AMSTERDAM - Alex Mercer mag dan de hoofdpersoon zijn in Prototype, er is nog een personage dat erg belangrijk is volgens ontwikkelaar Radical. En hoewel het eigenlijk niet eens een persoon is, vinden ze dat New York bijna wel zo gezien moet worden.

New York in 2008 is volgens Radical de perfecte setting voor een game als Prototype. De stad ademt heel veel sfeer uit en iedereen kent deze metropool wel.

Sommigen zijn er als toerist geweest, anderen willen er nog steeds graag heen, maar niemand heeft New York gezien zoals Alex Mercer het ziet.

Om de feel en de vibe van New York goed vast te leggen, is een team van mensen met fotocamera’s naar de stad afgereisd en ze hebben daar ontzettend veel foto’s gemaakt.

Maar foto’s vormen nog maar een 2D-impressie van de stad en daar moet een 3D-wereld van gemaakt worden.

Daarbij kwamen ze er achter dat Manhattan niet alleen maar een grote betonnen stad is, het bestaat uit heel veel bekende land marks en die kunnen erg hoog zijn.

Veelzijdig

De stad moest dus ook in de hoogte gemodelleerd worden. Zeker omdat Alex elk gebouw dat hij tegenkomt kan beklimmen. En daarbij komt ook nog eens dat zo’n 20% van de oppervlakte uit parken bestaat.

De omgeving die je tegenkomt in Prototype is dus iets meer veelzijdig dan dat je op het eerste moment zou denken. Dat is natuurlijk niet het enige, aangezien bij feel en vibe ook geluid hoort. Radical heeft dan ook heel erg veel tijd gestoken in de geluiden van de game.

Deze zijn niet alleen belangrijk voor het algehele gevoel dat je bij de setting moet krijgen. Het geluid speelt namelijk ook een andere grote rol en geeft aan dat de stad evolueert.

Zoals je weet, heb je in Prototype te maken met een snel verspreidende infectie en dat moet je ook horen en zien. Je zal dat zien in kleuren.

De geïnfecteerde gedeeltes van de stad zijn gehuld in een rode gloed en smerige geïnfecteerde gebouwen. Deze hebben rode vlekken en beginnen er verweerd uit te zien. Ook watertorens zijn een gewilde broedplaats voor het virus.

Groep kraaien

In deze watertorens worden de gevaarlijke Hunters gekweekt. Je wordt op deze torens gewezen door een grote groep kraaien die er boven cirkelen. Je kunt ze dus ontwijken, want als je dit niet doet, dan zal de toren openbarsten en zal er een Hunter uitkomen.

Vaak is namelijk het geval dat in het midden van zo’n geïnfecteerde zone een Hyve staat. Dit is het gebouw vanwaar de infectie zich verspreidt.

Niemand weet waarom het virus zich daar huisvest, maar men gokt dat er in of onder de gebouwen iets specifieks bevindt waar dit virus zich mee kan voeden.

Smerigheid

Deze Hyves zijn erg makkelijk te herkennen, omdat ze in het geheel onder het rode goedje verstopt zitten en daarbij nog wat pestbulten bevatten. Die bulten exploderen één keer in de zoveel tijd, waarbij er wat nieuwe geïnfecteerden vrijkomen.

Heb je genoeg van die smerigheid, dan kun je de Hyve slopen en daarmee de opmars van het virus even een halt toeroepen. Gelukkig ben je niet de enige die er wat aan kan doen.

De stad evolueert doordat het virus zich een weg baant door de straten, maar aan de andere kant baant het leger zich ook een weg door dezelfde straten. Ook zij bezitten zones in de stad die op hun beurt neutraal van kleur blijven.

Virusdetectors

Je kunt het wel herkennen aan een verhoogde aanwezigheid van tanks en patrouillerende helikopters.

In het midden van die zones kun je over het algemeen een sterk bewapende basis vinden die is voorzien van virusdetectors, waardoor je zelfs als iemand anders verkleed nog herkent kunt worden.

En als je dan verkleed bent, dan kun je rustig door de straten lopen, terwijl de oorlog om je heen in alle hevigheid doorgaat. Naarmate de game vordert, wordt deze oorlog steeds heviger tot het niveau dat er op elke straathoek tanks staan te schieten en Hunters met auto’s staan te gooien.

New York is een hele vette setting voor een game als Prototype, mede omdat het zo herkenbaar is voor bijna iedereen. Je kunt deze stad nu op een manier verkennen zoals nog niemand dat ooit gedaan heeft en naar verloop van tijd zie je de stad zoals nog niemand die ooit heeft gezien: geïnfecteerd met een virus. Doordat er een hevige oorlog gaande is, kun je vechten rondom de bekende punten van de stad. En als je genoeg gevochten en verkend hebt, dan durft Radical zelfs te zeggen dat je geen toeristenkaart meer nodig hebt als je de volgende keer in New York komt. Je kunt je weg er dan prima vinden.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 12/06/2009