‘Games goed voor de ontwikkeling van kinderen’

AMSTERDAM - Volgens de makers van de Amerikaanse versie van Sesamstraat en onderzoekers van het Joan Ganz Coony Center, zijn games net zo goed voor de opvoeding van kinderen als ‘traditionele’ activiteiten in het klaslokaal.

Dit schrijven de onderzoekers van het Joan Ganz Coony Center - dat wordt aangestuurd door de Sesame Workshop - in hun rapport.

De onderzoekers en makers van Sesamstraat menen dat onderwijzers, overheidsinstellingen en gezondheidsorganisaties serieus moeten kijken naar de positieve manier waarop games een invloed kunnen hebben op kinderen.

Geweld

“Ondanks hun reputatie als promotors van geweld, hebben digitale games in feiten bewezen dat ze kinderen helpen bij het verzamelen van informatie en het ontwikkelen van belangrijke eigenschappen voor de eenentwintigste eeuw”, schrijven ze in het rapport.

“Goed ontwikkelde games laten zien dat ze de potentie hebben om de groei en de gezondheid van kinderen te bevorderen”, aldus de onderzoekers.

Volgens hen kunnen games ook het vocabulaire verhogen, de literaire kennis vergroten en helpen bij het verbeteren van het rekenkundig vermogen.

“We weten genoeg over digitale games en weten hoe we hun potentie kunnen herkennen. Nu moeten we tijd en middelen gaan investeren om deze belofte in een echte ‘game changer’ om te zetten voor de Amerikaanse kinderen”, besluit het rapport.

Enquête

De mening van het Joan Ganz Coony Center sluit aan op een enquête die vorig jaar is gehouden onder Amerikaanse scholieren, leraren en ouders. Hieruit bleek namelijk dat leerlingen van het basisonderwijs van mening zijn dat ze veel kunnen leren via games.

De enquête ondervroeg een jaar geleden leerlingen, ouders en leraren naar wat zij dachten dat de mogelijkheden waren van leren via games.

Uit het onderzoek bleek dat meer dan de helft van de kinderen dat wel zag zitten maar dat slechts zestien procent van de leraren en negentien procent van de ouders het met ze eens was.

Tip de redactie