Anderhalf jaar geleden kwam PAIN uit voor het PlayStation Network, waar de game zich goed staande wist te houden tussen toppers als Pixeljunk, Flower en Super Stardust HD. Nu hebben de makers het originele spel samen met de uitbreidingen gebundeld en op een Blu-ray schijfje geperst.

De game heet niet voor niks PAIN, aangezien het hele spel bestaat uit een katapult, een verwoestbare omgeving en een personage. De bedoeling van dit spel is simpelweg om zoveel mogelijk verwoesten. Dit doe je door middel van het afvuren van je personage, waarna je nog enigszins controle over zijn baan en acties hebt om hem het parkoers door te sturen.

PAIN wordt niet zomaar met hoofdletters geschreven, aangezien je extra punten kan verdienen door je eigen personage een zo pijnlijk mogelijke botsing te bezorgen. Dit alles gebeurt met een paar knoppen, maar wil je een high score behalen dan heb je alle moves nodig, zoals het vastpakken van objecten, midden in de lucht een pose aannemen of het weggooien van explosieven.

Alle mogelijke knoppen

Het lijkt soms zelfs alsof je alle mogelijke knoppen op de controller nodig hebt. Het is tijdens een langdurige stunt meerdere keren voorgekomen dat we met onze vinger per ongeluk ook de reset-knop indrukten, waardoor we weer op de katapult terug gezet werden.

PAIN maakt vooral indruk omdat de game gebruik maakt van de Havok engine. Deze engine zorgt ervoor dat objecten een zo natuurlijk mogelijk interactie hebben met de omgeving. Dit alles gebeurt volgens de natuurkundige wetten, waarvan zwaartekracht natuurlijk een belangrijk onderdeel is.

Wel even zoet

Voor de graphics heeft de ontwikkelaar gekozen voor een cartoony uiterlijk, wat zeer goed uit de verf komt (waarschijnlijk is dit ook gedaan omdat een realistische look wel erg expliciet zou zijn). De omgevingen zien er gedetailleerd uit en bijna alle objecten kunnen kapot.

Aangezien er zoveel details en kleine grapjes in de omgeving verwerkt zijn, kan het voorkomen dat je meer aan het kijken bent dan bezig bent met je combo's. Naast de originele omgeving uit het PSN-spel zijn daar nu vier extra bijgekomen zodat je wel even zoet bent voordat je alles gezien hebt.

Naast de standaard mode waarmee je jezelf helemaal kan uitleven, zijn er meerdere minigames waar je nog steeds met je katapult mag spelen, maar dan doelbewust. Zo zijn er de zelfverklarende modes zoals Spank the Monkey, Mime Toss, PAIN Bowling en Fun With Explosives.

Multiplayer

Deze zijn zowel alleen als in multiplayer te spelen. De grootste toevoeging is toch wel de multiplayer mode waarbij je het kasteel van de tegenstander met behulp van je personage kapot moet maken. Zonder de minigames was de spelduur van PAIN zeer beperkt geweest en deze voegen dan ook zeker iets toe.

Met het spelen van de minigames kan je ook beloningen verwachten zoals PSN trophies, ingame titels en extra personages. Die laatste is al reden genoeg om voor de high scores te gaan, want wat is er leuker dan David Hasselhoff tegen een hoog flatgebouw aan te slingeren.

PAIN was een vermakelijke game voor het PSN en is nog steeds goed te pruimen als volledige game. De extra omgevingen, personages en multiplayerspellen zorgen ervoor dat dit een echt een upgrade is ten opzichte van het originele PSN-spel. De minigames zorgen er tevens voor dat de spelduur wordt opgerekt en de unlockables zijn een welkome toevoeging. (72%)

Platform: PS3 | Release: 26/06/2009