Red Dead Revolver werd in 2004 niet heel erg goed ontvangen. Dit kwam volgens Rockstar omdat ze een zeer apart product moesten omtoveren naar een goed product binnen acht weken.

Dat hoeft deze keer niet en Rockstar San Diego heeft er dan ook voor gekozen om de leuke onderdelen uit het vorige deel over te nemen en de rest gewoonweg te schrappen. Hetgeen dat overbleef waren de Dead Eye-functies en de setting zo ongeveer.

Alhoewel de setting ook maar op het randje is overgenomen. De game speelt zich namelijk af tegen het begin van de 20ste eeuw. Op dat moment was het Wilde Westen al langzaam aan het uitsterven. De industrialisering van Amerika was flink op gang aan het komen, waardoor de overheid hun tijd kon steken in het uitroeien van de outlaws. Hoofdpersoon John Marston komt ook in aanraking met de gevolgen hiervan.

Outlaw

John was vroeger een outlaw in een nogal brutale ‘gang’. Hij heeft dus dingen gedaan die niet voor herhaling vatbaar zijn. Dat vindt hij zelf ook en zoekt daarom een rustiger bestaan voor hem en zijn familie. Drie jaar nadat hij gestopt is met zijn criminele gedrag, wordt hij echter benaderd door The Bureau (ja, dat is de vroege versie van de FBI). Zij confronteren hem met wat dingen waardoor hij voor een lastige keuze wordt gesteld. Wat hier allemaal bij komt kijken en waar het allemaal echt over gaat, wilde Rockstar niet vertellen, maar we konden er vanuit gaan dat het geen leuk verhaal zou zijn.

John Marston gaat werken voor The Bureau om zo het offensief tegen de outlaws in het Westen wat kracht bij te zetten. Hij jaagt dus op de slechteriken, maar naarmate het verhaal vordert zal John er achter komen dat zijn werkgever misschien niet is wat het voordoet te zijn. Misschien zijn ze wel net zo kwaadaardig als degene waar hij op jaagt. De grens tussen goed en kwaad wordt op die manier zo onduidelijk mogelijk gemaakt en je krijgt dan ook wat flinke lastige keuzes voor je kiezen als je de game gaat spelen.

Keuzes

Die keuzes hebben natuurlijk invloed op het verloop van het verhaal, maar ze hebben ook invloed op hoe de mensen om je heen je zullen zien. Kies jij er bijvoorbeeld voor om elk dorp waar je komt compleet uit te moorden, dan hoef je niet te rekenen op hulp van medemensen in verschillende dorpen.

Help je daarentegen wat mensen uit de brand of doe je andere dingen voor ze, dan kun je bijvoorbeeld verwachten dat je wat extra kogels krijgt als je die aan het aanschaffen bent. Hoe de mensen je zien, heeft geen invloed op het hoofdverhaal, maar het kan je vorderingen wel beïnvloeden op een goede of op een slechte manier.

Konijntje dood trappen

De dieren in de omgeving zullen zich wat minder van je aantrekken, alhoewel de gieren misschien iets blijer met je zullen zijn als je veel mensen afschiet. Deze beesten zie je namelijk verzamelen rond de lijken die je achterlaat na een vuurgevecht. Daarnaast kan het wel eens voorkomen dat je tijdens het paardrijden een konijntje dood trapt. Dat paard kun je overigens zelf vangen en temmen, mits je een lasso hebt. Dit zijn nog maar kleine dingen uit het hele ecosysteem dat om je heen gewoon doorgaat.

En dat ecosysteem kun je flink vertrappen. Alleen is de vraag of je daar wel zin in hebt, want het is nogal groot. Het bestaat uit drie onderdelen: Frontier, Plains en Mexico. Toen we vroegen of er een indicatie gegeven kon worden van de grootte van de wereld kon de ontwikkelaar alleen vertellen dat het daadwerkelijk groter zal zijn dan de map van GTA IV. En die is natuurlijk al vrij flink.

Postkoets

En Rockstar weet blijkbaar uit ervaring dat we niet altijd in de ‘mood’ zijn om hele stukken te rijden, hetzij in een auto, hetzij op een paard. Dus deze keer heb je ook weer een soort taxi die je met een druk op de knop naar de gewenste bestemming brengt. Deze komt in de vorm van een postkoets, die natuurlijk wel een vergoeding vraagt voor de rit.

Dat geld verdien je natuurlijk met de standaard missies, maar er is nog veel meer te doen. Zo zul je dierenhuiden kunnen verkopen die je van dode dieren hebt verkregen, of je kunt wat gaan gokken. Wij kregen Five Finger Filet te zien. Dit is een spelletje waarbij de speler een hand op tafel legt met de vingers gespreid. In de andere hand wordt een mes vastgehouden en de punt daarvan wordt zo snel en hard mogelijk tussen de openingen van de vingers op tafel geslagen. Hoe sneller hoe beter, maar ook hoe sneller hoe gevaarlijker. Wie er vertrekt met de meeste vingers of met de minste verwondingen, wint.

Verschillende wapens

Kun je het niet winnen, dan kun je de tegenstander altijd afschieten. Dit doe je met wapens die ook echt in die tijd bestonden. En meneer Marston kan er maar een paar tegelijk meenemen. Alles wat op zijn lichaam past kan hij meedragen, meer niet.

Die wapens hebben ook duidelijk verschillende uitwerkingen. We zagen bijvoorbeeld een missie waarbij veel vijanden op een afstandje op je schoten. Op dat moment heeft een pistool bijna geen nut. Een geweer heeft dan meer bereik en kan op dat moment dus beter gebruikt worden.

Dead Eye
Als toevoeging op de wapens heeft John nog een klein hulpmiddeltje. Hij heeft de mogelijkheid om Dead Eye in te zetten. De gamers die Red Dead Revolver gespeeld hebben, weten al hoe dit ongeveer gaat werken, maar er zit wat verschil in. In dit deel kun je het op twee manieren gebruiken. De ene manier is een soort kopie van bullet time en vertraagt de tijd, waardoor je wat beter op dingen kunt reageren. Deze kun je voor alle wapens gebruiken.

De ander is exclusief voor de pistolen en ook deze vertraagt de tijd. Het grote verschil is echter dat je voor elk van je kogels kunt aangeven waar je deze wilt hebben. Zodra je dan gaat schieten, keert de game terug in real time en zullen alle kogels uit je magazijn binnen een fractie van een seconde verdwenen zijn en in de targets zitten.

Rockstar heeft met heel wat games al bewezen dat ze goed zijn in het creëren van grote open werelden. Red Dead Revolver gaat hier ook zeker weer bij horen. Daarnaast valt ook weer op dat Rockstar een oog voor detail heeft. De wereld is aangekleed met dieren en andere gebeurtenissen om je heen en op al die dingen kun je invloed uitoefenen. Het is nog even wachten op het verdere verhaal in de game, want dat zal het geheel waarschijnlijk helemaal afmaken. Na het niet zo goede vorige deel was dit een meer dan aangename verrassing, zelfs voor ons niet Western-fans.

Platform: PS3, Xbox 360 | Release: derde kwartaal 2009