Review: Fight Night Round 4

AMSTERDAM - Na lang wachten, is de vierde editie van Fight Night eindelijk gearriveerd. Heeft de boksgame het in zich om de concurrenten knock out te slaan?

Bokspellen zijn er in twee smaken. Je hebt de cartoony aanpak, met games zoals Punch-Out!! en Facebreaker.

Daarnaast zijn er de ‘echte’ boksgames. Die waren tot de komst van Fight Night nauwelijks succesvol.

Met de Fight Night-serie heeft EA een nieuwe standaard neergezet. De goede besturing en brute gameplay heeft ervoor gezorgd dat de spelserie een goede reputatie heeft bij gamers.

Dalende populariteit

Het is alweer twee jaar geleden dat Fight Night Round 3 verscheen en nu is dus Fight Night Round 4 gearriveerd.

Sinds 2007 is het echter veel veranderd. Het echte boksen is flink gedaald in populariteit. Veel grote namen zijn gestopt en er zijn weinig goede boksers voor teruggekomen.

Boksen is voorbij gestreefd door UFC en laat dit nu ook de voornaamste concurrent zijn van Fight Night Round 4. Cynisch genoeg maken beide games veel dezelfde fouten. Zo is volgens de makers de game zowel toegankelijk voor beginnende spelers als Fight Night-veteranen.

Te snel beginnen

De tutorial behandelt echter in sneltreinvaart de basics, maar daar blijft het bij. Dit onderdeel had zeker een stuk uitgebreider gekund. Een ander heikel punt is het beperkte aantal control settings.

In Fight Night Round 4 wordt je gedwongen om gebruik te maken van Total Punch Control. Je slaat hierbij door de linker analoge stick te bewegen.

Veel fans van vorige Fight Night-delen geven echter de voorkeur om slagen met de knoppen uit te delen en de analoge stick voor het ontwijken van aanvallen. Die optie is echter weggelaten in Fight Night Round 4, maar komt heel misschien nog als downloadable aanvulling.

Klappen uitdelen

Het is dus behoorlijk wennen om de besturing onder de knie te krijgen, die overigens lastig kan zijn voor beginners. De gameplay is overigens ook realistischer geworden. Je kan wel veel klappen uitdelen, maar het vinden van een gat in de verdediging is lastig.

Tevens is de tijd om te counteren en te ontwijken korter geworden. Qua toegankelijkheid scoort Fight Night Round 4 dus lager dan je zou verwachten. Dat is zonde, want qua looks is de game indrukwekkend. Als je twee boksers ziet bewegen en knokken, dan komt dat zeer overtuigend over.

Trainingsproblemen

Voor je de kampioen uit mag dagen, ben je wel even bezig. In de Legacy Mode begin je met een negentienjarige bokser, die uit wil groeien tot bokslegende. Er zijn grote doelen om te bereiken, die Fight Night Round 4 zeker uitdagend maken.

De opzet is simpel: trainen, vechten en blijven winnen. Helaas gaat het mis bij het eerste onderdeel. De trainingsminigames zijn namelijk absurd moeilijk. Zelfs als je erin slaagt om ze zeer goed uit te voeren, wordt je bokser maar nauwelijks beter.

Je kan bovendien maximaal zes keer per jaar trainen. Met twaalf eigenschappen die lopen tot 100 wordt het dus lastig om een sterke allround boxer te krijgen. Dit maakt het winnen van gevechten - laat staan het knock out slaan van boksers later in je carrière - erg lastig.

Uitputten en uitdagen

Je wint vooral door heel veel klappen uit te delen. Dat is jammer, want als je met sterke boksers speelt, merk je dat de bokservaring wel klopt, met vechtersbazen die elkaar uitputten en uitdagen.

Elke ronde wordt zwaarder, zeker als je stamina naar beneden gaat. Helaas komt die ervaring te weinig terug in Legacy Mode.

Zelfs als je online speelt, is er geen garantie dat je lekker kan boksen. Het knock out slaan van een menselijke tegenstander is nog lastiger, waardoor veel online potjes eindigen in een wedstrijd wie het meeste kan slaan. Het is dus vooral leuk om met gelijkgezinde spelers te boksen.

Fight Night Round 4 is nog steeds de standaard als het gaat om boksspellen, maar scoort op een aantal vlakken slechter dan zijn voorganger. Qua looks en bewegingen slaat de game iedereen knock out. De Legacy Mode, waar je knokt om de nieuwe bokslegende te worden, is goed bedacht. Helaas zijn de trainingen belachelijk moeilijk, waardoor het extreem lastig wordt om uit te groeien tot een zeer sterke bokser. Combineer dat met de minder nauwkeurige besturing en het wordt erg lastig om computergestuurde boksers knock out te slaan. Minder realisme en meer brute gameplay had van Fight Night Round 4 een aantrekkelijkere game gemaakt. (79%)

Platforms: PS3, Xbox 360 | Release: 02/07/2009

Tip de redactie