AMSTERDAM - Tijdens de presentatie van de financiële cijfers over het vierde kwartaal, liet Eric Brown van Electronic Arts weten dat de pc in zijn ogen hard op weg is om het dominante-gaming-platform te worden.

Brown wist verder te melden dat EA in het vierde kwartaal twee keer zoveel geld heeft verdiend aan digitale distributie als in dezelfde periode een jaar eerder.

“Dit is een belangrijk jaar voor ons”, zei Brown. “De online markt groeit met maar liefst zestig procent ten opzichte van vorig jaar.”

“Wat de distributie betreft bekijken wij het als volgt: We hebben ongeveer een miljard pc’s in de wereld staan, en in een zeer hoog tempo is de pc het grootste gaming-platform van de wereld aan het worden. En dan niet alleen op het gebied van de verpakte producten.”

32 games

Dat EA de pc zeer serieus neemt als gaming-platform blijkt wel uit de gepresenteerde cijfers van het bedrijf. EA heeft meer games uitgegeven voor de pc dan voor ieder ander platform dat ze ondersteunen.

In het afgelopen fiscale jaar waren dit er 32, tegenover 26 voor de Xbox 360, 23 voor de PS3 en 21 voor de Wii.

Hoewel verschillende analisten al voorspellen dat er snel een nieuwe generatie game-consoles zal verschijnen, laat John Riccitiello tijdens de presentatie weten hier heel anders over te denken. 

Levenscyclus

Volgens Riccitiello zal de huidige generatie namelijk nog flink worden uitgerekt. “Grote veranderingen zijn niet iets dat wij nodig vinden voor de middellange termijn, ook is dit niet iets dat wij verwachten op de middellange termijn."

"Wij richten ons er op dat de huidige generatie een zeer verlengde levenscyclus zal kennen,” aldus Riccitiello.