Sacred 2: Fallen Angel kent zijn oorsprong op de pc en heeft nu de sprong gewaagd naar de consoles. Ondanks dat dit spel op de huidige consoles uniek is in zijn soort bevat deze port de nodige fouten.

In de wereld van Ancaria wonen verschillende rassen en monsters. Deze laatstgenoemden variëren onder andere van insecten en trollen tot roofdieren en draken. Het belangrijkste goedje in Ancaria is T-Energy. Een engelenvolk genaamd 'the Seraphim' heeft altijd als bewaker van dit goedje gediend.

Hiermee hebben ze het lot van de wereld in handen. Doordat ze hun kennis gedeeld hebben met de High Elves ging er van alles en nog wat mis, waardoor de T-energy instabiel werd en ieder ras het voor zichzelf wilde gebruiken. De een om de wereld beter te maken en de ander om er een puinhoop van te maken.

Onpersoonlijk

Voordat de daadwerkelijke game wordt gestart, kan er worden gekozen voor één van de zes helden die het goede pad kiest of juist het tegenovergestelde. Dankzij deze keuze is er voldoende variatie, al kun je niet bijzonder diep in detail gaan bij het selecteren van je personage. Hierdoor mist Sacred 2 een persoonlijk tintje. Elke held kan wel goed of slecht zijn en dat beïnvloedt zijn eigen verhaal, waardoor het interessant is om de RPG meerdere keren te spelen.

Ancaria is een behoorlijke grote en gevarieerde wereld waar onafgebroken in kan worden rondgelopen. Helaas loop je al snel tegen een van de vele (maar waarschijnlijk de meest frustrerende) problemen aan. In steden verschijnt er geregeld een icoontje van een draaiende cd in het scherm en mag je een poosje wachten voordat je verder kunt lopen dan de zone waar jij je op dat moment bevindt. De term 'onafgebroken' zoals eerder vermeld, lijkt dan ineens niet meer het geval te zijn.

Overigens is de spelwereld van Sacred 2 nog groter dan je in eerste instantie zou denken. Zo af en toe verplaatst de held zich ondergronds, waar veel grotten en tempels te vinden zijn. Schijn bedriegt dan ook wanneer je op de kaart een kleine eilandengroep ziet. Hieronder bevindt zich een gigantisch grottenstelsel met zijn eigen bewoners.

Walhalla voor verzamelaars

Het hoofddoel in Sacred 2 lijkt het verzamelen van wapens en items te zijn. Bijna elk vijand laat wel iets vallen wanneer deze is verslagen. Hiermee kun je jouw eigen arsenaal verbeteren, maar je kunt dit natuurlijk ook simpelweg verkopen. Het kopen van wapens lijkt volkomen nutteloos, aangezien er zoveel voor het oprapen ligt. Het geld dat je verdient, kan worden uitgegeven om bepaalde wapens te voorzien van extra krachten, betere magische items te creëren en je kunt bijvoorbeeld ook een mooi paard op de kop tikken.

Naast paarden zijn er nog meer beesten die kunnen worden bereden. Ze hebben ieder hun eigen kenmerken, maar zijn er voornamelijk om de held snel over de grote landschappen te verplaatsen. Vanaf elke willekeurige plaats kan je naar een eerder geactiveerde portal teleporteren. Deze bevinden zich in alle grote steden en belangrijke punten in het spel. Dit blijkt voornamelijk handig wanneer de held bezig is om de vele side quests te voltooien.

Een zooitje algemene minpunten

Helaas heeft de ontwikkelaar te weinig aandacht besteed aan de technische kant van het spel. Er bevinden zich vele hoekjes, kuiltjes en deukjes in Ancaria. Genoeg om met je held achter vast te komen zitten. Veel te grote vijanden proberen soms door de chaos door veel te kleine deurtjes te wandelen. Dit kan bij eindgevechten meerdere malen in het voordeel van de held uitpakken, maar is duidelijk niet de bedoeling geweest.

Ook blijkt de held is behoorlijk scheel. Door een slecht lock-systeem mist je held geregeld met zijn slagen en magie zijn doel. Dit kan bij de drukke gevechten wel eens fataal zijn, omdat de magie steeds weer moet opladen na gebruik. Bovendien zijn de side quests erg eentonig. Zoals bij de meeste games binnen dit genre bestaan deze uit simpele opdrachten als ‘slacht tien van 'die' vijanden', 'verzamel twintig van 'dat' spul’ of ‘escorteer iemand van punt A naar punt B’.

Grafisch, geluid en multiplayer
De grafische stijl van Sacred 2 is inmiddels achterhaald. Ancaria ziet er sfeervol uit, maar tijdens het porten naar de consoles is het spel er niet op vooruit gegaan. De dialogen zijn uiterst saai en veel van hetzelfde. Ook de uitspraken van de held zijn niet van een dergelijk niveau waar menig trol bang van zal worden.

De multiplayer-functie voegt daarbij vrijwel niks toe. Ondanks dat het veel gezelliger is om met vrienden rond te hollen en trollen te slachten, valt er verder niks uit te halen. Ieder kan zijn eigen ding doen en tientallen digitale kilometers bij elkaar uit de buurt zijn.

Dat Sacred 2: Fallen Angel een zeer slordige port is met een lineair verhaal staat vast. De grafische achterstand kan door de vingers worden gezien, omdat de spelwereld groot is en weinig laadtijden kent. De saaie monologen worden opgevangen door de grote variatie die het spel biedt. De vele bugs die te vinden zijn vallen echter op geen enkele wijze goed te praten en halen de beleving ver omlaag. Een patch of twee lijkt dan ook zeker nodig om deze RPG naar een respectabel niveau te tillen. Sacred 2: Fallen Angel is dan ook in de huidige staat enkel weggelegd voor de die hard-fans van dit genre, die koste wat kost een dergelijke titel op de console willen spelen. (61%)

Platform: Xbox 360, PS3 | Release: 29/05/2009