Preview: God of War III

AMSTERDAM - Een titel waar Sony verdacht weinig aandacht aan besteedde tijdens hun persconferentie die voor de E3 plaatsvond, moet toch wel God of War 3 zijn. En dat is zonde, want nadat wij deze titel tijdens de show gespeeld hadden, waren we flink onder de indruk.

En dat komt dan vooral door de zieke actie. Natuurlijk konden we dat ook wel verwachten. De vorige delen op de PlayStation 2 waren al niet zachtzinnig te noemen, maar nu de ontwikkelaar veel meer processorkracht heeft om mee te spelen, lijkt het wel of ze alle grenzen op het gebied van bloed en andere ranzige details ook hebben opgeschoven.

Dankzij het gigantische detail dat de engine kan verwezenlijken, zie je dingen die je misschien wel liever niet wilt zien. Daarmee bedoelen we vooral de harpies die eruit zien als halfnaakte oma's met vleugels en heel veel tanden.

Ons hoor je niet klagen

Voor de rest hoor je ons in ieder geval niet klagen. Hoe meer bloed, hoe beter. We hebben dan ook vaak genoeg vijanden vastgepakt en als ram gebruikt, maar ook boven het hoofd opgetild en daarna met heel veel kracht in tweeën getrokken. Hierbij zie je flink wat bloed en zelfs wat darmen vrijkomen.

Wanneer Kratos dan een vijand boven zijn hoofd in tweeën opdeelt, valt er heel wat bloed op hem. Naarmate we verder kwamen in het level en dit vaker deden, merkten we dat de hoofdpersoon nat en vooral rood was van het bloed dat niet van hem was.

Dat bloed kwam overigens niet alleen van de vijanden die kapot getrokken werden, maar kwam ook van de harpies die we als een soort luchtbrug moesten gebruiken. Sommige afgronden zijn te groot voor Kratos om overheen te springen.

Vliegende oma’s

Gelukkig zijn er dan vaak genoeg vliegende oma's in de buurt waar je aan kunt haken. Vervolgens kun je aan hun poten hangen en ze in de borst steken, waardoor ze proberen weg te vliegen. Na een paar steken hield het gevleugelde monster er toch mee op en we moesten dan ook doorspringen en aanhaken aan de volgende om de overkant te bereiken. Maar die zwakke vliegende monstertjes zijn niet de enige wezens die je gedeeltelijk kunt besturen.

Na gebruik van een van de luchtbruggen werden we namelijk geconfronteerd met wat vijanden die zich omsingelden met schilden. Hierdoor konden we niets tegen hen beginnen en wisten we even niet hoe we verder moesten. Gelukkig kwam de hulp van boven, aangezien er namelijk een cyclops in beeld sprong. Deze ging in de aanval met een grote knuppel, maar hij kon weinig doen tegen Kratos met ons achter de knuppels.

Het overbekende tekentje

Na wat welgemikte aanvallen was het beest genoeg verzwakt en kregen we een cirkeltje boven zijn hoofd te zien. Dat overbekende tekentje betekende de inzet van een quicktime event. Deze doorliepen we zonder enig probleem, maar in plaats van het beest af te maken, nam Kratos controle over het beest. We konden langzaam heen en weer bewegen en zware en wat lichtere aanvallen inzetten.

Hierdoor waren de met schilden omsingelde vijanden ineens geen probleem meer. Een gigantische klap met de knuppel brak de formatie op en doodde gelijk een groot gedeelte van de groep. Het beest reageerde erg langzaam en gebrekkig, maar de pure kracht maakte dat helemaal goed.

Net zoals de harpies gaf ook de cyclops na een bepaald aantal steken de geest, maar zoals we kennen van de God of War-games, moest dit wel in stijl en met een quicktime event gebeuren. Kratos begon er flink op los te hakken en maakte het beest uiteindelijk af door zijn ene oog uit zijn kas te trekken en deze met heel veel bloedvergieten af te hakken.

Pijnlijke dood

En als je denkt dat dit bruut is, dan heb je nog niet gezien hoe Kratos een centaur afmaakt. Dit beest verdient ook een pijnlijke dood, want hij maakt het leven van Kratos niet beter. Als hij zijn lichaam laat zien op het strijdtoneel, dan beginnen alle vijanden ineens beter te vechten. Er is meer structuur in hun vechtstijl en ze zijn agressiever. Door wat slimmere vijanden konden we natuurlijk niet afgestopt worden en bij het half paard half mens aangekomen, werd hij van voor naar achter open gesneden, waarbij de ingewanden over de vloer werden verspreid.

Hierna werden we verrast door een reusachtig lavamonster. Deze gast klom over de gebouwen in de achtergrond die onder zijn gewicht instortte. De camera wees ons op een gigantische kruisboog waaruit we opmaakten dat we dit ding moesten gebruiken om de reus af te schieten.

Mythisch monster

Voordat we deze konden gebruiken, kwam er een mythisch monster in de weg staan. Deze keer ging het om een soort leeuw met onderdelen van een schorpioen. Het beest had twee hoofden, manen, vier poten en een staart met een angel.

Door over te schakelen naar de Cestus, de twee leeuwenkoppen aan de vuisten van Kratos, konden we het beest telkens zo hard slaan dat hij moest bijkomen van elke slag. Dit gaf op zijn beurt weer tijd om nog een klap te geven.

Niet veel later konden we met een quicktime event de vervelende staart van het beest afhakken, maar dat maakte het beest alleen maar kwader en gevaarlijker. Hij ging namelijk op zijn achterpoten verder en viel ons aan met zijn voorpoten. Zijn agressie en snelheid namen flink toe en dus moesten we onze tactiek aanpassen, maar met behulp van de speciale aanvallen was dat zo gepiept.

Het ergste moest nog komen

Een quicktime event later was het beest weer wat verzwakt, maar het ergste moest nog komen. Twee zware klappen van Kratos gaf weer een opening voor een quicktime event, waarbij het monster eerst naar de grond werd gewerkt, een van zijn hoorns werd afgebroken, werd omgedraaid en in zijn oog werd geramd. Dat betekende een brute dood.

Het mooiste van dit alles is dat we al na enkele seconden bezig waren met deze hele vette acties. Natuurlijk waren we al bekend met de voorgaande God of War-delen en er is bijna niets veranderd. Eigenlijk is alles groter, bruter en veel, maar dan ook veel bloederiger geworden. Het detail van de personages is ook fenomenaal. Wanneer de camera inzoomde op Kratos konden we letterlijk de uitdrukking op zijn gezicht zien veranderen en de aderen over zijn spieren zien lopen.

Ook zagen we bij een onthoofding langzaam het vel van de nek van het slachtoffer op bepaalde plekken scheuren, waarna het hoofd in zijn geheel loskwam. Om nog maar te zwijgen over de uitdrukking op het gezicht van degene die op het punt stond om zijn hoofd te verliezen.

We waren al zeer positief over God of War 3 toen we alleen nog maar beelden hadden gezien, maar na onze speelsessie op de E3 zijn we meer dan overtuigd dat dit een van de beste games, en misschien wel simpelweg de beste game op de PS3 volgend jaar gaat worden. Het gigantische detail in combinatie met het bloedvergieten en de ziekelijke actie zorgen voor een geweldige ervaring. We waren ook onder de indruk van de afwisseling tussen de gameplay, maar we waren ook teleurgesteld. Niet in de game zelf, maar over de lengte van de demo. We willen namelijk zo snel mogelijk verder met deze game.

Platform: PS3 | Release: maart 2010