Preview: Forza Motorsport 3

Als we Dan Greenawalt - game director bij Turn 10 Studios - mogen geloven, dan wordt Forza Motorsport 3 de meest realistische, maar vooral ook de meest toegankelijke racegame ooit. Hoe kan het dat twee zulke verschillende dingen in Forza 3 wel werken?

Realistische racegames zijn meestal zo ontoegankelijk als een gesloten voordeur waar je geen sleutel voor hebt. Die sleutel heb je wel als je kennis hebt van auto’s en als je wat diepgang wilt hebben in een racegame. Turn 10 wil die deur gewoon opengooien.

Forza 3 krijgt heel veel hulpmiddelen om het simulatiegedeelte als het ware te verbergen, waardoor je kleine broertje de game kan spelen, maar ook je opa die nog steeds graag een keer een Audi R8 had willen besturen.

Remmen

De grootste verandering hierbij is het gebruik van de remmen. Dit is normaal gesproken een van de lastigste dingen om goed te doen in een racegame. Turn 10 heeft nu de auto brake-functie toegevoegd. Dat werkt net als in de nieuwe Mercedes S-klasse.

De auto remt namelijk wanneer dat nodig is, waardoor jij je vinger niet meer van het gas hoeft te halen en hoeft eigenlijk alleen nog maar goed in te sturen. Dat maakt de game misschien wel de meest toegankelijke racegame ooit. Zelfs Need For Speed is niet zo makkelijk te besturen.

Diepgang

Wij gamers zitten daar natuurlijk niet op te wachten. Deze functie hebben we dan ook tijdens onze speelsessie heel, maar dan ook heel snel weer uitgezet. Het verpestte het gevoel van een Forza-game nogal en dat ging zeker op na het praatje van Dan dat we op voorhand hadden gehad. Hierbij ging de man in op de diepgang van de game en vertelde hij bijvoorbeeld dat de banden al een gigantische hoeveelheid aandacht hebben gehad.

In de game speelt de natuurlijk de bandenspanning en de uitzetting van de banden mee, maar het gaat verder. Ook de gewichtverplaatsing van de auto op de banden en de warmte van de buitenkant van de band tegenover de binnenkant speelt een rol.

Ook wordt het wegdek op 360 frames per seconde berekend waardoor je alles voelt waarover diezelfde banden rijden. De game zelf draait trouwens op een constante 60 fps waardoor je nooit het gevoel hebt dat je iets mist als je hard rijdt.

Simulator

Eerlijk gezegd merkten we niets van het wegdek dat op 360 fps draaide, maar dat maakte het racegenot er niet minder om. We zaten dan ook wel in een simulator en dat maakte het alleen nog vetter. Om in te komen, zetten we even de perfecte route aan met rembegeleiding, maar dat bleek toch weer te veel af te leiden.

Dat werd dus zoals gezegd snel uitgezet om de volledige simulatie te voelen. We begonnen natuurlijk in de Audi R8. Vanaf de start zat de camera vast in de cockpit en normaal gesproken schakelen we dit heel snel om naar een zicht op de achterbumper, maar nu hadden we daar totaal geen behoefte aan.

Vierwielaandrijving

Het zicht op de weg was nog steeds erg goed en we hadden een goed gevoel van de auto. Nu is de R8 ook een van de meest stabiele auto’s die je op hoge snelheden onder controle kunt houden, dankzij zijn vierwielaandrijving. Dat merkten we dan ook meerdere keren in de bochten.

De traction control had het niet zo zwaar als we dachten, maar de snelheid zat er flink in. Als het gas ingedrukt werd, ging de wagen als een trein vooruit zonder weg te spinnen en in de bochten ging het heel netjes, mits we ons inhielden met optrekken aan het einde van de bocht.

Iets wat wel anders was toen we even James Bond wilden uithangen en de Aston Martin DBS kozen. Deze heeft namelijk achterwielaandrijving en dat merk je al bij het optrekken vanaf de startlijn. We waren vergeten dat we de traction control uit hadden gezet en toen we het gas vol opentrokken, was de achterkant compleet weg aan het slippen.

Lamborghini
Nadat we met wat moeite deze weer onder controle hadden, kwamen we er achter dat bochten toch ook wat meer eisen van de bestuurder. Zo vroeg gas geven aan het einde van de bocht als we deden met de R8 zat er toch echt niet in.

Leuk, als achtste eindigen, maar we hadden het idee dat er meer in zat en kozen dan ook de Lamborghini. De snelste wagen uit de demo en deze had nog eens vierwielaandrijving ook. Dat kon niet misgaan. Alle hulpmiddelen werden uitgeschakeld - op de ABS na - om de volledige ervaring te krijgen en die kregen we. Na de oefening met de voorgaande auto’s ging alles verrassend goed en wisten we de bumperklevende Audi R8 met puur stuurwerk en een paar paardenkrachten meer achter ons te houden.

Verschilldende tracks

Helaas konden we maar over drie verschillende tracks racen. Gelukkig waren deze dan wel weer erg verschillend. Bergachtige landschappen, bochtige circuits en een vrij standaard circuit, het was allemaal racebaar en had allemaal een duidelijke andere uitwerking op de race en de manier waarop je er over moet racen. Daarbij komt nog eens dat ze er prima uitzagen, voor zover we konden zien. Op zulke snelheden waren we wel met iets anders bezig dan het staren naar de omgeving.

Natuurlijk waren de races die we deden helemaal geweldig, maar we hadden ook graag even een kijkje willen nemen in de garage. De 400 auto’s van ruim 50 fabrikanten zullen natuurlijk weer op een zeer uitgebreide manier aan te passen zijn, maar op welke manier en hoe diep dit zal gaan, konden we dus niet zien. Iets wat we wel jammer vonden, want hierdoor konden we dus niet zien of hetgeen dat Dan vertelde ook echt waar is. Nu geloven we hem wel, want een game die over twee DVD’s verdeeld is, moet wel veel diepgang hebben.

Grafisch en gameplay-technisch zit het helemaal goed met Forza Motorsport 3. Op het gebied van tune-mogelijkheden en alles wat daarbij komt kijken, geloven we ook wel dat het goed komt, maar dat kunnen we nog niet bevestigen. Het beplakken van je auto zal net als in Forza 2 weer heel ver gaan, waardoor je alle printjes op de lak van je Ferrari kunt plakken. En wil je geen Ferrari rijden, wat we ons niet kunnen voorstellen, dan heb je de keuze uit ruim 399 andere vierwielers. Het mooiste is dat alles in ieder geval snel gaat en dat nu iedereen de game kan spelen, zelfs als ze te beroerd zijn om te remmen.

Platform: Xbox 360 | Release: 30/10/2009

Tip de redactie