Spore was één van de grootste pc-releases van 2008. De game verdween echter vrij snel van de radar door de lage herspeelbaarheid. Maxis hoopt hier verandering in te brengen met de uitbreiding Galactic Adventures.

Spore in zijn originele vorm was leuk en vernieuwend, maar na een middag spelen zat je in de laatste fase van het spel en was er eigenlijk niet zo veel meer te doen. Er was nog een harde kern die door ging met het creëren van monsters, gebouwen en voertuigen, maar het grootste gedeelte van de spelers hield het na een paar weken voor gezien.

Eén uitbreiding, duizenden spellen

Dit heeft Maxis natuurlijk ook ingezien en daarom komen zij met een uitbreiding. Deze keer echter niet in de vorm van extra onderdelen voor je creaties, maar in feite een compleet nieuw spel. Of eigenlijk duizenden nieuwe spellen.

In Galactic Adventures kan je namelijk je eigen avontuur ontwerpen, met alle mogelijkheden die de originele Spore biedt. Dit avontuur upload je uiteraard naar de Sporepedia en op die manier kunnen andere spelers er ook van genieten.

Missie geslaagd

De basis is heel simpel: je kiest een kapitein (het hoofdpersonage van je avontuur) of laat de spelers deze zelf kiezen uit de Sporepedia. Deze laat je op een bepaald punt op een planeet de wereld in komen, geeft hem een paar doelen en als hij deze gehaald heeft, is de missie geslaagd.

Uiteindelijk komt het er echter op neer dat je dagenlang bezig kan zijn met het uitwerken van een verhaallijn, het decoreren van de planeet en het tot leven wekken van personages.

Je eigen kapitein

Als je zelf missies van anderen downloadt en deze uitspeelt, krijg je punten. Hiermee kan je jouw kapitein (die je uiteraard gewoon via de Spore Creator kan maken en uitdossen) uitbreiden met nieuwe aanvallen en statistieken. Erg veel zal je er helaas niet gebruik van maken, want bij de meeste avonturen kan je niet kiezen voor je eigen kapitein.

Door de vele verschillende mogelijkheden bij het maken van een monster is het namelijk mogelijk dat jouw kapitein niet kan springen, of juist kan vliegen. Hierdoor kan je in sommige avonturen niet alles halen of juist overal overheen springen en in één lijn naar de eindstreep vliegen. Daarom kiezen veel spelers er voor om de kapitein voor hun zelfgemaakte avontuur vast te stellen.

Fotosynthesis

In eerste instantie kwamen wij bij het maken van een nieuw avontuur niet verder dan een paar platformen waar je overheen moest springen en een didgeridoo die je naar zijn rechtmatige eigenaar moest brengen.

We kregen echter een uitnodiging van uitgever Electronic Arts om op een zonnige dinsdagmiddag een cursus te krijgen van 'Fotosynthesis'. Dit is een Nederlandse biologieleraar die in zijn vrije tijd voornamelijk met Spore bezig is en daar de meest fantastische dingen mee maakt.

Bob Marley, Sephiroth en Darth Vader

Zo had hij bijvoorbeeld ruimteschepen gemaakt die sprekend op Bob Marley, Sephiroth of Darth Vader leken, terwijl die van ons eerder leken op wat bakstenen met straalmotoren. Hij gaf ons een paar tips en niet veel later toverden wij ook al heel wat leuks op het scherm.

Inmiddels staat de Sporepedia dan ook al vol met avonturen en de een is nog creatiever dan de ander. Fotosynthesis is zelf bijvoorbeeld bezig met het maken van een heus Mario Kart-avontuur.

De community

Hiermee is echter ook meteen het grootste nadeel van Galactic Adventures aangekaart. Deze game valt en staat namelijk met de community. Pas als de community in staat is mooie en vermakelijke avonturen te creëren, zal deze game slagen. Natuurlijk zullen mensen als Fotosynthesis in staat zijn fantastische dingen te maken, maar lang niet iedereen is zo creatief.

Ook konden we vooralsnog niet de functie ontdekken waarmee we zelf voorwerpen als kratten, wapens en andere objecten konden maken. Hierdoor zal je vaak dezelfde voorwerpen tegen komen in andermans avonturen en dit wordt snel eentonig.

Rare glitches

Daarnaast is Spore nooit gemaakt om als adventure gespeeld te worden en dat is tijdens het spelen van andermans missies goed te merken. De collision detection is bijvoorbeeld erg slecht, waardoor je geregeld vast komt te zitten in een boom en rare grafische glitches tegen kan komen.

Ook werken de platformelementen als springen niet lekker en is het vechten met tegenstanders soms frustrerend moeilijk. De algehele sfeer en vrolijkheid van Spore maakt echter weer een hele hoop goed.

Sfeer

Met een beetje creativiteit kan je bijvoorbeeld een dorpje echt tot leven laten komen. Je kan personages namelijk een eigen persoonlijkheid en houding geven tegenover jouw personage, conversaties laten voeren en druk door elkaar heen laten lopen. Voeg hier wat leuke geluidseffecten aan toe, met hier en daar een speciaal lichteffect en je hebt al snel een levendig dorpje.

Het tegenovergestelde is echter ook mogelijk. Zo maakten wij een loopbrug door een donker oerwoud. Boven ons hoofd brak een radioactieve regen los terwijl onder ons op de grond een gigantische paarse worm met negen ogen zijn weg baande door de dichte groene mist. Op de achtergrond speelde een mysterieus deuntje en hoe dieper we het bos in liepen, hoe harder en doordringender deze muziek werd.

Het is, door de vele mogelijkheden, niet moeilijk om de tijd uit het oog te verliezen als je met Spore Galactic Adventures bezig bent. Het bedenken van verhalen en personages moet natuurlijk wel in je straatje liggen, maar door de simpele interface is het niet moeilijk deze ideeën te vertalen naar een spannend avontuur. Vanuit de community komen ook al de meest uiteenlopende ideeën naar voren. Helaas werkt het daadwerkelijk spelen van deze avonturen wat minder soepel. Het is dan ook nog even afwachten of de Sporepedia niet helemaal zal overstromen met avonturen die nooit iemand gaat spelen. (78%)


Platform: pc | Release: 26/06/2009