AMSTERDAM - Uitgever THQ is al enkele weken in het bezit van de Project Natal software development kits, maar volgens CEO Brian Farrell weten veel ontwikkelaars nog niet precies wat ze er mee moeten doen.

“Ik weet niet precies hoe lang we ze al binnen hebben, 4 of 6 weken, zolang ze beschikbaar zijn in ieder geval”, vertelt Farrell over de dev kits van Project Natal. “Ik mag nog niet praten over wat we er precies mee doen, maar het is een beetje zoals de eerste keer dat we onze hand legde op de Wii-kits.”

Toch geeft Farrell toe dat de ontwikkelaars nog niet zeker zijn van de zaken die ze met Natal kunnen gaan doen, en dat ze op het moment meer neigen naar het maken van casual-games. “Onze instelling is eigenlijk dat het meer aan zal spreken voor een breed publiek. We hebben vooral het idee dat je nieuwe gamers kunt wegtrekken bij de zeer ingewikkelde controls.”

Aantal ideeën

“Maar ik wil nog niet uitsluiten dat we helemaal niets voor de core-gamers gaan doen, omdat we ook op dat punt een aantal ideeën hebben", zegt Farrell. Bij welke Natal-games THQ op dit moment betrokken is kon de CEO van de uitgever nog niet vertellen.

Hoewel er bij THQ dus nog grote twijfel heerst over de games die er voor Project Natal zullen verschijnen is Microsoft er stellig van overtuigd dat er een zeer breed aanbod zal komen. Zo liet Alex Kipman na de aankondiging van de nieuwe besturingsmogelijkheid van de Xbox 360 weten dat gamers ook zeker hardcore-titels mogen verwachten.

Enkel Natal

Naast de games die enkel te spelen zullen zijn met de traditionele Xbox 360-controller, zal de uitgever ook met games komen die juist enkel met Natal werken. “En hier zitten ook echt hardcore AAA-titels tussen”, liet Kipman weten.

Daarnaast zullen er volgens Microsoft nog games verschijnen die zowel met de controller als met Natal te spelen zijn of die gebruik maken van een combinatie. Als voorbeeld noemt Kipman een first-person shooter waarin je de controller gebruikt om mee te schieten, maar Natal om rond te kijken in de game-wereld. Een ander voorbeeld is dat elke speler in co-op individueel kan kiezen hoe hij de game graag bestuurt.

Randapparatuur

Verder werd duidelijk dat THQ bezig is met de ontwikkeling van eigen gaming-randapparatuur, welke ergens in 2010 moet gaan verschijnen. “We hebben iets waarvan wij denken dat het ons een voorsprong kan gaan geven op de concurrentie. Meer dan dat kan ik helaas niet zeggen”, aldus Brian Farrell.