Maar liefst drie en een half jaar heeft Sucker Punch gewerkt aan inFamous en dat blijkt zeker geen verspilde tijd. De ontwikkelaar zet namelijk een overtuigende sandbox-titel neer die werkelijk heerlijk speelt.

Sucker Punch heeft aan alles gedacht en ook het verhaal van inFamous zit dan ook goed in elkaar. Direct wanneer je de game voor de eerste keer opstart, begint de actie. Hoofdrolspeler Cole komt bij, midden in een krater en hij heeft geen idee waarom de stad om hem heen is vernietigd. Het enige doel dat je op dat moment hebt, is de veiligheid opzoeken. Spelenderwijs zul je op deze manier kennis maken met de heerlijke besturing van Cole en zul je er tevens achter komen dat je speciale krachten hebt, die alles te maken hebben met elektriciteit.

Even later bevind je jezelf op het dak van een flatgebouw, waar je maatje Zeke je bijpraat. Een flink gedeelte van de stad Empire City is getroffen door een bom, die jij als pakketbezorger hebt afgeleverd. Alhoewel je geen idee had wat de inhoud was, houden veel inwoners jou verantwoordelijk voor de gevolgen. In Empire City is namelijk totale anarchie ontstaan, waarbij bendes de overmacht hebben en de politie te bang is om in te grijpen.

Werk aan de winkel

Voor Cole is er in ieder geval werk aan de winkel. Hij wil er achter komen wie of wat er achter de aanslag zit op Empire City, wil daarbij weten hoe hij aan zijn kersverse superkrachten is gekomen en tevens kun jij je naam proberen te zuiveren om zo de held van de stad te worden. Dat laatste kun je overigens ook anders aanpakken. inFamous bevat namelijk heel wat morele keuzes, maar daarover later meer.

De gameplay van inFamous is te vergelijken met andere sandbox-titels, zoals de GTA-games. Cole blijkt behoorlijk snel en ook heel behendig, waardoor hij in rap tempo door de stad kan razen. De spelwereld is in lagen opgebouwd, waardoor je op alle hoge gebouwen (a la Assassin's Creed) kunt klimmen en Sucker Punch heeft hier een vloeiend geheel van gemaakt. Als je het principe een beetje door hebt, dan ren, klauter en spring je met het grootste gemak van de ene kant van de grote stad naar de andere.

Bij krachten komen

Vooral als je leert om te grinden over spoorlijnen, dan snel je in no time grote gebieden door. Cole kan zich tevens werkelijk aan alles vastgrijpen (van een raamkozijn tot een lantaarnpaal) en de game 'helpt' je een handje om jezelf vloeiend door de stad te vervoeren. Onze hoofdrolspeler zal zich namelijk altijd willen vastgrijpen aan iets, waarna de camera naar dit punt zal draaien.

Dat werkt in veel gevallen prettig, maar als je bijvoorbeeld tegenover een overmacht aan bendeleden komt te staan (wat veelvuldig zal gebeuren), dan is het nog wel eens lastig als Cole plotseling een lantaarnpaal vastgrijpt. Te vaak verlies je op dat moment het gevecht, terwijl je makkelijk had kunnen vluchten om weer bij krachten te komen.

Bij krachten komen doe je door elektriciteit af te tappen van alles wat er maar in je buurt te vinden is. Denk aan telefooncellen, stroomkasten en zelfs auto's, waardoor je een korte elektriciteitsboost krijgt. Dit opladen heb je ook nodig om speciale aanvallen uit te voeren. Tijdens zware gevechten zul je hier dan ook veel mee bezig zijn. Tegenstanders zijn niet al te slim, maar ze zijn af en toe zwaarbewapend, waardoor je altijd op je hoede moet zijn.

Beschoten

Empire City blijkt sowieso geen ongevaarlijke plek en je zal dan ook voortdurend door bendeleden worden beschoten. Cole blijkt bijzonder fragiel, vooral in het begin van de game. Het is dan ook verstandig goed gebruik te maken van het cover-systeem van inFamous. Als een tegenstander je bijvoorbeeld op een dak opwacht, dan kun je aan het bovenste richeltje blijven hangen en vervolgens toeslaan met een stroomstoot.

