Special: PSP go

AMSTERDAM - Na heel wat geruchten en misschien nog wel meer Photoshop-plaatjes waarop de nieuwe PSP te zien was, hebben we nu het echte ding eindelijk mogen aanraken.

We hadden de handheld al eerder in het echt gezien op de E3 en toen waren we erg verbaasd over het kleine formaat.

Op plaatjes zie je het misschien niet zo goed, maar de PSP go is beduidend kleiner dan zijn voorganger, de PSP-3000. De grootste ruimtewinner lijkt de weggelaten UMD te zijn.

De PSP go werkt namelijk met kleine geheugenkaartjes en een download-service.

Geen games meer in de winkel aanschaffen dus, maar gewoon een kraskaartje met wat puntjes kopen en die weer inwisselen voor een game die je graag wilt spelen.

UMD

Dat houdt dus ook in dat wanneer je deze PSP gaat kopen en nog wat UMD’s hebt liggen, je deze niet meer kan spelen. Tenminste, niet meer van het schijfje direct. Sony is bezig met een mogelijke oplossing voor dit probleem.

Je hebt immers het recht op de game gekocht en dat zou niet zomaar verloren moeten gaan. Waarschijnlijk kun je op de een of andere manier een voucher aanvragen om de game gratis te downloaden.

Daarnaast valt natuurlijk op dat je het scherm omhoog moet duwen voordat je van de knoppen gebruik kan maken. Het schuiven voelt gelukkig heel solide en stevig aan. De handheld hangt dan ook niet op een houtje touwtje manier aan elkaar.

Dat gevoel hadden we trouwens sowieso bij de PSP go. Alles voelt goed afgewerkt aan en ziet er erg mooi uit. De PSP go die wij in handen kregen, was wit met accenten van metaal en transparante knoppen, wat er simpelweg erg gelikt uitzag.

Verzonken knoppen

Aangezien het schijfsysteem de knoppen verbergt, zijn deze verzonken in het onderste compartiment. Alle knoppen zijn ook wat kleiner, wat prettig aanvoelt.

Vooral fijn is dat de analoge stick ook verzonken is. De randen daar omheen zorgen er namelijk voor dat je duim er niet meer vanaf kan glijden. Iets waar wij af en toe problemen mee hadden bij de voorganger van de PSP go.

Het is dan wel jammer dat Sony niet meteen van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om een tweede analoge stick op het apparaat te knallen. Zo blijven bijvoorbeeld shooters nog steeds niet lekker te spelen.

Sony heeft in dit geval dus niet geluisterd naar de gebruikers van de PSP, die al tijden aangeven dat ze een tweede analoge stick zouden willen zien op de handheld.

Geen dode pixels

Een ander probleem van de voorgangers is natuurlijk het voorkomen van dode pixels. Bijna iedereen die een PSP bezit, heeft er toch wel een of meerdere.

Iets wat we niet konden terugvinden op de PSP go en we hebben er goed naar gekeken. Wel is het schermpje iets kleiner, maar dat komt alleen maar ten goede van de scherpte.

Ook leken alle kleuren beter over te komen. Op dit gebied zijn er dus de nodige verbeteringen doorgevoerd. Wat we dan weer wel raar vonden, was dat wanneer we het schermpje omlaag drukten tijdens het spelen van een game, de game niet werd gepauzeerd.

Helaas konden we niet testen hoe dit zat met films en muziek, aangezien deze functies op deze versie nog niet werkten. Heel jammer, aangezien we voorheen onze PSP hier veel voor gebruikten. In die gevallen bleek de batterijduur overigens nogal beperkt.

Het schijnt dat de PSP go ongeveer dezelfde batterijduur zal hebben - zelfs zonder UMD - maar voordat we dit kunnen bevestigen, moeten we toch echt de uiteindelijke versie even aan de tand voelen.

Na onze korte sessie met de PSP go zijn we toch wel verrast. Al onze twijfels over de vorm, de grootte en de degelijkheid zijn weggenomen. Ook het ietwat kleinere schermpje is geen enkel probleem en misschien zelfs een verbetering te noemen. De kwaliteit van het scherm is in ieder geval beduidend beter. Dit geldt ook voor de knoppen en de layout van de PSP go. Het was dan ook jammer dat we de handheld niet uitgebreid konden testen, maar hierover hoor je ongetwijfeld snel meer van ons.

Release: 01/10/2009 | Prijs: 249,99 euro

Tip de redactie