AMSTERDAM - De afgelopen weken druppelde gestaag de eerste geruchten en beelden van Mass Effect 2 binnen op de redactie van GameZ, maar veel feiten werden er nog niet over de game losgelaten. Tijdens de E3 kregen wij echter een demo van dit vervolg te zien en werd het een en ander duidelijk over dit vervolg.

De eerste Mass Effect bracht ons een verhaal met een diepte zoals we die zelden in een game zijn tegengekomen. Ook wist de game op grafisch vlak de lat voor toekomstige RPG’s op de Xbox 360 een flink stuk hoger te leggen. De game had door de diepe verhaallijn binnen no time ook een grote groep hardcore fans achter zich geschaard en na het doorlopen van dit epische avontuur van commander Shepard bleven zij achter met een diep verlangen naar meer van dit lekkers. Vorig jaar werden we door Microsoft gelukkig uit ons lijden verlost met de aankondiging van Mass Effect 2.

The saga continues

Heb je de eerste game gespeeld, dan zal de manier waarop je dit hebt gedaan effect hebben op de ontwikkelingen die Shepard door zal maken in Mass Effect 2. Inderdaad, Shepard. Het eerste dat BioWare tijdens de presentatie bekend maakte was namelijk dat we in dit vervolg met hetzelfde hoofdpersonage zullen spelen als in de eerste game.

Volgens een producer is het namelijk hun doel om in de Mass Effect-trilogie de gamer het grootste avontuur ooit te laten doorlopen met één enkel personage. Ben je dus niet helemaal tevreden met de keuzes die je in de eerste game hebt gemaakt, dan heb je nog tot begin 2010 de tijd om de game opnieuw te doorlopen, want dan zal het verhaal verder gaan zoals jij dat hebt achtergelaten.

Filmische cut scenes

Mass Effect wist grafisch zeer indrukwekkende cut scenes te combineren met een gameplay waarbij de speler morele keuzes moest maken met betrekking tot het vervolg van het verhaal. In deel 2 lijkt dit principe verder te worden doorgevoerd, want ook de filmische cut scenes zullen nu regelmatig gebruikt worden om de speler voor deze keuzes te zetten.

Ontwikkelaar BioWare liet tijdens de demo weten dat ze werkelijk Ieder punt van de originele game grondig hebben aangepakt en dat met name dit punt van de gameplay aan een groot aantal veranderingen onderhevig is geweest.

Ook de combat zal volgens BioWare flink verbeterd zijn ten opzichte van die uit de eerste game. Zo bleek uit de demo dat de shoot outs een stuk intenser worden en dat er vooral meer tactische gameplay-elementen aan de actiescènes worden toegevoegd. Verder viel tijdens de demo op dat de actie op een zeer hoge framerate liep en het lijkt er op dat de acties van Shepard soepeler te besturen zullen zijn.

Indrukwekkende graphics

Maar hoe tof het ook is dat we straks weer met de stoere Shepard mogen spelen, dat de gameplay op tal van fronten is verbeterd en dat het verhaal dieper zal gaan dan we ons kunnen inbeelden, werden we tijdens de presentatie toch wel het meest verrast door de grafische kwaliteit die Mass Effect 2 met zich mee gaat brengen. Met open mond hebben wij gekeken naar de meest vloeiende animaties en de meest indrukwekkende graphics die we ooit in een game hebben gezien.

Met name in de cut scenes is het op sommige momenten simpelweg niet te zien dat het hier om computergeprogrammeerde personages gaat, want acteurs van vlees en bloed hadden het ze niet nagedaan. Tijdens de gameplay vertoont het allemaal vrij veel gelijkenissen met de visuele stijl uit de eerste Mass Effect, alleen zien we hier wel dat de lichteffecten duidelijk naar een hoger niveau zijn gebracht.

Verschillende eindes

Verder wordt de gameplay opgeleukt met negen nieuwe wapens en alle futuristische schietijzers in de game kunnen naar eigen inzicht krachtiger worden gemaakt door hier verkregen upgrades aan toe te kennen. De demo werd afgesloten met een spoiler van één van de mogelijke eindes die Mass Effect 2 zal kennen en zonder dit voor de fans te verpesten, kunnen we melden dat de speler tijdens zijn reis door dit tweede deel er ook echt rekening mee moet gaan houden dat het einde wel eens minder positief kan uitpakken dan gedacht.

Tenminste, als je Sheppard consequent in de problemen werkt met het maken van ongelukkige keuzes. Je hebt dan misschien wel meer vrijheid in de beslissingen die je neemt, je moet je personage ook zeker klaar weten te maken voor het laatste deel uit de trilogie. En daar laten we het maar bij, zonder al te veel weg te geven.

De eerste demo van Mass Effect 2 heeft werkelijk op ieder punt onze stoutste verwachtingen weten te overtreffen. De gameplay wordt nóg intenser, het verhaal gaat nóg dieper en we krijgen straks een game voorgeschoteld die op grafisch gebied een nieuwe standaard lijkt neer te gaan zetten voor games op de Xbox 360. Voordat we over de daadwerkelijke gameplay kunnen oordelen, moeten we echter nog even geduld hebben totdat we de game daadwerkelijk hebben kunnen spelen. Maar wees gerust, BioWare heeft tijdens de E3 laten zien dat ze prima op koers liggen met Mass Effect 2.

Platform: Xbox 360, pc | Release: 2010