Bij simpele stroomstoten blijft het niet. Cole kan bijvoorbeeld elektriciteitsgranaten gooien, windstoten veroorzaken en staat zelfs zijn mannetje op het gebied van melee-combat. Tijdens de main story krijg je om de zoveel tijd een nieuwe kracht en je kunt deze verolgens upgraden door hier ervaringspunten aan te spenderen.

Moraal

Tot nu toe niet bijzonder veel nieuws onder de zon, maar in inFamous staat ook moraal centraal. Je kunt namelijk telkens een goede of een slechte daad doen en dit heeft vooral invloed op de krachten die je kunt upgraden. Deze morele keuzes zijn behoorlijk zwart-wit en komen vaak neer op het helpen van je medemens of het kiezen voor jezelf. Cole laat via zijn gedachten de speler altijd even weten wat voor gevolg een keuze heeft, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

De game neemt je niet alleen op dit gebied behoorlijk aan het handje. Ook de vele missies en submissies hebben vaak weinig uitleg nodig en als je een beetje met beleid te werk gaat, loop je zonder al te veel kleerscheuren door de game heen. De uitdaging is vooral te vinden als je voor een grote overmacht staat, maar zal verder nergens echt lastig worden. Ga je toch dood, dan zal je maar een stukje terug worden gezet en mag je de bewuste (sub)missie nog een keer proberen.

Logische opbouw

De genoemde morele keuzes hebben overigens geen invloed op het verhaal zelf. Je krijgt simpelweg toegang tot andere informatie en de bewoners van Empire City kijken anders tegen je aan, maar verschillende eindes kent de game niet. De main story kent een erg logische opbouw en weet nergens echt ter verrassen. Je komt zelfs een aantal eindbazen tegen, maar jammer genoeg maken deze gevechten niet bijzonder veel indruk.

Op technisch gebied maakt inFamous wel indruk, maar toch komen we een aantal grafische kritiekpunten tegen. De spelwereld zelf kent geen laadtijden en je hoeft alleen even te wachten als je doodgaat of een cut scene wordt ingezet, die er overigens geweldig uitzien en een comic-stijltje kennen. Ook de lichteffecten maken behoorlijk veel indruk en het geleiden van elektriciteit is ongekend in een game.

Dit komt pas echt goed tot zijn recht in de ondergrondse gedeeltes van Empire City. Je moet in deze gedeeltes vaak gebieden weer van stroom voorzien, door een generator op gang te krijgen. Aangezien deze locaties behoorlijk donker zijn, krijg je een ware lichtshow voorgeschoteld als je in een hevige strijd bent beland. Het is duidelijk dat Sucker Punch veel aandacht heeft besteed aan de elektriciteit in de game, waardoor dit er simpelweg erg tof uitziet.

Doods

Als we echter kijken naar de personages buiten Cole om, dan kan gezegd worden dat deze personages nogal doods overkomen. Je gaat al snel met Cole meeleven, maar als je een gesprek voert met een willekeurig ander persoon, dan blijken de gezichtanimaties, maar ook de verdere animaties ver beneden peil. De gesprekken zelf zijn vaak wel interessant, maar komen hierdoor nogal knullig over. Daarbij kent de grootse spelwereld de nodige pop-up en komen we flinke frame drops tegen als er veel op het scherm gebeurt.

Voor een sandbox-titel kent inFamous een aardige spelduur en na zo'n twintig uur heb je toch wel het gros verkend van de drie eilanden die de game biedt. De die-hards kunnen dan natuurlijk nog wel een keertje voor de andere kant tussen goed en kwaad kiezen en ook nog op zoek naar de vele blast shards die in de spelwereld verspreid liggen. Het is echter jammer dat inFamous bijvoorbeeld geen multiplayer kent, wat de spelduur flink had kunnen oprekken

inFamous is een behoorlijk geslaagde sandbox-titel die lekker snel en toegankelijk is. De paar kritiekpunten worden zeker gecompenseerd door de goed uitgewerkte gameplay en het sterke verhaal. De morele keuzes zijn nogal simpel uitgewerkt, maar zorgen er wel voor dat je meer met het hoofdpersoon gaat meeleven. Sony mag dan ook in zijn handjes wrijven dat ze er weer een prima PS3 Exclusive hebben. Download wel direct even de patch, waarmee je de game ook in het Engels kunt spelen. Nederlandse nasynchronisatie kent toch flink wat minder charme. (85%)

Platform: PS3 | Release: 29/05/2009