AMSTERDAM - Eén van de meest succesvolle gameseries van de laatste tien jaar is zonder meer The Sims. Is in het derde deel het virtuele leven nog altijd even onderhoudend?

The Sims 3 komt voor het eerst in de reeks niet meer van de hand van Will Wright, aangezien hij zich de afgelopen jaren volledig heeft gericht op de oorsprong van het leven in Spore. EA stond voor de zware taak om de torenhoge verwachtingen, zoals die nu eenmaal horen bij een reeks die inmiddels vele miljoenen fans achter zich heeft, waar te maken. En vooral om met de nodige vernieuwingen te komen.

De meest in het oog springende daarvan is dat The Sims 3 zich afspeelt in een levendige omgeving, in plaats van voornamelijk in het huis van je eigen Sims. De nieuwe omgeving Sunset Valley blijkt een stadje dat vol zit met interessante buurtbewoners, winkels, uitgaansgelegenheden en bedrijven. Er is dus ook buitenshuis veel meer te doen en te beleven voor je Sims, waardoor ook het sociale aspect verder is toegenomen.

Vrienden voor het leven

Andere Sims in je omgeving leiden ook hun eigen levens, onafhankelijk en tegelijkertijd ook weer afhankelijk van jouw acties. Zo zullen ze hun eigen interesses hebben en proberen hun persoonlijke wensen in vervulling te laten gaan, maar ze zullen ook vaker contact met jouw Sims zoeken om samen iets te doen. Je zult vriendschappen dus actiever moeten onderhouden, want een avondje kletsen en een cadeautje betekent niet meer automatisch dat je vrienden voor het leven hebt gemaakt.

In die zin is The Sims 3 dus een stuk realistischer geworden, al is het dan wel weer vreemd dat de biologische klok van Sims in de omgeving een stuk langzamer lijkt te tikken. Het vriendinnetje van je Sim op de lagere school kan nog altijd een kind zijn als je eigen Sim allang les geeft op diezelfde school. Dit lijkt direct afhankelijk van hoe actief je naar het persoonlijke levensdoel werkt, een volgende grote vernieuwing in de serie.

Eigen levensdoel

Elke Sim heeft namelijk een eigen levensdoel, iets wat hij of zij uiteindelijk wilt bereiken, zoals schrijver van bestsellers worden, invloedrijke politicus of juist de lokale leider van de georganiseerde misdaad. Hiervoor krijg je af en toe nieuwe wensen die je al dan niet aan je Sims kunt beloven. Deze variëren van iets leuks doen met een goede vriend tot het kopen van een nieuwe inrichting van de slaapkamer.

Het laatste lijkt op zich niet echt te helpen, maar het maakt je Sim wel op korte termijn gelukkiger. In ruil daarvoor krijg je dan ook gelukspunten, die je kunt besteden aan een eigenschap die je Sim dichterbij zijn ultieme wens brengt. Interessant is vooral ook de zogenaamde midlife crisis, waarvoor je bijzonder veel gelukspunten moet verzamelen, maar die je wel in staat stelt het karakter van je sim en het levensdoel geheel opnieuw te kiezen.

Karaktertrekken
In eerste instantie kun je dat natuurlijk sowieso zelf invullen, want naast verder toegenomen opties om het uiterlijk en bijvoorbeeld de leeftijd van je Sims te bepalen, zijn er ook voor het innerlijk flink wat meer mogelijkheden. Uit ruim zestig verschillende karaktertrekken mag je er vijf kiezen, die dan weer van invloed zijn op het functioneren van je Sim en de mate waarin hij succesvol zal zijn.

Dat kunnen zowel goede als slechte eigenschappen zijn, maar de game laat je vrij om enkel voor de goede te gaan. Het was misschien toch iets leuker en vooral reëler geweest als daar ook minimaal één slechte bij had moeten zitten.

Heb je één of meer Sims gemaakt en ook hun onderlinge band aangegeven, dan kunnen ze intrek nemen in een bestaand huis of dat vanaf de grond opbouwen, al blijkt je budget sneller op dan je lief is. Ook hier zijn de keuzemogelijkheden bijna eindeloos en net als in het echte leven zijn de echt mooie spullen niet goedkoop. In The Sims Store zul je bovendien online extra kleding, meubels en andere items kunnen kopen voor ‘Sim Points’, een soort tegoed dat je voor echt geld kunt kopen.

Het staat iedereen natuurlijk vrij om hier wel of niet aan mee te doen, maar betalen voor bijvoorbeeld een exclusieve kast, het blijft toch een beetje een grijs gebied, zeker in het geval van jongere spelers. Positieve keerzijde is dan weer wel dat er ook onderling allerlei content geruild kan worden op The Sims Exchange.

Onder je hoede

Al met al is er weer meer dan genoeg te doen in dit derde deel en met name voor nieuwe spelers ligt daarmee ook het gevaar op de loer dat het allemaal wat té veel wordt. Soms is er gewoon te weinig tijd om alles op een dag te doen wat je graag wilt doen, of toch in ieder geval om in de verschillende behoeften van je Sims te voorzien. Zeker als je bijvoorbeeld een heel gezin onder je hoede neemt, ben je erg druk bezig om iedereen tevreden te houden en tegelijkertijd ook nog verder te ontwikkelen.

Gelukkig wordt het meest alledaagse werk je desgewenst wel voor een deel uit handen genomen, want je Sims zijn meer dan ooit in staat om voor zichzelf te zorgen. Op tijd eten, slapen, naar het werk gaan of een sanitaire stop maken, alles verschijnt als je er lang genoeg mee wacht vanzelf in het rijtje van acties die je Sims gaan ondernemen. Bovendien bewegen de verschillende behoeftemetertjes zich langzamer, zodat je in ieder geval niet meer constant bezig bent met de saaiere klusjes.

Nooit uit het oog

De interface zit propvol met informatie, maar slaagt er wel in om alles overzichtelijk te presenteren. Door middel van een hele rij tabjes en icoontjes is bij te houden hoe je Sim zich voelt, wat hij of zij nog moet doen of bijvoorbeeld hoe ver hij of zij zich heeft bekwaamd in een nieuw opgedane hobby. Op de map waarop je erg ver kunt in- en uitzoomen vind je alle mogelijkheden in de omgeving terug, al is het wel onhandig dat de camera niet zijn laatste positie onthoudt, als je van de sneltoetsen gebruik maakt om te schakelen tussen het overzicht van Sunset Valley en de plaats waar je Sim zich bevindt.

De camera is in alle denkbare posities te draaien en bij te stellen, zodat je jouw Sims nooit uit het oog hoeft te verliezen. Alleen als je een Sim volgt terwijl hij of zij in de auto of op de fiets zit, wil het beeld soms nog een beetje schokken, maar verder draait de game prima. Grafisch is het dan ook een lust voor het oog, met een realistische maar grappige, bijna cartoony look van de uiteenlopende bewoners.

The Sims 3 is geen revolutie in het zelf uitgevonden genre, maar in veel opzichten zeker wel een evolutie. De mogelijkheden om je Sims zowel innerlijk als uiterlijk geheel naar eigen wens te kneden, zijn groter dan ooit en door de invoering van de persoonlijke levensdoelen, heb je nu ook echt iets om naar toe te werken. Vanuit The Sims Exchange zal bovendien een verdere stroom aan nieuwe content blijven komen, zodat de game wederom garant staat voor talloze uren vermaak met het virtuele leven. (87%)

Platform: pc | Release: 05/06/2009