Review: Transformers: Revenge of the Fallen

AMSTERDAM - Nu de tweede live action Transformers-film inmiddels in de bioscoop draait, kon een bijbehorende game natuurlijk niet uitblijven. Bestempel dit spel echter niet te snel als een dertien-in-een-dozijn filmlicentiegame.

Waar je in de meeste filmgames namelijk het verhaal naspeelt door middel van een serie aaneengeschakelde singleplayer-missies, daar ligt in Transformers: Revenge of the Fallen de nadruk hier niet op. Sterker nog, de singleplayer-mode is zelfs vrij zwak te noemen.

Het verhaal is rechtstreeks uit de film overgenomen, oftewel matig, en het gemis van mooie tussenfilmpjes zorgt ervoor dat je nooit helemaal in het spel komt. De 52 missies die het spel bevat, komen niet veel verder dan 'versla X vijanden in Y minuten'.

Soepel transformeren

De gameplay op zich is wel erg leuk. Je speelt het spel in third person waarbij je afwisselt tussen schiet- en mêleegevechten. Het bewegen van de robots door de stad voelt erg goed en er is veel aandacht besteed aan het soepel kunnen transformeren naar voertuig en weer terug.

Wel moet er gezegd worden dat de besturing een aantal onlogische keuzes bevat. Zo gebruik je de rechter trigger zowel om te transformeren als om te schieten. Als je vervolgens in een auto of vliegtuig veranderd bent, moet je opeens de O-knop (in het geval van de PS3-versie) gebruiken om te schieten. In het begin zal je nog wel eens iets anders doen dan je eigenlijk had bedoeld, maar op den duur wen je er aan en zal je soepel van de ene beweging in de andere kunnen overgaan.

Special effects

In de Transformers: Revenge of the Fallen-film maken vooral de special effects indruk. De robots zien er erg mooi uit - ook al is niet iedereen blij met de veranderingen ten opzichte van de serie - en vooral de transformaties verdienen een dikke pluim. Het is dan ook goed om te zien dat de robots er in het spel eveneens erg mooi zijn. Helaas zijn bepaalde omgevingen van iets mindere kwaliteit, maar al met al ziet de game er goed uit.

Het geluid is dan weer niet om over naar huis te schrijven. Vooral de conversaties tijdens de missies werken op je zenuwen. De mede-Transformers dan wel mensen die jou opdrachten geven, zijn erg spastisch over zaken als schade oplopen.

Zodra je op driekwart van je maximale health bent, beginnen ze al te schreeuwen dat de missie in gevaar is. Dat doen ze niet één keer, maar om de paar seconden, totdat je weer rust neemt om je leven bij te vullen.

Belabberde nabesprekingen

De nabesprekingen van de robots in hun hoofdkwartier na elke missie zijn al even belabberd. Zo zul je alom worden geprezen om het feit dat je de missies met zo min mogelijk schade aan de omgeving hebt afgerond, terwijl je toch echt nog een minuut geleden van gebouw naar gebouw aan het springen was, al vastgrijpend aan de muren, niet lettend op een lantaarnpaaltje meer of minder.

Gelukkig komt het spel met het doorspelen van de matige singleplayer niet tot zijn einde. Daarna wacht nog een goed uitgewerkte multiplayer-mode. Hier zul je pas echt de charme van het spel zien. De gevechten vinden plaats in redelijk kleine gebieden, dus je bent elkaar nooit lang kwijt. Dit resulteert in snelle actievolle gameplay.

Lang interessant

De multiplayer bevat een vijftal verschillend variaties, die elk speelbaar zijn op één van de vijf maps. Verder zijn alle verschillende Transformers na het vrijspelen in de singleplayer te selecteren en hebben ze allemaal net iets andere wapens en een andere ability. Tel daarbij op de Activision heeft beloofd om de nodige downloadable content uit te brengen en je hebt een spel dat lang interessant blijft.

Een laatste noemenswaardig feit is dat er voor de Transformers-fans veel vrij te spelen is. Zo zitten er zes episodes van de originele Transformers-tekenfilm op het schijfje en is er ook een exclusieve CG-film te verkrijgen. Hier moet je dan wel weer de singleplayer mode helemaal voor uitspelen, maar dat hebben de die hard- fans er natuurlijk wel voor over.

Transformers: Revenge of the Fallen geeft je een geweldige ervaring wanneer je als Transformer door de stad banjert. Ondanks dat de besturing van de robots soms niet al te intuïtief is, kan je na wat oefening behoorlijk soepel van de ene in de andere beweging over gaan. Helaas komt deze ervaring totaal niet tot zijn recht in de singleplayer mode die saai en repetitief is. De online multiplayer is echter een stuk beter. (72%)

Platforms: PS3, Xbox 360 | Release: 26/06/2009