AMSTERDAM - Games zijn vaker diepgaand en uitdagend, maar de Monster Hunter-serie spant toch wel de kroon. Het nieuwste deel - Monster Hunter Freedom Unite - is daarop geen uitzondering, maar maakt daardoor niet minder indruk.

Monster Hunter Freedom Unite gooit je direct flink in het diepe. Nadat je een personage hebt aangemaakt (of deze hebt overgeheveld vanuit Monster Hunter Freedom 2), zul je gedropt worden in Pokke Village. De game volgt niet zozeer een verhaal zoals we dat in andere games zouden zien, maar het is simpelweg telkens de bedoeling een groot monster op te zoeken en deze uit te schakelen.

Gamers die niet bekend zijn met de Monster Hunter-serie, zullen werkelijk overspoeld worden met informatie. Het is verstandig om alle wijze raad van de inwoners van Pokke Village ter harte te nemen en de trainingen te volgen waarmee je de wapens leert kennen, maar ook dan ben je er nog lang niet.

Monster Hunter Freedom Unite kent namelijk een behoorlijk heftige leercurve en je zult tijdens het spelen telkens nieuwe dingen ontdekken. Ga je te snel voor de heftige uitdagingen, dan zul je gegarandeerd falen. Voor veel gamers zal de game wellicht te traag op gang komen en vaak zelfs frustrerend moeilijk zijn, maar dat is juist de charme van de serie.

Lange voorbereiding

Het uitschakelen van immense monsters vergt namelijk een bijzonder lange voorbereiding. Je zult de nodige subquests moeten aannemen waarmee je bijvoorbeeld kruiden moet verzamelen, items moet vinden of kleinere tegenstanders moet uitmoorden. Verslagen tegenstanders kun je vervolgens ontleden, wat weer de nodige items oplevert. Dit verzamelen blijkt essentieel in Monster Hunter Freedom Unite.

Het is namelijk niet zo dat je personage zelf sterker zal worden en je zult het dan ook puur moeten hebben van je uitrusting en wapens. Vooral op dat gebied zien we de diepgang van de game terug. Je kunt namelijk armour en wapens kopen, maar ook zelf creëren en kunt deze vervolgens upgraden met bepaalde items. De combinaties lijken eindeloos en je bent constant bezig om jouw uitrusting te verbeteren.

Veel mogelijkheden

Daar houden de mogelijkheden echter niet op. Zo kun je onder andere vissen, insecten vangen en zelfs mijnwerkzaamheden verrichten. Het gaat om simpele mini-games die je telkens opnieuw zal moeten uitvoeren, maar opvallend genoeg gaat dit niet snel vervelen. Je voert deze bezigheden uit om aan nieuwe items te komen, die je echt nodig zult hebben tijdens de gevechten. De langdurige voorbereiding om die ene grote tegenstander uit te schakelen, blijkt behoorlijk verslavend.

Het combat-systeem lijkt in eerste instantie nogal beperkt, maar al snel kom je er achter dat alles wederom afhankelijk is van de keuzes die je maakt. Zo heb je elf verschillende klassen wapens, die allemaal hun unieke eigenschappen hebben. Daarbij kun je aanvallen ontwijken en speciale aanvallen uitvoeren.

Vooral als je tegenover grote tegenstanders komt te staan, zul je het combat-systeem goed onder de knie moeten hebben. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat je in twee of drie klappen het loodje legt en wordt dan genadeloos teruggebracht naar het begin van de missie. Het spel opslaan kan niet tijdens een missie, waardoor je altijd op je hoede moet zijn.

Gewenning

Het helpt dan niet mee dat de besturing nogal wat gewenning vereist. Vooral het ontbreken van een tweede analoge stick op de PSP zorgt ervoor dat je nogal eens onnodig moeilijk een tegenstander kunt raken. Bepaalde tegenstanders zijn behoorlijk snel en maken daarbij nog wel eens hoge sprongen, waardoor je ze helemaal kwijt bent. Met de linker trigger kun je de camera wel centreren, wat je dan ook veelvuldig zult gebruiken, maar erg handig is het niet.

