AMSTERDAM - Volgens David Cage, designer van Heavy Rain, moet de game-industrie stoppen met het maken van games voor kinderen als ze ooit een game willen neerzetten met de kwaliteit van de film ‘Citizen Kane’.

“We zijn nog lichtjaren verwijderd van dat moment”, zegt Cage. “En dat komt vooral omdat we niet durven te stoppen met datgene te doen waar we de laatste vijftien jaar al mee bezig zijn. Ik bedoel, laten we stoppen met games maken voor kinderen en tieners.”

Volgens Cage moet de game-industrie zich afvragen hoe ze op een andere manier naar de game-interface kunnen kijken en moeten de traditionele game-onderdelen worden omgegooid qua opzet.

“Wie heeft er gezegd dat een game steeds moeilijker en moeilijker moet worden naarmate je verder komt. Daar is helemaal geen goede reden voor. Je wilt toch gewoon een echt avontuur creëren, iets dat je als gamer ervaart en dat leuk is om te spelen?”

Emoties losmaken

David Cage zegt tot slot uit te kijken naar de dag waarop game-ontwikkelaars zullen nadenken over het verhaal dat ze in een game willen vertellen en de emoties die ze willen losmaken, in plaats van de technologie die ze willen gebruiken. Zijn eigen game Heavy Rain staat gepland voor een release in de tweede helft van 2009 en verschijnt exclusief voor de PlayStation 3.