AMSTERDAM - 'Alles moet kapot' lijkt de slogan te zijn in Red Faction: Guerrilla. Is die verwoestende gameplay echter wel leuk genoeg? Hoog tijd om dat eens uitgebreid te testen.

Een zonnige toekomst is er vaak niet te bekennen in games, ook niet in Red Faction: Guerrilla.

Mijnwerker en explosieven-expert Alec Mason ontvlucht de anarchie en werkloosheid op aarde om herenigd te worden met zijn broer. Hij komt echter van de regen in de drup terecht.

Op Mars zijn de bevrijdingstroepen in de eerdere Red Faction-games verandert in een dictatoriaal bewind.

Je komt ongewild terecht in de strijd tussen de Earth Defense Force (EDF) en de verzetsbeweging Red Faction.

Je wordt beschouwd als terrorist en Mason heeft dus geen keuze om mee te doen met het verzet, dat Mars wil bevrijden. Om de wurggreep van de EDF los te weken, heb je geen andere keuze dan de boel eens flink te destabiliseren.

Open spelwereld

Het principe achter de singleplayer-campagne van Red Faction: Guerrilla is heel simpel. De open spelwereld bestaat uit verschillende sectoren, die allemaal in handen zijn van de EDF en jij moet de controle losweken.

Elk gebied heeft zijn eigen functie, uitstraling, sfeer en verschillende uitdagingen. Het conflict begint in Dust, een zwaar industrieel mijngebied, vol met installaties.

Vanwege de onrust en de grote financiële belangen van de mijnen is de EDF hier behoorlijk aanwezig. Via propagandaborden wordt de bevolking constant bestookt met verhalen dat Red Faction uit terroristen bestaat. Die grimmige sfeer wordt erg sterk neergezet in de game.

Wat eerst slopen?

Aan jou om die grote mond van de EDF dicht te timmeren. Dit kan op veel verschillende manieren. Je hebt complete vrijheid in de sectoren die je hebt vrijgespeeld. Het loont overigens om de boel te verkennen.

Extra doelwitten, safe houses, maar ook achtergelaten wapens zijn te vinden. De kaart houdt netjes alles bij. Doelwitten zijn er in allerlei vormen, van windmolens, tot propagandaborden, barakken, installaties en kantoorgebouwen.

Hoe belangrijker het gebouw, hoe zwaarder de bewaking. Het helpt echter dat alle structuren kapot kunnen. Je merkt dat je in het begin veel te braaf bent qua aanpak.

Strategie

Zo reden wij bij de eerste missies nog netjes naar een kantoorgebouw toe, waar twee leden van Red Faction werden vastgehouden.

Vervolgens slopen we via de deur naar binnen, openden het vuur op de bewakingstroepen, wisten de gevangenen te bevrijden, sprintten terug naar de jeep en gingen er snel weer vandoor.

Een heel contrast met onze latere strategie. Wij plakten een zwaar gepantserd voertuig vol met C4 en reden met topsnelheid het hoofdgebouw binnen, dwars door twee muren.

Terwijl de bewaking nog probeerde bij te komen van deze ruwe aanval, lieten wij de C4 ontploffen. De explosie was zo hevig dat het grootste deel van het kantoor meteen instortte.

Serieus wapentuig

Met al die ravage dien je de EDF niet alleen schade toe, maar verzamel je ook Salvage. Deze eenheden kun je vervolgens gebruiken om je wapenarsenaal en uitrusting uit te breiden of te verbeteren.

Het scala aan vernietigende wapens is lekker uitgebreid. In het begin is het nog wat beperkt, maar later ga je met serieus wapentuig aan de slag.

Wat dacht je van een raketwerper, die een enorme gasbol creëert en die in één keer laat ontploffen. Of een mobiel zwart gat dat alles opzuigt (ook gebouwen) en daarna explodeert. Het zijn maar een paar voorbeelden die je in Red Faction: Guerrilla kunt verwachten.

Razzia’s

Om genoeg Salvage op te halen voor de meer exclusieve upgrades zul je echter meer moeten doen dan de hoofdlijnen volgen. Red Faction: Guerrilla bevat echter ook een heel scala aan submissies.

Zo voert de EDF regelmatig razzia’s uit op gebouwen waar vermoedelijk Red Faction-leden zijn. Door deze troepen aan te vallen, geef je andere leden de tijd om veilig weg te komen.

Vaak kies je echter ook de aanval door outposts van de EDF te overvallen of doelwitten binnen een bepaalde tijd op te blazen. Deze kleine opdrachten zorgen voor meer diversiteit in de game. Je kweekt loyaliteit en de invloed van de EDF neemt af.

Hierdoor zullen meer rebellen jouw kant kiezen tijdens de grote missies van de singleplayer-campagne. Die zijn behoorlijk heftig, alleen schommelen deze wel behoorlijk qua niveau en moeilijkheidsgraad.

Dit is echter één van de weinige minpunten die Red Faction: Guerrilla kent, samen met de zwakke kunstmatige intelligentie van de computertegenstanders.

Multiplayer

Daar heb je geen last van in de uitgebreide multiplayer-modus. Qua spelmodi is die redelijk standaard met Team Anarchy (death match met teams) en Capture the Flag.

Ook hierbij geldt echter dat de schade die je aan de omgeving kunt toedienen de actie behoorlijk anders maakt. Dit geldt ook voor de slimme backpacks, waarmee je jezelf kunt uitrusten.

Met een Rhino backpack loop je door alles en iedereen (ook muren) heen, terwijl de jetpack je naar de meest onbereikbare plekken brengt. De meest leuke variant is echter wel Damage Control.

Hierin moet jij als team drie gebouwen heel zien te houden en die van de tegenstander in puin leggen. Iets wat erg goed werkt in Red Faction: Guerrilla.

Voor wie even lokaal wilt knallen, is er de Wrecking Crew-modus, waarin je in zo kort mogelijke tijd voor zoveel mogelijk schade moet zorgen. Combineer dit met een scoremechanisme en je hebt er weer een leuke spelmodus bij.

Red Faction: Guerrilla is een erg sterke open wereld-shooter geworden. De vernietigbare omgevingen zijn meer dan een leuke technische gimmick en laten de speler toe om de game op een veel explosievere manier te spelen. Grafisch is de game goed, zeker als je bedenkt dat de spelwereld behoorlijk groot is en de schade die je kan toedienen permanent is. Het niveau van de missies wisselt sterk en de kunstmatige intelligentie is niet altijd even sterk, maar over het algemeen is de singleplayer lekker explosief. Dankzij de submissies, het vrije slopen en het slimme upgrade-systeem, blijft Red Faction: Guerrilla boeiend. Combineer dat met een erg leuke multiplayer (zowel on- als offline) en je hebt een game waar je jezelf heel wat uurtjes mee kunt vermaken. (87%)

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 05/06/2009 (Xbox 360, PS3), 2009 (pc)