AMSTERDAM - Toen we Superstars V8 Racing binnenkregen fronsten we onze wenkbrauwen. Superstars, kent iemand deze race-klasse? BMW, Audi, Chrysler, Jaguar, Mercedes, het zijn toch niet de minste merken die hieraan deelnemen.

Een snelle Google-zoektocht wees al snel uit dat Superstars een bestaand - maar goed geheim gebleven - fenomeen is. Jammer genoeg geldt niet hetzelfde voor de game.

Een onbekende klasse uit de motorsportwereld als onderwerp van een game is natuurlijk op zichzelf geen reden een titel direct af te schieten.

Toch leert de ervaring dat racegames over en met bekende namen de gemiddelde gamer meer aanspreken vanwege de herkenbaarheid.

Superstars V8 Racing is ontwikkeld door Milestone en wordt uitgegeven door Black Bean en dat moet bij fans van racegames wel voor een vertrouwd gevoel zorgen, aangezien deze mannen ook verantwoordelijk zijn voor de SBK-serie.

Dat ze een goede (motor)racegame kunnen verwezenlijken, mag dus duidelijk zijn.

Italië

Wie Black Bean nog iets beter kent, weet ook dat dit bedrijf in Italië is ontstaan en dat is waarschijnlijk de verklaring voor de keuze voor de Superstars-licentie. Deze raceklasse is namelijk ontstaan in Italië, bevat voornamelijk Italiaanse coureurs en speelt zich ook voornamelijk af in Italië.

Zeven races vinden hier plaats, waarbij bekende circuits als Monza, Mugello en Imola worden bezocht. Daarnaast worden twee uitstapjes gemaakt naar het Portugese Portimao en het Zuid-Afrikaanse Kyalami.

Op het gebied van de coureurs beperkt het gevoel van herkenning zich tot Gianni Morbidelli (ex-F1 laagvlieger) en Kristian Ghedina. Dat is zeg maar de Rintje Ritsma van de Italiaanse motorsport, want net als de Nederlandse schaatser is Ghedina bekender van een andere sport, namelijk het laagvliegen van een berg af, ofwel de skisport.

Eerste indruk

Maar goed, genoeg over de herkomst, hoe zit het dan met het spel zelf? De eerste indrukken zijn aardig. Een gelikt openingsfilmpje, met verschillende shots vanuit de cockpit en wat spectaculaire acties brengt de speler in de stemming.

De eerste teleurstelling volgt al snel als blijkt dat die cockpit view geen optie is in het spel.

Sommige spelers zal dat echter niets uitmaken en er zijn wel camerastandpunten vanaf de motorkap, laag op de weg of achter de auto beschikbaar. Toch is het opmerkelijk dat het cockpit-standpunt ontbreekt, zeker na het zien van de intro.

Geen loopbaanoptie

In Superstars V8 Racing heb je de keuze uit verschillende spelmodi. De game bevat de standaardmogelijkheden voor een snelle race, een volledig raceweekeinde of het spelen van een seizoen of een serie challenges.

Wat ontbreekt is een loopbaanoptie waarbij je jouw eigen racer aan kunt maken. De seizoenoptie biedt die niet, hier kun je alleen kiezen uit bestaande auto’s en coureurs.

Zoals genoemd zijn diverse grote automerken aanwezig met verschillende modellen. We stappen in een BMW M5 en gaan op weg. De makers hebben ons geavanceerde kunstmatige intelligentie en realistische weersomstandigheden beloofd en dat maken we graag mee.

Eerst het goede nieuws: de auto’s rijden over het algemeen best lekker, gedragen zich redelijk realistisch en de diverse merken verschillen onderling ook echt.

Daarnaast zijn de standaardinstellingen goed geschikt voor spelers die niet veel tijd willen besteden aan het afstellen van hun auto, maar zijn deze opties wel aanwezig.

Slecht nieuws

Die-hard simulatiefans worden goed bediend met uitgebreide afstelmogelijkheden en telemetriefuncties om het uiterste uit de wagens te persen.

Het slechte nieuws is voor hen des te desastreuzer: tenzij je veel waarde hecht aan het constant verbeteren van baanrecords is fijnafstelling niet nodig.

De standaardinstellingen zijn ruim voldoende om zelfs bij middelmatige virtuele races na enige oefening de successen aan elkaar te laten rijgen. De kunstmatige intelligentie is simpelweg te zwak, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad en perfect racen is dan zelfs niet eens nodig.

Ideale lijn

Je tegenstanders remmen te vroeg en concentreren zich alleen op de ideale lijn (ook als je ze daardoor kunt inhalen). Daardoor ontaarden sommige races ook al bij de eerste bocht in een festijn van botsingen doordat alle A.I.-tegenstanders de ideale lijn willen volgen.

De graphics van het spel zullen niemand van de stoel blazen, maar voldoen. Hier en daar zie je wat aardige effecten zoals water dat van de banden spat als de baan nat is. Dat is overigens nog een minpuntje op zich.

Je kunt wel racen op een natte baan, maar de makers hadden beloofd dat er ook regen tijdens de races mogelijk was. Hetzelfde geldt voor lekke banden, of beter gezegd het ontbreken daarvan. Het geluid is voldoende, zonder echt uit te blinken, maar dat kun je nauwelijks een minpunt noemen.

Makkelijke keuzes

Na wat meer speeltijd bekroop ons het gevoel dat Milestone hier en daar wel wat hele makkelijke keuzes heeft gemaakt door de engine van SBK09 te gebruiken. Dat is op zich geen schande, maar het spel is niet doorontwikkeld en bevat dan ook dezelfde gebreken.

Zo kent Superstars V8 Racing bijvoorbeeld behoorlijke laadtijden. Of het door SBK-fans veelbesproken ‘auto-drive’, waarbij je een rollende start maakt en regelmatig op het meest onlogische en/of ongewenste moment wordt losgelaten.

En de hier en daar verwarrende circuits, waardoor je zomaar een verkeerde bocht kunt nemen als je voorop ligt. Ook gebeurt er niets in de pits qua animaties en – belangrijker - kun je ook geen instellingen veranderen of schade repareren.

Schademodel

Nu het woord schade toch is gevallen, het meest opvallend is het ontbreken van een (goed) schademodel. Het is vrijwel onmogelijk los te komen van de grond, waardoor spectaculaire crashes sowieso schaars zijn.

Nu moet dat ook geen doel op zich zijn, maar om te testen of het mogelijk is rijden wij graag een rondje in de tegengestelde richting van een race. Zelfs na drie frontale botsingen konden wij, los van een iets losse achterbumper, geen zichtbare schade aan de auto ontdekken.

Superstars V8 Racing bevat alle standaardingrediënten die je van een hedendaagse racegame mag verwachten. De SBK-engine zorgt ervoor dat het rijgedrag van de auto in prima is en ook graphics en geluid in orde zijn. Jammer genoeg bevat het spel te weinig diepgang en een te zwakke kunstmatige intelligentie om spelers te blijven boeien. Gezien de grote concurrentie binnen dit genre, lijkt deze titel dan ook vol gas richting budgetbak te gaan. (60%)

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 26/06/2009