het geluid. Ondanks de enorme hoeveelheid dialogen is er geen voice acting te bekennen. Een tweede zwakte is de achtergrondmuziek, die bestaat uit tragisch verouderde midi’s.

Another Code: R - A Journey Into Lost Memories is traag, statisch en gebruikt verouderde manieren voor alledaagse dingen. Toch schuilt er een diep en intrigerend verhaal achter de game. Heb je er geen problemen mee flink de tijd te nemen om het echte verhaal tussen al het gepraat te filteren, dan is Another Code: R het overwegen waard. Ga je liever voor actie, spanning en avontuur? Laat deze game dan vooral liggen. (63procent)

Platform: Wii | Release: 26/06/2009