Special: Homefront

AMSTERDAM - THQ en ontwikkelaar Kaos Studios slaan de handen wederom ineen om een shooter te maken. Het vorige product was Frontlines: Fuel of War en deze keer komen ze met Homefront.

Net als Fuels of War is Homefront een first person shooter die zich in de toekomst. Daar houden de overeenkomsten tussen de games echter ook wel op.

Homefront speelt zich ongeveer twintig jaar na het heden af en op dat moment heerst er al zo’n tien jaar een crisis in de Verenigde Staten.

Daarbij komt ook nog eens dat het land al zo’n twee jaar bezet is. Geen Aliens of Russen deze keer, maar de Noord Koreanen. 

Zo’n twee decennia vanaf nu hebben de communisten dan ook het land in hun ijzeren greep, tenminste wat er van over is.

Gesloopt

Een belangrijk onderdeel van deze game is volgens de producer namelijk dat we Amerika op een andere manier zullen zien dan hoe we het nu kennen: gesloopt.

Alle belangrijke ‘land marks’ die we tegen kunnen komen in de game zullen nog net herkenbaar zijn, maar daar is alles ook mee gezegd.

De demo die we te zien kregen tijdens de E3 gaf daar al een idee van. We werden wakker in een woonkamer van een huis in een typisch Amerikaanse suburb.

Je kent ze wel: zo’n klein hofje met van die witte, houten huizen met een mooie voortuin en een oprit voor de grote Amerikaanse vierwieler. Nu was daar allemaal nog maar weinig van over.

Nomaden

In het midden van het hofje was een geïmproviseerde windmolen gemaakt waarmee de mensen wat stroom konden opwekken zodat ze ’s avonds nog een lampje konden branden. In de tuinen werden groenten verbouwd en die deden het in dit gebied erg goed.

Helaas konden de nomaden waartussen je wakker werd nooit ergens langer dan een paar weken blijven. De kans om gepakt te worden door de Koreanen werd anders te groot, zo legde de begeleider uit.

Hij nam ons ook mee naar een huis wat later een wapendepot bleek te zijn. Na een ietwat te korte uitleg werd er een ACR (Adaptive Combat Rifle), een verbeterde versie van de huidige M4, in onze handen gepropt.

Voordat we ook maar even hadden kunnen bekijken waar de kogels hoorden en waar de trekker zat, werden we al naar buiten gestuurd.

De Noord Koreanen hadden het kamp gevonden en vielen het met veel machtsvertoon aan. Humvee’s en troepentransporten stormen door het hek naar binnen, waarna er vele manschappen uitstapten en cover zochten achter het dichtstbijzijnde object.

Welgemikt schot

We hadden geen andere keuze dan op alles wat bewoog te schieten. De vriendschappelijke soldaten wezen ons op gevaarlijke vijanden zoals een gast met een RPG die op ons stond te richten vanaf een dak.

Hoewel het wapen net in onze handen was gestopt, konden we de vijand met een welgemikt schot toch doden. Hij viel van het dak en liet daarbij zijn wapen vallen. We werden verplicht om deze op te pakken om zo de vijandelijke opmars wat af te stoppen.

Met gevaar voor eigen leven baanden we ons een weg langs cover en vliegende kogels en we wisten het wapen te bereiken.

Eenmaal met de RPG in onze handen, hadden we amper de tijd om ons om te draaien, aangezien er een troepentransport met hoge snelheid door het hek op ons afkwam.

Drama engine

Zonder een seconde na te denken, vuurden we een rocket propelled grenade op het ding af. Raak, en de explosie stuurde het voertuig met een razende snelheid vlak langs onze linkerschouder.

Een stapje opzij had onze dood betekend. Dit was overigens niet geheel scripted, maar had te maken met de ‘drama engine’. Hier komen we later even op terug.

Na deze explosie wisten we niet hoe snel we versterking moesten oproepen door een remote op te pakken in het huis naast ons. Met behulp van dit ding was de Goliath te besturen, een grote tank met wat rocket launchers op het dak.

Afgelopen

Toen we een doelwit hadden geselecteerd, kwam het ding door de muur achter ons gereden en vervolgde zijn weg even makkelijk door de muur voor ons om midden op het pleintje tot stilstand te komen en het vuur te openen.

Het leek even of de slag gewonnen was, maar de Koreanen hadden nog wat achter de hand. Met een snelle aanval van een onbemande bommenwerper was het afgelopen met de Goliath en daarmee ook meteen met onze demo.

Middelpunt

Om even terug te komen op de drama engine: dit is een stukje techniek dat ervoor moet gaan zorgen dat jij altijd het middelpunt van de actie bent. Om weer even de gebeurtenis met het ontploffende troepentransport erbij te pakken, deze wagen zal altijd vlak langs je vliegen.

We hadden vier meter naar rechts kunnen staan, dan was deze vlak langs onze rechterschouder gevlogen in plaats van de linker. Het gaat er om dat deze drama engine de actie lichtelijk naar ons stuurt. Hierdoor ben jij dus altijd het middelpunt van de actie als er iets om je heen gebeurt.

Homefront was voor ons wel een van de grootste verrassingen van de E3. We hadden helemaal niet verwacht dat we zoveel overweldigende actie voorgeschoteld zouden krijgen. En zeker niet omdat we Frontlines nog in onze achterhoofden hadden.

We waren erg onder de indruk van de grafische pracht en de vette actie en we zijn dan ook erg benieuwd hoe deze game zich verder gaat ontwikkelen.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: nog niet bekend

Tip de redactie