De originele Sin & Punishment op de N64 was een hit in Japan en zag pas op de Wii het daglicht in Europa. Het vervolg komt nu speciaal op de Wii uit en wij mochten alvast een voorproefje nemen.

Hoewel Sin & Punishment 2 onder het genre shooter valt, lijkt de game niet erg veel op de meeste shooters die tegenwoordig uitkomen. Nee, het gaat in dit geval om een onrail third person shooter. Onze speelsessie begon met het kiezen van één van de personages van deze game: Isa of Kachi. Na een personage gekozen te hebben, konden we meteen beginnen met de flinke portie knallen die het eerste level ons voorschotelde.

Rennen en vliegen

Al rennend en vliegend verplaatst het figuurtje zich vanzelf over het beeld. De loop-, vlieg- en springbewegingen die je zelf uitvoert, beperken zich tot het beeldscherm terwijl de wereld voorbij komt door automatisch te bewegen.

Dit klinkt misschien erg saai, maar terwijl je hier mee bezig bent, komen er talloze monsters op de voorgrond en achtergrond langs die jou allemaal een kopje kleiner proberen te maken door te schieten of te slaan.

Ontwijken

Al snel ontstaat er een behoorlijke - maar toch vermakelijke - chaos, waarbij je de aanvallen ontwijkt met de Nunchuk en je ondertussen op de tegenstanders schiet en hakt. De aanvallen kan je ontwijken door te springen of te rollen en dit kan je doen met de Z-knop.

Je kan er echter ook voor kiezen te vliegen met je jetpack of zwevende skateboard. Dit gebeurt met de C-knop. Dit heeft duidelijk een groot voordeel in vergelijking met lopen of rennen. Zo kan je makkelijk bewegen om alles te ontwijken en ook in de lucht kan je nog snel een rol maken om die ene kogel te ontwijken die toch nog door jouw schietwerk heen is gekomen.

Terwijl je met het ontwijken bezig bent, ben je zelf uiteraard ook bezig met schieten. Dit gebeurt met de WiiMote en op deze manier kan je al wijzend richten en schieten met de B-knop. Ook is het mogelijk een soort granaten af te vuren met de A-knop. Deze granaten hebben uiteraard een grotere impact, maar zijn in tegenstelling tot je normale kogels maar beperkt te gebruiken.

Gevogelte

Het opvallende aan deze game is dat de besturing simpel is en daardoor kan je ook al snel echt beginnen met gamen en hoef je niet eerst een heel traject te doorlopen om de besturing te leren.

Na een aardige poos te hebben gevlogen en tegenstanders neer te knallen, kwam er een heuse eindbaas waarbij we recht tegenover een groot vogelachtig wezen stonden. Tijdens dit gevecht verplaatst je figuur zich niet meer door het level en kan je alleen nog maar bewegen binnen het scherm.

Toekomst

Terwijl je zijn talloze aanvallen ontwijkt, is het de bedoeling op hem te schieten en als hij in de buurt komt op hem in te hakken. Hakken gaat op een vergelijkbare manier als schieten, maar zal alleen werken als de tegenstanders zich in jouw buurt bevinden.

Na het lange gevecht met deze eindbaas was onze speelsessie alweer voorbij. Onze speelsessie was misschien niet lang, maar smaakte zeker naar meer. Het kapot schieten gaf voldoening en het ontwijken zorgt ervoor dat jij je geen enkel moment hoeft te vervelen tijdens deze game.

Scoresysteem

Om de game lang vermakelijk te houden, bevat de game ook een scoresysteem waarbij de vaardigheden van de speler cruciaal zijn. Hoe beter de speler zich in een level redt, hoe hoger de score.

Een opmerkelijk punt tijdens onze speelsessie was de sfeer in deze game. De combinatie van geluid, omgeving, animaties, speciale effecten en actie was zeer goed, waardoor de game een sfeer neerzet die je niet in veel Wii-games terugziet.

De speelsessie van Sin & Punishment 2 was kort maar krachtig en laat ons vol verwachting uitkijken naar het eerste kwartaal van 2010. De besturing was makkelijk te leren en de sfeer was bijzonder goed. Ook het scoresysteem lijkt het arcade-gevoel te geven wat veel mensen zal aanspreken. Zoals het er nu uitziet, wordt Sin & Punishment 2 een leuke game waar ook de fanatieke gamers blij van zullen worden.

Platform: Wii | Release: 2010