Review: Tales of Vesperia

AMSTERDAM - De Tales-serie kent een trouwe schare fans onder liefhebbers van Japanse RPG’s en niet zonder reden. Het sfeervolle Anime-stijltje, de grootse spelwereld en het actievolle combat-systeem zorgen telkens voor zeer vermakelijk games.

Tales of Vesperia is daarop geen uitzondering. Sterker nog, als je de ontwikkelaar ergens van kan betichten, dan is het wel dat ze wel erg trouw zijn gebleven aan het gameplay-principe van de eerdere delen. Dat klinkt voor de fans van de serie natuurlijk als muziek in de oren.

Tales of Vesperia speelt zich af op de planeet Terca Lumiries, waar ze de magische technologie Blastia gebruiken voor allerlei verschillende doeleinden. Zo kan de Blastia ingezet worden om als een immens schild te dienen om zo een stad te beschermen tegen monsters, maar kan deze ook als brandstof dienen.

Blastia

Dat deze Blastia van levensbelang is, blijkt wel wanneer de watertoevoer in een armoedig gedeelte van de stad Zaphia niet meer blijkt te werken. De Blastia core is gestolen en hoofdpersonage Yuri besluit direct de dief op te sporen. De achtervolging die hierop volgt, verloopt niet bepaald soepel. Hij ontmoet daardoor wel Estelle, een prinses die een belangrijke rol zal spelen in het verdere verhaal en hem bij kan staan tijdens de vele gevechten.

Alhoewel we niet te veel van het verhaal weg kunnen geven, mogen we in ieder geval melden dat het achterna zitten van de dief (vanzelfsprekend) nog maar het begin is van een episch avontuur. De ontwikkelaar heeft op dit gebied prima werk afgeleverd, aangezien het verhaal meeslepend is, veel humor bevat en de personages goed zijn uitgewerkt. Ook de Engelse voice acting is van prima kwaliteit, iets dat wel eens dramatisch is in anders Japanse RPG’s.

Met je ogen dicht

De spelwereld van Tales of Vesperia komt in ieder geval bekend voor. Je hebt telkens vaste locaties die je kan bezoeken door via de field map - waar je daadwerkelijk overheen loopt – de wereld van de RPG te verkennen. Tegenstanders zijn zichtbaar binnen de spelwereld en als je ze aanraakt, dan zul je met je team verplaatst worden naar een arena.

Vervolgens komt jouw team tegenover een aantal vijanden te staan en als je simpelweg de B-knop gebruikt, dan zal het geselecteerde personage automatisch locken op één vijand en kun je deze relatief simpel blijven meppen tot deze het loodje legt. De rest van je team kan zich prima zelf redden, waardoor je deze gevechten zelfs met je ogen dicht kan winnen.

Tijdens het gros van de normale gevechten kan je dit principe prima toepassen, maar bij bijvoorbeeld de gevechten met de eindbazen, zul je toch echt wat dieper in het real time combat-systeem moeten duiken. Dan blijkt dat je speciale aanvallen kan uitvoeren, kan blocken en zelfs – door de linker trigger ingedrukt te houden – vrij kunt bewegen door de arena.

Tegenstanders verrassen

Hierdoor kun je niet alleen aanvallen ontwijken, maar ook tegenstanders verrassen. De combat is Tales of Vesperia is hierdoor naast behoorlijk actievol, dieper dan je in eerste instantie zou denken. Wil je echt helemaal zelf bepalen hoe je teamleden zich gedragen, dan kun je hun strategieën aanpassen of simpelweg switchen tussen de personages.

Daarbij keert de over limit-meter terug, die zich vult als je klappen uitdeelt of deze juist oploopt. Eenmaal de overlimit geactiveerd, kan je veel meer klappen achter elkaar uitdelen en krachtigere aanvallen uitvoeren, of met de juiste timing een fatal strike uitvoeren, waardoor een tegenstander in één klap is uitgeschakeld. Het combat-systeem van Tales of Vesperia is al met al behoorlijk actievol en kent genoeg variatie, maar het mag gezegd worden dat deze niet veel vernieuwingen brengt ten opzichte van voorgaande delen.

Even wennen
Het systeem om je personages te ontwikkelen in Tales of Vesperia is in eerste instantie even wennen, maar eenmaal onder de knie blijkt deze vrij basic te zijn. Je kunt namelijk nieuwe combat skills leren tijdens de gevechten doordat je learning points verdient na ieder gevecht. Stijgt je personage in level, dan ontvang je skill points, die je in kan zetten om je personage te versterken.

Je teamleden kunnen nieuwe skills leren door speciale wapens te gebruiken. Als je deze maar genoeg gebruikt, dan kan je personage gebruik maken van deze skills en deze vervolgens vastzetten door er skill points aan te spenderen. Je kan vervolgens gewoon een ander wapen selecteren, waardoor je personage telkens sterker zal worden. Het systeem is vrij simpel als je het doorhebt, maar doet zeker zijn werk.

Grafisch weet Tales of Vesperia zeker te overtuigen. Het is eigenlijk net of je in een Anime-film bent beland en de lichte cel-shading komt prima uit de verf. Waar deze JRPG vooral in uitblinkt is de sfeer die wordt neergezet. De omgevingen zijn lekker gevarieerd, goed gevuld en daardoor levendig, alhoewel bepaalde beelden nog wel wat flets kunnen zijn.

Knullig
Daarbij hebben de personages af en toe gesprekken tussen het avonturieren door, die je zelf met de select-knop moet activeren en in rechthoekige vensters op het scherm worden getoond. Waarom de ontwikkelaar hiervoor heeft gekozen is een raadsel, aangezien het nogal knullig overkomt en een groot contrast vormt met de prachtige cutscenes.

Qua geluid en muziek is Tales of Vesperia in ieder geval prima verzorgd. Zoals gezegd is de voice acting in orde, maar ook de muziek – die zich aanpast naar aanleiding van de situatie – maakt het plaatje compleet. Daarbij valt er qua spelduur niks aan de RPG af te rekenen, aangezien je zeker zo’n vijftig uur zoet bent met de game. Je kunt de game tevens offline in co-op spelen, alhoewel een echte multiplayer ontbreekt, maar dat maakt de spelduur meer dan goed. Sowieso lijken dergelijke Japanse RPG's zich niet echt voor een uitgebreide multiplayer te lenen.

Tales of Vesperia bevat weinig verrassingen, maar is simpelweg een erg solide Japanse RPG geworden. Het verhaal is misschien niet bijzonder origineel, maar wel meeslepend en de personages zijn goed uitgediept. Daarbij is het combat-systeem wederom lekker actievol en alhoewel je tijdens het gros van de gevechten ver komt met button bashen, blijkt het systeem bij de pittige gevechten wel degelijk diepgang te hebben. Tales of Vesperia is dan ook een aanrader voor de liefhebbers van actievolle JRPG’s en zeker voor de fans van de serie een must. (82%)

Platform: Xbox 360 | Release: 26/06/2009