AMSTERDAM - Greg Zeschuk van BioWare heeft laten weten dat de game-industrie zich momenteel op een belangrijk keerpunt bevindt. Doordat ontwikkelaars in zijn ogen langzaam volwassen worden zullen ze er namelijk steeds vaker voor kiezen om geweldloze games te maken.

“We hebben er intern ook zeker gesprekken over”, vertelt Zeschuk, creative officer van BioWare.

“We vragen ons af of het bijvoorbeeld nodig is om gevechten in de game te hebben voor de complete ervaring. Zijn er misschien ook mogelijkheden om bepaalde elementen uit de game te halen en deze daadwerkelijk op het publiek te richten?”

Alleen verhaal

“Natuurlijk is er de core gaming-ervaring. Mensen die de afgelopen tien jaar games hebben gespeeld willen die vecht-momenten nou eenmaal hebben. Maar er zijn ook andere doelgroepen die misschien alleen het verhaal in een game interessant vinden. Ik denk dat het echt mogelijk is”, aldus Zeschuk.

“Het interessante is volgens mij dat het niet eens een technologisch ding hoeft te zijn. Ik denk dat als we eenmaal de hele breedte van het publiek tot onze beschikking hebben dat er door verschillende mensen goede dingen worden gemaakt waarbij games gedreven zullen worden door het verhaal.”

BioWare is momenteel zelf bezig met de ontwikkeling van games als Dragon Age: Origins en Mass Effect 2. Games waarbij het verhaal al een zeer belangrijke rol speelt maar waar ook veel gecombineerd zal worden met RPG- en combat-elementen.