De New Play Control-spelserie is bedoeld om GameCube-games in een verbeterd nieuw jasje te steken. Is het bij Pikmin 2 echter eigenlijk wel een verbetering te noemen?

Nadat de eerste Pikmin opnieuw was uitgebracht op de Wii is nu ook Pikmin 2 aan de beurt.

Pikmin 2 werd door veel gamers hoog gewaardeerd en bevatte dat beetje extra wat de game toch net weer wat beter maakte dan het origineel.

Geld, geld en nog eens geld

Net als in het origineel begin je de game als Captain Olimar. Hij is na zijn eerste avontuur eindelijk van de planeet af waar hij de kleine wandelende plantjes ‘Pikmin’ heeft ontmoet.

Na zijn ontsnapping vliegt hij terug naar zijn werkgever. Deze werkgever is in de tussentijd in behoorlijke financiële problemen gekomen en is genoodzaakt het schip van Olimar te verkopen.

Olimar, die zo verbijsterd is door het nieuws, laat pardoes het cadeautje voor zijn zoontje vallen. Dit cadeautje komt van de planeet waarvan hij net is ontsnapt en blijkt een enorme waarde te hebben.

De werkgever van Olimar stuurt hem dan ook meteen terug, samen met het nieuwe hulpje Louie, om zoveel mogelijk van deze ‘schatten’ te verzamelen.

Pikmin

Na een ruwe landing op de planeet kom je de Pikmin weer tegen die je zullen helpen met monsters verslaan en obstakels overwinnen, maar ook het verzamelen van schatten valt binnen hun takenpakket.

De Pikmin komen in deze versie in vijf varianten. Rood kan tegen vuur, geel kan verder gegooid worden en is bestand tegen elektriciteit en blauw kan tegen water.

Naast die drie traditionele kleuren zijn er nu ook witte Pikmin die giftig zijn, bestand zijn tegen gif en schatten kunnen opgraven en tot slot de paarse Pikmin die sloom is, maar wel super sterk en zwaar.

Wijzen

Deze Pikmin kun je gebruiken door ze te gooien, maar je kan ook de complete groep als één massa om je heen laten bewegen. En op dit punt zien we het eerste verschil van de Wii-versie ten opzichte van de GameCube-versie terug.

In plaats van het bewegen met behulp van de C-stick moet je bij de Wii op de onderste pijltjestoets drukken en met de WiiMote wijzen waar je groep heen moet lopen.

Controller

Dit is behoorlijk wennen en er zullen veel mensen zijn die al snel terug zullen snakken naar de GameCube-controller. Niet alles aan deze Wii-controls is echter negatief te noemen.

Zo gaat het richten om de Pikmin te gooien en terug te roepen makkelijker dan ooit, aangezien je gewoon kan aanwijzen wat je van plan bent. Dit werkt erg fijn en is absoluut een verbetering.

Camera

Een ander opvallend punt is de cameravoering in de game. Zo staat de camera nu verder van je poppetje en daardoor heb je meer overzicht.

Dit is echter ook wel nodig, omdat je de camera niet meer zo precies kan bewegen als op de GameCube. Je kan de camera achter je laten plaatsen met de Z-knop, maar dit is niet altijd genoeg om volledig overzicht te behouden.

Grotten

Al snel zul je er achter komen dat Pikmin 2 nog wat meer verandering heeft ondergaan ten opzichte van de eerste Pikmin.

De dagen duren nog steeds circa vijftien minuten, maar je hebt niet meer de tijdsdruk van dertig dagen en kan er dus zo lang over doen als je wilt om alle schatten te verzamelen.

Dit komt de levensduur van de game behoorlijk ten goede en alsof dat nog niet genoeg is, zijn er nu ook grotten waarbij de tijd stopt, waar je de meeste schatten zult vinden.

Eindbazen

Om alles nog wat spannender te maken, bevatten sommige van deze grotten ook nog eens heuse eindbazen.

Hoewel Louie uitermate dom blijkt, is hij van grote waarde voor deze game. Zo kun je beide figuurtjes apart besturen en dus ook twee groepjes Pikmin apart van elkaar bewegen. Dit werkt fijn en laat de game toch net wat sneller verlopen.

Ook bevat de game door Louie een multiplayer-optie waarbij je tegen elkaar zo snel mogelijk knikkers moet verzamelen of met elkaar schatten verzamelt.

GameCube

Ondanks dat deze game een bijna rechtstreekse poort is van de GameCube-versie zien de beelden er helemaal niet slecht uit.

De sfeer in de game is goed en de beelden overtreffen veel Wii-games. Ook de geluiden zijn nog steeds zeer sfeervol en worden ook niet vervelend of repetitief.

Na vele jaren is Pikmin 2 nog steeds een leuke game. De beelden en het geluid zijn voor Wii-principes nog steeds dik in orde en helemaal niet verouderd. Alleen de controls en cameravoering zijn punten van discussie. Je kunt jezelf dan ook kunnen afvragen of je misschien beter de GameCube-versie kan kopen voor net wat minder geld. Als je echter geen Gamecube-controller hebt, dan is deze Wii-versie zeker het overwegen waard. (74%)

Platform: Wii | Release: 24/04/2009