Special: Mafia II

Hoewel de game onlangs nog werd uitgesteld tot begin 2010, liet 2K Games ons tijdens de E3 met een hands-off demo zien dat Mafia II het lange wachten meer dan waard zal zijn.

De demo die wij te zien kregen, speelde zich enkele uren na het begin van de game af als Empire City is gehuld in een dik pak sneeuw en de wegen glad en ijzig zijn. Het is hartje winter ergens midden jaren veertig en alles in de stad ademt, leeft en ziet er prachtig sfeervol uit.

Echter wordt al snel duidelijk dat deze vredige setting slechts een omhulsel is van een keihard gangster-epos, waarbij hoofdpersoon Vito Scaletta op het punt staat zichzelf tegenover de rest van de maffia familie te bewijzen als echte wise guy.

Fat man

De opdracht waarmee jij dit mag gaan doen? Een of andere louche zakenman omleggen die luistert naar de naam ‘Fat Man’. Deze eigenaar van een distilleerderij runt zijn winkeltje op grondgebied van jouw familie en weigert ook nog eens om het zogenaamde beschermingsgeld te betalen. Dat vraagt natuurlijk om zoete wraak en Vito en zijn vrienden zetten dan ook een hinderlaag op bij Fat Man’s winkel.

Op weg hier naartoe werd duidelijk dat de slechte weersomstandigheden zeer veel invloed zullen hebben op het autorijden in de game, want op hoge snelheid moest de producer die de controller in handen had werkelijk alles uit de kast trekken om het voertuig op de weg te houden.

Het loodje leggen

Als Vito en zijn vrienden klaar staan voor de hinderlaag komt de Fat Man aanrijden - in een van de vele cutscenes die deze game rijk is – en vuren de mafia-maatjes hun guns leeg op de wagen. Alle inzittende lijken vrij snel het loodje te hebben gelegd, maar toch weet de dikke drankstoker aan de dood te ontsnappen en vlucht zijn zaak in.

Wat volgt is een achtervolging waarbij werkelijk alles in de zaak aan stukken wordt geschoten en waaruit direct duidelijk wordt dat de game op een zeer stabiele framerate loopt. En daaruit konden we opmaken dat de ontwikkelaars van 2K Czech hard hebben gewerkt sinds de vorige demo die wij te zien kregen, want toen bleek de framerate tijdens deze hardere scenes iets te ver in te kakken.

Doffe knal

Als Vito en zijn mannen eindelijk de Fat Man hebben gelokaliseerd, is het tijd voor een afrekening in een typische en koelbloedige Goodfellas-stijl. Een van Vito’s kompanen stopt de loop van zijn gun dan ook diep in de keel van de Fat Man en niet veel later klinkt er een doffe knal. Het is echter niet het dikke hoofd van de Fat Man dat over de muur uiteenspat, maar het is de vriend van Vito die met het angst in de ogen op de grond in elkaar zakt. De Fat Man zit met een smerige grijns en een klein pistool in zijn hand tegen de muur en accepteert in alle tevredenheid de snelle dood die Vito hem geeft.

Ook deze afrekening wordt in een mooie cutscene weergegeven, en zo zal de game maar liefst over twee uur aan filmische onderbrekingen beschikken. Maar het risico dat de nadruk op deze cutscenes met zich meebrengt is natuurlijk dat je als speler toffe zaken zelf niet kunt spelen. Zo wordt ook het afmaken van de Fat Man dus geheel in een cutcsene uiteengezet terwijl het natuurlijk best tof zou zijn om zelf de kogel tussen de rattenogen van deze dikzak te plaatsen. De heren van 2K Czech beloven ons echter dat er voor de speler genoeg actie in de game over blijft om zelf te ervaren. En gezien daar in het eerste deel ook zeker geen gebrek aan was, vertrouwen zij er op dat dit ook in Mafia II helemaal goed gaat komen.

Keiharde actie

De in-game actie die wij tijdens de demo te zien kregen, zorgde ervoor dat wij al snel met jeukende handjes naar de keiharde shootouts en prachtige animaties zaten te kijken. Daarnaast lijken ook belangrijke zaken als het coversysteem goed uit te pakken, want het werkt ook moeiteloos bij bewegende objecten en het schuiven van cover naar cover heeft 2K Czech ook prima afgekeken van Gears of War.

Maar naast deze actie was het toch vooral de menselijkheid van zowel Vito als zijn vriend Joe die altijd door de gameplay naar voren kwam. Waar het tweetal zich ook lijkt te bevinden, constant wordt er met typische gangster-teksten geslingerd en passen de emoties die ze tonen altijd prima bij de situatie waar ze zich in bevinden, zonder geforceerd over te komen. Iets waar een game als The Godfather II toch flink wat moeite mee had.

Cliffhanger

De demo eindigt op het moment dat Vito zijn gewonde vriend naar een arts probeert te brengen en ze op een brug worden klemgereden door een stel agenten. Een cliffhanger van jewelste natuurlijk en wij kunnen dan ook niet wachten tot we de game in handen krijgen. Iets waar we helaas nog enige tijd op moeten wachten, aangezien de game inmiddels is uitgesteld tot begin 2010.

Door deze tweede demo die wij van de game hebben gezien, werden wij alleen maar sterker in ons vermoeden bevestigd. Mafia II wordt een van de absolute toptitels van 2010. De briljante dialogen, de mooie animaties, de keiharde actie en het uitgestrekte Empire City, het draagt allemaal bij aan de ongekende kwaliteit die deze game uitademt. De lente van 2010 lijkt dan misschien ongelofelijk ver weg, er is één kleine troost. Het wachten op Mafia II zal de moeite namelijk meer dan waard zijn.

Platforms: PS3, Xbox 360, pc | Release: begin 2010

Tip de redactie