AMSTERDAM - Door de tsunami aan toptitels die eind 2008 op ons afkwam, kreeg Dead Space helaas niet de aandacht die het toch zeer zeker verdiende. Toch heeft uitgever EA te kennen gegeven verder te willen gaan met deze franchise.

De eerstvolgende toevoeging aan de serie komt in de vorm van Dead Space Extraction voor de Wii.

De verkoopcijfers van Dead Space vielen wat uitgever Electronic Arts betreft dan misschien een beetje tegen, de sci-fi horror-game zette toch zeker een ijzersterke nieuwe franchise neer.

De belofte van een tweede deel liet gelukkig niet lang op zich wachten, er verscheen een film rond de game en EA maakte bekend dat er ook een Dead Space-titel voor de Wii in de maak was.

Nieuwe standaard

Deze laatste belooft een game te worden die niets zal inleveren wat betreft de gruwelijk angstaanjagende sfeer uit het origineel.

Ook op grafisch gebied moet de game een nieuwe standaard gaan neerzetten op de console van Nintendo. Een hoop beloftes dus, maar is ontwikkelaar Visceral Games ook in staat deze in te lossen?

On-rails shooter

Een van de opvallendste ontwikkelingen die EA's Visceral Games in deze game doorvoert, is toch wel dat we straks te maken krijgen met een on-rails shooter in plaats van de vrije game die we op de Xbox 360, de PS3 en de pc konden spelen.

Verder hangt de camera niet langer op de succesvolle Resident Evil 4-wijze achter hoofdpersoon Isaac, maar zal je vanuit een eerste persoonsperspectief de game doorlopen.

De gameplay mag voor de speler dan misschien enigszins beperkt zijn, Dead Space Extraction lijkt toch zeker die typische beklemmende vibe te gaan bevatten.

En hoewel de game zich twee jaar voor de gebeurtenissen uit het origineel afspeelt, zullen de kenmerkende puzzelelementen gewoon weer aanwezig zijn.

Daarnaast moeten we de monsters weer op tactische wijze van hun ledematen ontdoen en zijn dezelfde brute wapens weer voor handen om je daar een flink handje bij te helpen.

Gebruik van WiiMote

De besturingsmogelijkheden van de WiiMote en de Nunchuk zullen tijdens de game volop benut gaan worden volgens de ontwikkelaar. Zo richt je bijvoorbeeld de Plasma Cutter met de WiiMote en schud je vijanden van je af door met de controller te zwaaien.

Verder zal je met de Nunchuk moeten zwabberen om bijvoorbeeld een ‘glow worm’ te ontsteken in de donkere ruimtes, moet je de WiiMote bewegen om een deur te openen en zullen veel van de puzzels enige behendigheid vereisen met de bewegingsgevoelige besturing.

Een besturing die we natuurlijk al in meerdere shooters op de Wii zijn tegengekomen, maar als het Visceral Games nou eens zou lukken om te laten zien hoe het wél moet, is dat natuurlijk alleen maar goed nieuws voor shooter-fans met een Wii.

Co-op

Leuke bijkomstigheid is dat je zeer eenvoudig de alternatieve modus van een wapen kunt gebruiken door simpelweg de WiiMote te kantelen en de trekker over te halen.

Moest je voorheen dus een trekker- en een bumper-knop indrukken om van een horizontaal naar een verticaal schot te switchen, straks kan dat dus door eenvoudig je hand te draaien.

Klinkt veelbelovend, nu maar hopen dat ze de controls met net zoveel overtuiging aanpakken als dat ze met de graphics lijken te doen.

Naast het singleplayer-avontuur zal er ook een co-op multiplayer-modus aanwezig zijn voor twee spelers. Dit maakt het mogelijk om een vriend een WiiMote en een Nunchuk in zijn handen te drukken en samen door de levels van Dead Space Extraction te knallen.

Door met z’n tweeën te spelen, zullen er ook nieuwe paden toegankelijk worden die je niet tegen zal komen als je alleen speelt.

Grafisch indrukwekkend

De ontwikkelaar blaast hoog van de toren over de grafische prestaties die deze game zal gaan neerzetten als hij op 2 oktober in de winkels verschijnt. En eerlijk is eerlijk, de eerste trailers van Dead Space Extraction zien er zeker veelbelovend uit.

Het evenaart dan misschien niet de kwaliteit van de eerste game, indrukwekkend mag het toch zeker genoemd worden. Dynamische schaduwen, realistische lichteffecten en motion capturing zijn meestal termen die in één adem genoemd worden met de Xbox 360 of PlayStation 3.

De Wii mag zich ditmaal echter ook in dit rijtje scharen, want EA belooft veel geavanceerde technieken in te zetten om van Dead Space Extraction een volwaardig deel uit de franchise te maken. D

aarnaast is hetzelfde team geluidstechnici op de game gezet dat voor de beklemmende sfeer moet gaan zorgen die enkele maanden geleden bij iedereen de nekharen overeind deed staan met de eerste game.

Traditionele aanpak

Een van de factoren die Dead Space tot een bijna filmische ervaring maakte, was het feit dat een HUD compleet ontbrak in het scherm. Alle belangrijke informatie werd namelijk efficiënt weergegeven op het lichaam van Isaac.

Aangezien we straks te maken krijgen met een first person shooter is er gekozen voor een wat meer traditionele aanpak. Zo krijgen we gewoon in beeld te zien hoe zaken als de gezondheid en munitie er precies voorstaan.

Er zal wel een optie zijn om dit allemaal uit het scherm te verwijderen, maar dan zal je het dus moeten stellen zonder deze belangrijke info.

EA lijkt in Dead Space Extraction een grafisch zeer goede prestatie neer te gaan zetten en eigenlijk moeten ze ook wel als ze de beklemmende sfeer van het origineel enigszins willen benaderen. Hoe de game zal uitpakken, hangt grotendeels af van de besturing en aangezien first person shooters op de Wii in het verleden toch net even iets te vaak verkeerd zijn uitgepakt, blijven wij toch nog even terughoudend totdat we de eerste speelsessie met de game achter de rug hebben.

Platform: Wii | Release: 2 oktober 2009