De Anno-serie is al sinds 1998 een begrip in de wereld van city builders. Na bijna elf jaar neemt deze franchise zijn eerste sprong naar de console, met een zo goed als perfecte landing.

Anno: Create a New World baseert zich sterk op zijn pc-voorgangers en heeft ondanks zijn overstap naar de consoles zijn authenticiteit zeker behouden. Steden opbouwen, resources beheren, de zeeën (en haar schatten) verkennen en af en toe een vijand bestoken; het is wederom allemaal aanwezig. De gameplay van de Anno-serie - en dus ook van dit deel - is voornamelijk gericht op economie en diplomatie en veel minder op krijgskunde.

In Create a New World begint het wederom allemaal met het overnemen van een eiland. Daarop zet je een hele zooi huisjes neer en het feest kan beginnen. Dan komen namelijk de eisen binnenrollen. Als je wilt dat jouw simpele landlopers opklimmen tot respectabele burgers, dan hebben ze uiteraard wel wat middelen nodig.

Bescheiden vraag
Dit begint met een bescheiden vraag om wat melk en een kapel, maar voor je het weet willen ze kruiden, potten, leerscholen, kathedralen, badhuizen, mooie kleren, amandelen, cider en ga zo maar door. Jouw beloning voor dit slavenwerk? Geld, macht en technologie.

En dat is waar ook Anno: Create a New World om draait. Door je in allerlei bochten te wringen, moet jij tot een stabiele economie komen waarin je de juiste afweging maakt tussen de gevraagde middelen, beschikbare ruimte, kosten, inkomen en de tevredenheid van jouw volk. En dat is zeker geen makkie.

Hoewel de story mode - eigenlijk een tutorial van zo’n twaalf uur - weinig uitdaging biedt, kan de continuous play mode een heuse kontkramp zijn. Jouw inwoners zijn namelijk niet snel tevreden en (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad) zullen de klachten behoorlijk snel binnenstromen. “Your people want more clothes!”, “There is a fire, build a fire station!”, “Your milk supply does not meet the demands!”. Gooi daar nog een agressieve vijand bovenop en het randje van de waanzin komt snel dichterbij.

Zelf bepalen

In de continuous play heb je zelf een groot aantal opties om jouw moeilijkheidsgraad te bepalen. Alles is zelf in stellen, van de grootte van de spelwereld en de eilanden, de vruchtbaarheid van het land, het aantal rampen, je tegenstanders met elk hun eigen moeilijkheidsgraad to het aantal zeerovers. Op deze manier bepaal je hoe moeilijk je het jezelf maakt. Maar vergis je niet: de story mode leert je alleen de basis en de fijne kneepjes van het regelen en besturen zal je zelf uit moeten vissen en dat valt niet altijd mee.

Hoewel het hoesje claimt dat de game met twee personen te spelen is, komt hier in de praktijk maar weinig van terecht. Het enige wat jouw medespeler mag doen, is namelijk kleine boompjes neerplanten, die jij net zo makkelijk weer kan verwijderen. Ook is er geen online multiplayer aanwezig. Hoewel dit een gemis kan zijn, zal je zeker een enorme tijd je handen vol hebben aan je eigen werelden in de continuous play en zal je jouw vrienden nauwelijks missen.

Bottleneck
Een bottleneck in elke game die een overstap maakt naar een van de consoles is de besturing. Hoewel sommige games hierdoor een dieptepunt bereiken, brengt het andere games tot ongekende hoogte. Anno: Create a New World is een game in de laatste categorie. De Wii-besturing leent zich uitermate goed voor deze game, met een simpel point-and-click-systeem waarmee elke kleuter nog uit de voeten kan.

Wil je iets bouwen, druk dan op de B-knop voor een zeer duidelijk cirkelmenu, of kopieer eenvoudig het gebouw wat je nogmaals wilt plaatsen. Bepaal de positie met de pointer en plaats het gebouw met A en klaar is Kees. Is er een ramp gaande in je dorp? Een icoontje in het scherm vliegt je direct naar de plaats van rampspoed. In en uitzoomen doe je met + en –.

Wat wel als een groot gemis gezien kan worden, is het ontbreken van een undo-button, waardoor je gebouwen die je nét een hokje te ver hebt gezet weer opnieuw kunt plaatsen, zonder dat het je opnieuw resources kost.

Uitdaging

De besturing van jouw aanvalsschepen heeft echter zowel voor- als nadelen. Je mag namelijk maar vijf schepen per keer hebben, gevuld met vier manschappen per boot. Dit zorgt er voor dat het aanvallen van een eiland een zeer doordachte tactiek vergt, wat uiteraard een grote uitdaging is. Echter, je kunt maar één schip per keer besturen en dus niet een hele vloot selecteren, wat het grootscheeps transporteren van je manschappen tot een onnodig onhandige handeling maakt.

De wereld van deze Anno: Create a New World heeft een simpele, comic-achtige look die er ontzettend leuk uitziet. De kleurrijke eilanden omringd met lichtblauw zeewater, de koddige landhuisjes die uitgroeien tot statige herenhuizen, de koeien in de wei en de wilde dieren in onbebouwd gebied; alles draagt bij aan een unieke speelervaring waarin sfeer voorop staat.

Perfecte harmonie

Het uiterlijk van Anno: Create a New World richt zich op de Oriënt en het Midden-Oosten, wat is te merken aan de warme kleuren, woestijnen, handelscontacten en grappige theehuisjes. Alles is goed geanimeerd, heeft zijn eigen geluidseffectjes en brengt simpelweg de graphics en de gameplay samen in perfecte harmonie.

Een nadeel is dat deze mooi uitgevoerde speelwereld niet te draaien is en objecten vanuit een andere hoek bekijken is dus onmogelijk. Enkel bij het neerzetten van paden verschuift het perspectief naar een bovenaanzicht, wat het plaatsen tussen de gebouwen vergemakkelijkt. Toch staat dit de gameplay zeker niet in de weg en is het enkel een klein gemis, waar je snel aan gewend raakt.

Het geluid van deze game behoort ook zeker tot de hoogtepunten. De vriendelijke melodietjes laten je wegdromen in jouw eigengemaakte wereld, ondersteund door vele toepasselijke geluidseffecten. Ook is de game compleet voorzien van voice acting en deze is nog goed uitgevoerd ook. Met een mix van goed uitgekozen stemmen en de juiste intonatie van de zinnen behoort deze tot een van beste op de Wii.

Anno: Create a New World laat zien dat een city builder op de Wii een prima idee is. De ontwikkelaar heeft wat kleine steekjes laten vallen, maar dit mag de pret zeker niet drukken. De intuïtieve controls, de sfeervolle spelwereld, het prima uitgewerkte geluid en vooral de diepgaande, strategische en soms zenuwslopende gameplay zorgen ervoor dat deze game een heuse topper onder de Wii-games genoemd mag worden. (86%)

Platform: Wii, DS | Release: 22/05/2009