Met de PES-serie in de achteruitkijkspiegel kan men zich voorstellen dat EA met FIFA 10 het even rustig aan gaat doen. Die valkuil omzeilt de grootmacht gelukkig, aangezien de nieuwe FIFA meer dan genoeg verbeteringen gaat kennen.

Veel van deze verbeteringen in deze footie komen neer op het bijschaven van de toch al degelijke engine. De eerste paar potjes FIFA 09 heb je misschien het gevoel dat er weinig mis is aan de game, maar een seizoen verder kom je er toch achter dat de footie een aantal irritante foutjes bevat.

EA weet dat ook en heeft goed geluisterd naar de kritiek van de gamers op het laatste deel. Dat resulteert in een hele berg aanpassingen, die op papier wellicht niet indrukwekkend zijn, maar allemaal gewoon een lekkerder potje FIFA gaan betekenen.

Minder alert

Een klein voorbeeldje daarvan is het gedrag van de keepers. Ze zullen dit keer niet een sierlijke duik maken als er absoluut geen gevaar is en zullen tevens minder vaak een bal wegstompen, die duidelijk achter zou gaan. Als er echter wel gevaar is, dan zal de keeper snel reageren en niet (zoals in het vorige deel vaker het geval was) op zijn gemakje naar de bal toekomen.

We zien echter ook de nodige aanpassingen terug die het spelbeeld simpelweg realistischer maken. Zo zullen verdedigers minder alert zijn als de bal aan de andere kant van het veld is. Hetzelfde geldt voor diepe spitsen, die pas in actie komen als dat echt nodig is. Het klinkt als een klein detail, maar op deze manier komt de serie steeds dichter in de buurt van het echte voetbal.

Counter

Dat de kunstmatige intelligentie is aangepakt, zien we niet alleen op dit gebied terug, maar ook bijvoorbeeld als er hoekschoppen worden genomen. In FIFA 09 wilde verdedigende middenvelders dan nog wel eens per se mee naar voren willen komen, waardoor een counter plotseling wel erg gevaarlijk uit kon pakken. De spelers in FIFA 10 zullen echter ervoor zorgen dat de linies zijn bewaakt blijven, waardoor een snelle uitbraak moeilijker te verwezenlijken zal zijn.

EA lijkt op dat gebied gamers echter wel tegemoet te komen die graag voor de counter of de lange trap gaan, aangezien aanvallers nu niet meer altijd de bal op hun borst nemen, waardoor deze er in het vorige deel te vaak afstuitte. Nu zal een speler bijvoorbeeld even zijn snelheid verminderen en de bal gecontroleerd onder de voet laten komen, waardoor ze alle ruimte hebben om vervolgens het doel te bestormen.

360 graden

Maar de grootste verandering op gameplay-gebied lijkt toch wel te worden dat je nu daadwerkelijk de speler die aan de bal is in 360 graden kunt bewegen. In voorgaande delen kon je maar een vast aantal richtingen inlopen, wat simpelweg betekende dat je beperkt werd in je mogelijkheden. Nu kun je alle richtingen oprennen, wat er op neerkomt dat je de verdediging geheel op eigen manier kunt omzeilen. FIFA 10 biedt zelf de mogelijkheid om met een aanvaller in een boogje te sprinten, wat de mogelijkheden natuurlijk veel breder maakt.

Het bewegen in 360 graden heeft echter ook invloed op het overspelen en het geven van diepe passes. Je kunt nu zelf bepalen in welke richting je een bal speelt, waardoor je helemaal zelf kunt bepalen hoe diep of scherp je een pass geeft. Denk je maar eens in dat je een bal ver voor een aanvaller speelt, die de buitenspelval heeft weten te ontkomen, waardoor deze alle tijd heeft zich hierop in te stellen en daarna enkel de keeper voor zich heeft staan.

Niet alleen op gameplay-gebied zal er het nodige worden aangepast, EA heeft tevens aangegeven dat de Manager Mode onder handen zal worden genomen. Zo zullen transfers realistischer verlopen, maar zal de ontwikkeling van je speler ook afhankelijk zijn van het team dat jij coacht. Het gaat natuurlijk ook om de instelling van de speler zelf, maar bij een professionele club zal een voetballer een betere ontwikkeling doormaken dan bij een middelmatig voetbalclubje. Over de andere modes laat EA nog niet veel los, maar wij kunnen ons tevens voorstellen dat de Be A Pro-mode verder uitgewerkt zal worden.

EA zit niet gelukkig niet stil met hun populaire footie-reeks, waardoor FIFA 10 vast weer een pareltje gaat worden. Alhoewel het voornamelijk om verfijningen van de engine gaat – die overigens zeer welkom zijn – zien we ook een aantal grotere verbeteringen terug. Vooral de mogelijkheid om dit keer met spelers écht in 360 graden te bewegen, lijkt de gamereeks naar een hoger niveau te tillen. Er kan natuurlijk altijd nog iets misgaan, maar het lijkt er op dat EA weer goud in handen heeft.

Platform: Xbox 360, PS3, PS2, PSP, DS, Wii, pc | Release: najaar 2009