Special: Brink

AMSTERDAM - Over zo’n dertig jaar zijn we bijna allemaal verdronken. Het zeeniveau is drastisch gestegen en de enige begaanbare en leefbare stad is er eentje die drijft. Brink speelt zich af op deze drijvende metropolis die liefkozend de Ark genoemd wordt.

Maar daar op die uitvergrote boot is het allemaal geen koek en ei. Er wordt met harde hand geregeerd en het verzet maakt het allemaal niet makkelijker. Er zijn niet heel veel voorraden meer en iedereen wil er wel iets van hebben.

Nu ben je voor de verandering niet eens aangewezen om de stad te redden van het regime. Je kunt namelijk kiezen hoe je de game wilt spelen. Je kunt de missies dus spelen als diender van het goede of spelen als iemand die zich overal tegen verzet.

Maar het mooiste komt nog. De missies in Brink zijn namelijk helemaal niet lineair. Goed, het doel blijft hetzelfde, maar hoe je er komt mag je zelf bepalen, aangezien de missies zijn onderverdeeld in kleinere stukjes. Elk stukje is bedoeld voor iemand uit het team. Heb jij je ding gedaan, dan kun je in een menu kiezen welk ander stukje het belangrijkste is om te doen of welke jij gewoon het leukste vindt om te doen.

Teamspel

Zo komt het wel eens voor dat de missie drastisch om een engineer vraagt. Er wordt dan aan ieder teamlid gevraagd of hij of zij van klasse wil veranderen. Je kunt dan kiezen om je team niet uit de brand te helpen en lekker soldaat te blijven, of je stelt jezelf gelijk aan het team en helpt mee. Teamspel is dan ook erg belangrijk in Brink. Dit kwam niet alleen naar voren in de demo die wij zagen, maar ook in de mogelijkheid die je hebt om met acht man een co-op game te starten.

Ieder van die acht man komt hoogstwaarschijnlijk ook met een eigen personage aanzetten. Je speelt in deze game namelijk niet met een vooraf vastgesteld figuur, je moet er zelf eentje aanmaken. En daar wensen we iedereen nu al succes mee, want er zijn ongeveer 19,2 miljoen verschillende combinaties te maken met alle verschillende opties.

Zodra je dit ziet, valt ook gelijk het aparte visuele stijltje op. De modellen van de personages zijn vooral erg gespierd, maar tegelijk ook erg lang. De ledematen lijken een beetje uit proportie en ondanks deze onrealistische look van de personages oogt de wereld om je heen wel weer heel realistisch.

Mirror’s Edge

Mooi is dan ook dat je daar redelijk vrij doorheen kunt bewegen, dankzij het S.M.A.R.T-systeem (Smooth Movement Across Random Terrain). Ontwikkelaar Splash Damage heeft dit principe nogal afgekeken van Mirror’s Edge, want je kunt onder andere in rap tempo over dingen springen en onder dingen door sliden. En dat gaat heel erg makkelijk, aangezien je eigenlijk alleen maar hoeft te kijken naar het punt waar je heen wilt.

Tijdens de demo werd ons dit voorgedaan. Er stond een klein poortje waar je niet doorheen zou kunnen zonder het alarm af te laten gaan. Je moest er dus langs, over of onderdoor. De eerste poging was er overheen. Het blikveld werd boven het poortje geplaatst en de sprintknop werd ingedrukt. Het systeem herkende waar de speler heen wilde en het personage sprong automatisch over het poortje heen. Hetzelfde gold voor er onderdoor. Er werd naar beneden gekeken en een slide werd automatisch ingezet.

Brink lijkt, zoals Splash Damage het zelf ook zegt, een shooter met een twist te worden. De nadruk wordt vooral gelegd op de multiplayer, maar dankzij het dynamische missiesysteem ben je eigenlijk nooit precies met hetzelfde bezig, terwijl je toch echt als team fungeert. Wij vonden het visuele stijltje ook heel erg vet om te zien en het lijkt bijzonder leuk om zelf het hoofdpersonage in het verhaal in elkaar te knutselen. Als toetje zat er ook nog een Mirror's Edge-achtige manier van voortbewegen in. Wij houden deze titel vanaf nu dan ook scherp in de gaten.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: lente 2010

Tip de redactie