Studie: ‘Vergrendeling op games kan winkeliers 6 miljard dollar opleveren’

Volgens de Amerikaanse handelsorganisatie voor winkeliers kunnen uitgevers en detaillisten zes miljard dollar verdienen door gebruik te maken van een radiografische vergrendelingstechniek op games en dvd's.

De Amerikaanse handelsorganisatie laat weten dat veel winkeliers overwegen om een nieuw soort beveiliging te introduceren tegen winkeldiefstal van dvd’s en games. Dit maken ze bekend na de presentatie van een rapport van de Entertainment Merchants Association (EMA) waarin duidelijk wordt dat met een nieuw systeem miljarden dollars bespaard kunnen worden.

Het rapport is het tweede deel van ‘Project Lazarus: Study of Benefit Denial’ een project dat in 2008 door de EMA werd opgezet. Het nieuwe systeem zou volgens het rapport in het vierde kwartaal van 2010 kunnen worden ingevoerd voor games, dvd’s en Blu-ray discs. Deze 'Benefit Denial'-technologie kan bijvoorbeeld game-discs onbruikbaar maken totdat dit slot fysiek wordt geopend op het moment van aankoop.

Geen DRM

“Het gaat hier niet om DRM of andere coderingen op de disc”, verklaart Sean Bersell, vice president van de EMA. “De technologie waar we naar refereren zal een fysiek aanwezig slot zijn dat via een radio-frequentie wordt geopend op het moment van verkoop. Denk aan een sleutelkaart die een deur kan openen.”

“En het gaat hier niet om het bestrijden van piraterij, maar eerder aan het bestrijden van de toenemende winkeldiefstal. Het moet hierdoor ook voor de consument makkelijker worden om een product aan te schaffen”, aldus Bersell.

Enthousiast

Hoewel er door de winkeliers enthousiast wordt gereageerd op de technologie is de belangenorganisatie voor de consumenten (Entertainment Consumer Association) vooralsnog terughoudend. “Uitgevers zouden ongetwijfeld geïnteresseerd zijn als de EMA ze kon garanderen dat games ook niet meer kunnen worden doorverkocht door het gebruik van deze technologie, maar zullen dit niet zo kenbaar maken uit angst de winkeliers af te schrikken”, zegt Hal Halpin van de ECA.

Negatief effect

In het verleden zijn beveiligingssystemen op zowel muziek als pc-games ingevoerd maar zowel de data-beveiliging op muziek-cd’s en de DRM-beveiliging op pc-games hebben enkel een negatief effect gehad op de verkoop van de producten. Of de beveiliging met een radiofrequentie klantvriendelijker is, zal blijken als alle partijen met het nieuwe systeem akkoord gaan en deze aan het eind van 2010 kan worden ingevoerd.

Tip de redactie