Veel uitgevers bewaren hun toptitels traditiegetrouw voor een release in het laatste kwartaal van het jaar. Volgens uitgever en ontwikkelaar Codemasters en analist Michael Pachter staan we echter aan de vooravond van een grote verandering op dit punt.

Economische risico’s zijn volgens zowel Codemasters als Pachter de voornaamste reden dat zelfs de grotere uitgevers zullen afwijken van game-releases in de drukke najaarsperiode. “We beginnen een verandering te zien in het aantal zomer-releases”, zegt Michael Pachter van Wedbush Morgan.

Groot succes

“Het begon een jaar geleden al met GTA IV (in april) en Metal Gear Solid 4 (in juni) die met groot succes verschenen. EA heeft Tiger en Fight Night naar voren gehaald en zal FIFA en Need for Speed in september uitgeven, een stuk eerder dan gebruikelijk dus”, zegt hij.

“De grootste reden hiervoor is om zo het risico van een te drukke periode tijdens de feestdagen te vermijden. EA heeft gewoon zeer slechte herinneringen aan veel games die ze vorig jaar in de periode oktober/november hebben uitgegeven. Ze hebben nu gekozen om de zaken meer uit te spreiden om zo sterker te staan.”

Promotiekosten

Door een game eerder in het jaar uit te geven zullen ook de promotiekosten voor de game een stuk lager zijn, en heeft een game meer kans om op te vallen in de winkelschappen. Ook Codemasters zegt hier beswust bij stil te hebben gestaan. Zo werd Damnation in mei uitgegeven, Fuel in het begin van juni en Overlord II aan het eind van die maand. Verderop in het jaar staan dan Colin McRae: DiRT 2 voor september en F1 2009 voor de herfst.

Volgens global communication manager Sam Cordier van Codemasters is het vooral aantrekkelijk dat hun games op deze manier veel meer opvallen. “Voor Codemasters was het altijd al belangrijk dat we de releases uitspreidde over de periodes die het meest logisch waren voor ons”, vertelt hij. “Overlord 1 deed het bijvoorbeeld erg goed in de zomer, dus het is echt niet zo gek om weer voor diezelfde periode te kiezen."

Zielige maand

Michael Pachter vindt echter dat de industrie er nog lang niet is. “Juli zal nog een hele zielige maand worden, maar augustus wordt al iets beter”, zegt de analist. Omdat de hardware nog steeds de drijvende kracht is achter de game-verkoop moeten fabrikanten van de consoles hun prijzen in deze zomermaanden juist verlagen volgens Pachter. Dit om zo de aandacht op de markt vast te houden.