Gamers die inmiddels Monster Hunter Freedom 2 hebben gespeeld, zal dit allemaal waarschijnlijk bekend voorkomen. Dat klopt, aangezien Monster Hunter Freedom Unite voor een groot gedeelte overeenkomt met dat deel. De game blijkt wel behoorlijk wat extra’s te bieden, zoals nieuwe monsters om te verslaan en nieuwe quests. Dat betekent simpelweg dat een toch al uitgestrekte game, nu nog uitgestrekter is.

Ook kunnen we de game nu installeren op een geheugenkaartje. Je moet dan wel bijna 600 MB aan geheugen beschikbaar hebben en daarbij duurt het een kwartiertje voordat de data overgezet is, maar dit is zeker een aanrader. Monster Hunter Freedom Unite kent namelijk best wel veel laadschermen die op deze manier qua tijd flink worden gereduceerd.

Afleiding
Tevens is het nieuw dat je de katachtige wezens, die voorheen je hulpjes waren in de keuken, nu ook kunt meenemen tijdens je quests. Dat blijkt vooral praktisch als je de singleplayer speelt. De wezens doen zelf niet bijzonder veel schade, maar kunnen wel dienen om de aandacht af te leiden van een tegenstander. Vooral bij de grote monsters kan dat wel eens van levensbelang zijn.

Tegenstanders kennen namelijk allemaal hun eigen patronen en jij zult moet uitzoeken hoe je ze het beste kunt bestrijden. Het gebruik van items als healing potions maar ook drankjes om je warm te houden zijn daarbij noodzakelijk, maar dat kost veel tijd. Zonder de hulp van de genoemde wezens zal het te vaak voorkomen dat je wordt aangevallen als je bezig bent met het gebruiken van een item, waardoor de procedure wordt afgebroken.

Samenkomen van gamers

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat Monster Hunter Freedom Unite pittig is en alle hulp is dan welkom. Net zoals in de voorgaande delen kun je echter niet online strijdmakkers opzoeken, waardoor je daadwerkelijk met drie andere PSP-bezitters bij elkaar moet komen om zo een team te vormen. Blijkbaar hecht Capcom veel waarde aan het samenkomen van gamers, maar het zou in ieder geval netjes zijn geweest als de speler zelf de keuze had.

De spelduur is echter gewaarborgd, aangezien je makkelijk honderden uren in de game kunt steken en dan nog vrolijk door kunt blijven gaan met het vinden van items, het verbeteren van je equipment en het verslaan van grootse tegenstanders.

Grafisch is Monster Hunter Freedom Unite sterk te noemen voor PSP-begrippen, alhoewel bepaalde animaties toch wat houterig verlopen. Daarbij wil de camera – vooral in krappe omgevingen – nogal eens in de weg zitten. Je kunt je voorstellen hoe frustrerend dit kan zijn, zeker als je bedenkt dat de game toch al behoorlijk pittig is. Qua geluid doet de game gewoon wat deze moet doen. De muziek past zich telkens aan naar aanleiding van de situatie en de geluidseffecten zijn gewoonweg in orde.

Monster Hunter Freedom Unite is wederom een ontzettend diepgaande en uitdagende actie-game geworden. Capcom heeft de spelserie verder geperfectioneerd, maar grote vernieuwingen zien we niet terug. Daarbij is het nog steeds opmerkelijk dat je de game niet online kunt spelen met vrienden en ook zijn de kleine minpuntjes zoals de camera die wel eens in de weg zit, slordig te noemen. Ondanks dat is Monster Hunter Freedom Unite een regelrechte aanrader voor ieder actie-liefhebber die niet vies is van flink wat uitdaging. (82%)

Platform: PSP | Release: 26/06/2009