AMSTERDAM - Dat Gearbox Software de grafische stijl van Borderlands dit jaar ineens compleet heeft omgegooid, is niet bij alle gamers in even goede aarde gevallen. Tijdens de E3 kwamen wij er echter achter dat dit nieuwe stijltje wel eens een hele goede zet kan zijn geweest van de ontwikkelaar.

Borderlands speelt zich af in de open wereld van Pandora, een planeet waar volgens geruchten grote rijkdom te vinden is en waar een geheime kluis verborgen moet liggen. Deze kluis van Pandora is uiteraard het hoofddoel van het groepje kolonisten waar jij deel van uitmaakt en de manier waarop je bij deze schat terecht gaat komen is geheel aan jou. Hierbij speel je als een van de vier hoofdpersonages die ieder zo hun persoonlijke verhalen met zich meebrengen en hun eigen motieven hebben om naar Pandora te komen.

Moby Dick

In de hands-off demo werd er gespeeld met Brick, een personage dat onlangs aan het clubje speelbare personages is toegevoegd. Het vinden van de kluis is voor de uit de kluiten gewassen Brick niet zozeer een hoofddoel, want hij is toch vooral uit op zoete wraak tegen de Skags. Deze buitenaardse beesten hebben namelijk zijn hond vermoord en zijn verantwoordelijk voor zijn afgebeten been. Als een ware Moby Dick wilt hij dus niets liever dan iedere Skag op Pandora afmaken en de humor waarmee dit constant wordt duidelijk gemaakt, deed ons meerdere malen hardop lachen.

Gearbox belooft in Borderlands een toegankelijke besturing te gaan combineren met een aantal eenvoudige level-up mogelijkheden die voor de nodige RPG-elementen moeten gaan zorgen. De ontwikkelaar vergelijkt het zelfs met een lichte versie van Fallout 3, alleen dan aangevuld met een online co-op modus voor maximaal vier personen.

In Boderlands draait het vooral om het personage van iedere speler. Naarmate de game vordert, zal je jouw gekozen personage namelijk steeds verder upgraden met de verdiende credits en zo zal deze dus uitgroeien tot een personage dat geheel is afgestemd op jouw speelstijl. Hiermee zal je echter niet alleen de singleplayer-modus doorlopen, maar ook in de online co-op modus neem je deze gewoon met je mee.

Borderlands vs. Fallout 3

In de open wereld van Borderlands is het geheel aan de speler wat hij hier wilt gaan doen. Net als in Fallout 3 zal het dus mogelijk zijn om je bijvoorbeeld alleen op de main quest te concentreren als je er zo snel mogelijk doorheen wilt, of je kunt ervoor kiezen om werkelijk ieder dorpje te bezoeken en zo alle XP vrij te spelen met de vele missies die er te vinden zijn.

Volgens producer Randy Pitchford van Gearbox zal Borderlands de first person shooter-fans echter meer gaan aanspreken dan dat Fallout 3 dat deed. De titel van Bethesda zag de combat volgens hem namelijk als een toevoeging op de sterke RPG-basis, terwijl Gearbox deze RPG-onderdelen juist als een aanvulling ziet op de overheersende combat. Pitchford noemt zijn eigen game dan ook liever een RPS dan een FPS.

Berserker-skill

Zoals in het begin van deze special al werd aangegeven, heeft ieder personage dus zijn eigen specialiteiten en in het geval van Brick kregen wij tijdens de demo te zien hoe zijn Berserker-skill precies werkt. Door bepaalde pillen te slikken, krijgt hij namelijk een woedeaanval, waardoor Brick nog krachtiger wordt dan hij al was. Zo kun je jezelf dus heerlijk verliezen in een ware rampage en grote groepen Skags of andere vijanden in no time tot pulp meppen. De manier waarop hij de vijanden te grazen neemt, ziet er echt zeer tof uit en wij zijn dan ook erg benieuwd hoe de speciale vaardigheden van de andere personages zijn uitgewerkt.

Een miljoen wapens

Vind je het belangrijk dat je in een shooter met een origineel wapen kunt knallen? Geen probleem, want ontwikkelaar Gearbox heeft namelijk een kunstmatige intelligentie ontworpen die geheel zelfstandig wapens in elkaar knutselt en verschillende wapens met elkaar kan combineren. Hierdoor liggen er volgens de ontwikkelaar meer dan een miljoen wapens verspreid over Pandora en kun je dus op zoek gaan naar het ultieme wapen voor jouw speelstijl.

De game draait op de Unreal Engine 3 en deze weet de game visueel prima weer te geven. De cel-shaded stijl van de game past goed bij de laagdrempelige controls, de bijna cartooneske personages en de zware nadruk op brute actie. De extra ontwikkeltijd is volgens de ontwikkelaar de grote reden geweest van deze wijziging in de visuele presentatie. Producer Pitchford vergelijkt het zelf met de manier waarop de eerste schetsen van een concept car helaas nooit de uiteindelijke wagen worden die we op de weg zien verschijnen.

Iedereen vindt het uiterlijk van een concept car natuurlijk mooier dan dat van het uiteindelijke product en met deze visuele stijl wilt Gearbox juist de droom die ze in de eerste art hadden neergezet ook precies zo gaan verwezenlijken in de uiteindelijke game. Een prima keuze wat ons betreft, want het geeft de wereld een zeer eigen smoelwerk en zo onderscheidt de game zich duidelijk van de vele andere shooters die er later dit jaar zullen verschijnen.

Borderlands was een van de grote verrassingen die we tijdens de afgelopen E3 kregen voorgeschoteld. De twijfel waarmee we de nieuwe grafische stijl aanvankelijk tegemoet zagen, is na de demo als sneeuw voor de zon verdwenen en dit zorgt er voor dat de laagdrempelige gameplay, de ijzersterke humor en de cartooneske personages een perfect geheel lijken te vormen. Gearbox verdient niets dan lof voor het risico en de onzekerheid die deze beslissing met zich mee heeft gebracht en wij kunnen dan ook niet wachten tot het oktober is en wij zelf aan de slag kunnen met deze prachtige game.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: oktober 2009