Cliff Bleszinski laat weten dat RPG’s wat hem betreft de toekomst betekenen van het shooter-genre. Vooral een game als BioShock toont volgens hem aan hoe de twee genres kunnen samensmelten.

“Ik had onlangs een gesprek met Harvey Smith – een van de lead designers van Deus Ex – en zei tegen hem dat de toekomst van shooters bij de RPG’s lag. Hij zei dat hij het compleet met me eens was”, vertelt Bleszinski.

Volgens de game designer van Epic is vooral BioShock van uitgever 2K Games een goed voorbeeld van de manier waarop shooters en RPG’s tot één geheel kunnen smelten.

“Er was een periode waarin de industrie erg afkoelde, maar toe kwam BioShock ineens langs”, aldus Bleszinski.

Gears RPG

Op de vraag of Gears of War ook deze kant op gaat antwoordde Bleszinski enigszins terughoudend.

“Het hangt er maar net vanaf hoe de zaken zich gaan ontwikkelen. Ik bedoel, iemand zou dat misschien kunnen afleiden van de opmerkingen die ik eerder maakte over de toekomst van shooters.”

Compleet anders

Wel liet de game designer vorige week al weten dat Gear of War 3 wat hem betreft best anders mag worden dan de eerste twee delen. “Als je kijkt naar Gears of War 2 dan zie je eigenlijk al dat we probeerden weg te komen van onze oude stijl."

"Stilistisch gezien zou ik op de korte termijn dan ook graag iets compleet anders maken dan wat je verwachting zou zijn van een Gears of War-game.”