Deze week kondigde Nintendo een nieuwe 2D-sidescroller aan met onze favoriete loodgieter in de hoofdrol.

Hoewel het op het eerste gezicht op niet meer dan een gepimpte versie van New Super Mario Bros. lijkt, blijkt na onze speelsessie dat er wel degelijk een frisse wind door New Super Mario Bros. Wii waait.

Op het gebied van 2D sidescrolling zijn de Mario-games tot op heden nog onovertroffen en Nintendo grijpt de laatste jaren dan ook steeds vaker terug naar deze bewezen succesformule.

Ook dit jaar boort de ontwikkelaar weer uit hetzelfde vaatje door met New Super Mario Bros. Wii te komen. Een 2D-sidescroller voor de Wii waarin vooral de multiplayer-ervaring centraal zal staan.

In de game zal het mogelijk zijn om met maximaal vier spelers de verschillende 2D-levels te doorlopen, boss battles aan te gaan en tegen elkaar te strijden om de meeste punten.

Iedere speler kiest uit het brede aanbod van Nintendo-personages een favoriet personage en nadat er een level is uitgekozen, kan de multiplayer fun direct beginnen.

Keiharde strijd

Tijdens het spelen zie je constant alle vier de spelers in beeld en dus wordt er gelukkig geen gebruik gemaakt van lastige split screen taferelen. Hierbij krijg je een beetje het idee van Super Smash Bros.

Brawl, want als spelers verder uit elkaar raken, zal de camera uitzoomen zodat iedereen zijn of haar speler nog onder controle kan houden. Zorg echter dat je niet te ver achter raakt, want dit resulteert onherroepelijk in het verlies van een leven.

Hoewel de game ook in je eentje te spelen is, werd tijdens onze testsessie al snel duidelijk dat het uitnodigen van drie vrienden toch zeker aan te raden is.

Zonder dat het geheel in een oncontroleerbare chaos verzandt, is het lekker druk op het scherm en is er een heerlijke combinatie tussen samenwerken en een keiharde strijd.

Op sommige momenten zal je elkaar namelijk hard nodig hebben om bijvoorbeeld grote vijanden te verslaan of om geheime doorgangen te ontdekken, maar aan de andere kant wil je de anderen ook te slim af zijn om zo alle muntjes, items en geheime power-ups voor jezelf op te eisen. Aan het einde van ieder level wordt er namelijk een ranglijst opgezet waarbij de speler met de meeste punten de winnaar is en de andere drie als nietige losers achterblijven.

Gekkenhuis

De gameplay is te vergelijken met die van New Super Mario Bros. voor de DS, alleen is het complete gekkenhuis dat zich met vier spelers op het scherm voltrekt nooit eerder op deze manier in een Mario-game teruggevonden.

Door bijvoorbeeld op een andere speler te springen, kun je een stuk hoger jumpen, met als resultaat dat jij een hoger platform met veel muntjes kunt bereiken en de andere speler over de rand wordt geduwd in een bad lava.

Ben je de speler die ten onder gaat, dan kom je na enkele seconden weer het beeld binnen zweven en op deze manier heeft iedere gamer drie levens die hij kan verliezen.

Heb je al je levens verspild, dan blijven de drie andere spelers over om het level uit te spelen. En er is natuurlijk niets erger dan de drie andere spelers te zien doorspelen terwijl jij al lang en breed uit de game bent.

De terugkeer van Yoshi

Een andere nieuwe toevoeging aan de game is de terugkeer van Yoshi. Deze dino kun je natuurlijk weer gebruiken als vervoersmiddel, maar hij is ook uitermate geschikt om vijanden mee aan te vallen of je medespelers te helpen. Zo kun je bijvoorbeeld een andere gamer opeten om ze vervolgens ergens naartoe te spugen.

En tja, aan jou natuurlijk de keuze of dit een tactisch punt in het level wordt of dat je hem in een afgrond spuwt om zelf de muntjes die voor je liggen op te eisen.

Een nieuwe Mario-game is natuurlijk niets zonder nieuwe items en dus kun je hier ook weer een flinke collectie aan vreemde power-ups vinden. Tijdens het spelen kregen wij te maken met een power-up waardoor je als een propeller de lucht in vliegt als je de controller schudt en bleek het Pinguin suit geschikt om tijdens een ijs-level buikschuivend door de wereld te glijden.

De besturing van de game is overigens net zo old skool als het 2D-spelprincipe, want de WiiMote wordt op zijn kant vastgehouden net zoals de aloude NES-controller.

Tijdens onze speelsessie met New Super Mario Bros. Wii werd al snel duidelijk dat de game garant zal staan voor erg veel multiplayer-fun, want ook met drie volstrekt onbekende sta je na twee minuten spelen al op elkaar te schelden en zet je alles op alles om de meeste punten binnen te slepen en de andere gamers te slim af te zijn. Dat de game op grafisch gebied vooralsnog een beetje teleurstelt is gezien de hoge potentie van deze game best wel jammer, maar hopelijk weet Nintendo hier voor de release nog het een en ander aan bij te schaven.

New Super Mario Bros. Wii lijkt een zeer toffe en vooral vernieuwende toevoeging te gaan worden aan de lange reeks 2D Mario-games die Nintendo ons de afgelopen decennia heeft voorgeschoteld. De multiplayer voor vier spelers biedt een lekkere combinatie tussen een onderlinge strijd en de noodzaak dat je elkaar veelvuldig zal moeten helpen. De game zal geen online modus kennen, maar na onze speelsessie met de game werd toch vooral duidelijk dat New Super Mario Bros. Wii het beste tot zijn recht komt met drie vrienden naast je op de bank.

Platform: Wii | Release: kerst 2009