In een interview met de Seattle Times heeft Bungie vandaag bekend gemaakt dat Halo 3: ODST een open wereld-game zal worden. Daarnaast denkt de ontwikkelaar aan Project Natal bij de ontwikkeling van Halo: Reach.

“We doen erg toffe dingen op het gebied van verschillende zaken met elkaar combineren”, vertelt Joseph Staten, schrijver en creative director. “Dit is weer een mysterieus verhaal dus er vallen weer genoeg zaken te ontdekken en mysteries te ontrafelen, meer dan je normaal gesproken in een dergelijke game zal terugvinden.”

Meer risico

“We doen niets dat te ver bij de leuke Halo-ervaring vandaan is, maar we hebben er bij deze game zeker voor gekozen om wat meer risico te nemen om het leuker te maken.” Staten wist daarnaast ook nog iets over het onlangs aangekondigde Halo: Reach te melden. “Ik denk zeker dat het mogelijk is om Reach speelbaar te maken met Project Natal.”

Teamleden

In Halo 3: ODST zal de gamer op zoek moeten gaan naar vier andere ODST-teamleden. Hierbij zijn enkel de laatste locatiepunten van hen bekend en zal aan de hand daarvan verder onderzoek moeten worden verricht. Eenmaal op de locatie zal er een flashback gespeeld kunnen worden waarin het vermiste teamlid bestuurd wordt. Omdat in ODST de superkrachten van de Master Chief ontbreken, zal de game-ervaring volgens Bungie een stuk intenser moeten worden.

Halo 3: ODST staat gepland voor een release op 25 september en komt exclusief naar de Xbox 360. Aanvankelijk wist Bungie te melden dat ODST de laatste Halo-content zou worden van de ontwikkelaar, maar tijdens de E3 werd duidelijk dat Bungie bezig is met Halo: Reach, een game die eind 2010 moet gaan verschijnen.